-08 yz250f etuiskarit

Mikä mahtaa olla vakio jousissa kilomäärä (vai millä se jäykkyys ilmoitetaan) kyseisessä pyörässä? Tarttis saada 100kg miehelle jämympi keula, mikä olis sopiva kilomäärä?

Foorumit

Race Techin mukaan vakiot on 0.44kg/mm jouset.Painosi mukaan pitäisi laittaa 0.46/mm jouset.Ero on niin pieni että minun jos olisi kokeilisin ensin lisätä öljymäärän lähemmäksi ylärajaa ja koeajolle..Sitten jos tarviaa niin simmittää ylämännän pakkaa lopusta tiuhemalla jaolla jäykemmäksi

std on kirjan mukaan (spring rate)=0.449 part number 5xc-23141-N0 ja joku merkki jousessa ---

seuraava jäykempi on 0.459 part number 1C3-23141-G1 ja merkki jousessa I-II

taas pykälää jäykempi
0.469 1c3-23141-h1 ja merkki I-III

toivottavasti auttaa eteenpäin.

#Jukkis

Jos et ole pyörän omistaja niin ei kannata ihmetellä vaikkei vakiojousissa olisikaan mitään merkkiä, ainakaan omissa jammuissani ei ole etujousissa ollut vaikka ohjekirjan mukaan pitäisi olla.

Luulen että omassa -07 YZ250F:ssäni on nuo samat jouset ja 90-kiloisena MXB-luokan keskijoukon vauhdilla olen niillä pärjännyt. Iskarit on kyllä shimmattu mutta toimivat tosi hyvin jo ennen sitä.

Siis, pyörän _ensimmäinen_ omistaja.

Olisko järkeä lähteä kokeileen pelkillä jousilla jäykentämään keulaa? Sitten jos ei ei pelitä vie shimmitettäväksi. Meinaan vaan, että jos vakio jouset ovat liian löysät mulle, niin saako siitä shimmittämälläkään tarpeeksi jämyä.

Minusta ei.Jos vaihtaa sinne vain vähän jäykemmät jouset tilanne ei paljon korjaannu.Jos pelkät keulajouset jäykistää takapää rupeaa suhteessa menemään alempana ja pyörä kääntyy mutkassa huonommin.Jäykemmässä jousessa lanka on yleensä vähän paksumpaa ja alaöljytilan öljypinnankorkeus kasvaa niillä jousilla.Saman pinnankorkeus nousun saat aikaan kun lisäät yläilmaus ruuvista ruutalla ja kinkunsuolausneulalla sinne öljyä.0,5dl muutoksella on uskomaton vaikutus keulan toimintaan.Kuitenkin öljyä lisätessä kannattaa huomioida se että sitä ei tule sinne yli ohjekirjan max määrän.Ohjekirjat sanovat että öljymäärä vaikuttaa vasta iskarin lopussa, mutta oikeasti vaikuksen tuntee jo jarrupateissakin.Minun ei ole 2000-> omiin pyöriin tarvinnut kertaakaan vaihtaa jäykempiä keulan jousia, vaikka paino on pyörinyt välillä 85-100.Vain jäykempiä takajousia.

Kyllä niiden jousien päätehtävä on pitää pyörä ajossa oikealla korkeudella ja ennenkuin sitä kannattaa simmittää mihinkään suuntaan pitää olla jouset kohdallaan. Ne myös pitäisi vaihtaa parina (etu/taka)ja veikkaan, että se vakioperäpää on ihan samalla tavalla liian löysä 100kg kuskille kuin keulakin. Linkun takia sitä ei vaan huomaa niin helposti kuin esimerkiksi kotarissa. Iskarin säädöt vaikuttaa myös mielettömästi keulan toimintaan. Mitä olen itse näillä uusilla 08-09 Yamahoilla ajellut ja niitä rakennellut, niin voi melkein sääntönä sanoa, että mitä uudempi vuosimalli, sitä kovempi alusta. Ja varsinkin keula. 08/09 pyörät kulkee jo todella keula ylhäällä vakiona ja jos keula tuntuu löysältä, niin peräpäätä pitää jäykistää myös. Yleensä näitä on saanut enemmänkin herkistää keulasta, koska vakiona liian kova ja huono kääntymään. Perä toimii jo vakiona hyvin.

Jos tarkoitus on ajaa pääosin crossia niin itse vaihtaisin sopivat jouset eteen ja taakse ja pitäisin öljynkorkeudet ja simmitykset vakiona. Jammun alusta on harraste crossiin vakionakin jo todella hyvä, jos jouset vaan on kohdallaan. 0,5dl öljyä per ulkoputki lisää on todella paljon. Se nostaa jammun vakio öljynkorkeuden stanusta ylärajalle. (335ml->385ml). Yli 390 määrä alkaa rajoittamaan jo putkine maksimiliikerataa. Ensiapuna voisi kokeilla ehkä 20ml per putki lisää öljyä.

Jousilaskureita löytyy mm. näistä paikoista:

http://www.mx-tech.com/
http://www.racetech.com/

Jäi vielä sanomatta, että öljynkorkeutta huomattavasti nostaessa iskareista katoaa alkuherkkyys todella nopeasti kun ilmatilan paine kasvaa eksponentiaalisesti.

Tossa Jarkon kanssa hyvin pitkälle kirjoitimme samoista asioista ja vaikutusista mutta eri tyyliin.Helpoimallahan pääse kun iskee iskarigurun kouraan eurot niin tulee jouset ja simmit kohdalleen vauhdin ja painon mukaan.
Ite olen käyttänyt ihan mielettömästi aikaa simmien ja öljyjen kanssa lotraamalla oman mielenkiintoni vuoksi.Ensimmäisen 2-kammio keulani(CRF450 -02) muutin 10 kertaa ennenkuin pääsin siihen lopputulokseen että ei lyö käsille eikä lätki pohjaan.Viime kesänä eräs huippu iskariguru paini saman ongelman kanssa niin olipa mukava antaa öljyisestä simmityslapusta tiedot eteenpäin.Samalla verrattiin muita simmityksiä ja hyvin saman tyylisiä oli oman \"perstuntuman\" ja gurun tekemät ratkaisut.Minä voin vilpittömästi suositella näissä iskariasioissa Honkasen Jarkkoa.Kaveri tekee iskareita sydämellä eikä euronkiilto silmissään.Tarkkuus ja huolellisuus on myös huippuluokkaa.Tuossa kotisivujen osoite:
www.mphuolto.fi

Kiitoksia, neuvoista, lisätään öljyä ensialkuun jahka ehditään ja sitten tuumataan uudelleen mitä tehdään