10000mk - 13 000mk

Kirjoittaja: Janne SaarimäkiMinkälaisen crossi pyörän tuolla raha määrällä saa? 125 kuutioista havittelen.

Kuinka uuden Honda CR 125 saa? Onko hondassa mitään erityisiä vikoja mitä kannattaa huomioida ostaessa.

Kannattaako ostaa kisattu vehje vai jossain ladossa ruostunut ei kisattu?

Kirjoittaja: Jukka SundvallTuolla rahalla saa ehkä 93-96 vuoden piikin. Kaikilla on oma käsitys hondista ja muista merkeistä-- toiset sanoo et bensa loppuu ja booaa ylämäessä ja renkaitakin kuluu ja toiset sanoo että on ihan pirun hyvä! Itselläni on ollut 92 vuoden piikin honda ja sen kahden vuoden aikana mitä omistin sen niin eipä siinä mitään vikaa ollut! Se oli vanha jääratapyörä ja aika lailla viriteltykkin! Periaatteessa mitä paremmmalla kuskilla pyörä on ollu niin sitä parempi sen kuntokin on--(yleensä) kun ei nää huippukuskit yksinkertaisesti viitsi ajaa rikkinäisillä ja epäkuntoisilla vehkeillä... Kysymys on jonkun verran säkästä kuinka hyvän pelin saat! Ota joku asiantuntija mukaan...!

Kirjoittaja: JUKKA HAVENTONo tyyppiviathan menee monesti ihan vuosimalleittain eli merkki ja vuosimalli pitäisi olla tiedossa (sekä suht runsas kanta kotimaassa tai sitten tietoa esim. Jenkeistä). Eli keskity ostamaan hyvä yksilö merkistä riippumatta. Kannattaa tietysti huomioida mihin merkkeihin varaosahuolto pelaa kotikulmillasi.

Tarkista pyörä päällisin puolin huolellisesti (apuri mukaan jos et itse tiedä mitä pitää tarkistaa) ja jos se vaikuttaa lupaavalta vaadi ehdottomasti koeajo. Kokeile vaihteet, kytkin, jarrut ym. Kysele myös myyjältä pyörän käyttö- ja huoltohistoriasta sekä huoltoväleistä. Jos myyjä on nimittäin pyörän käyttäjä hänen tulisi olla aika hyvin perillä näistä asioista. Vikoja löytäessäsi raportoi niistä myyjälle ja tapauksesta riippuen joko unohda koko härveli tai vaadi alennusta hintaan.

Itse ostaisin pyörän, jossa on vakio moottori (luotettava), mutta modifioitu jousitus (Öhlins tms.) mieluiten vielä suunnilleen saman painoiselle kuskille kuin itse.

Äläkä osta sitten ensimmäistä ritsaa, kyllä nykyisin on ostajan markkinat eli tarjontaa pitäisi löytymän.