-02 CR250 sylinteri ei kestä

Kirjoittaja: Tommi TurunenMistä johtuu että -02 CR250:sen sylinteri ei kestä vaan käy näin:
http://koti.mbnet.fi/cr250/j%e4%e4rataa/sylinteri%20paskana.jpg
http://koti.mbnet.fi/cr250/j%e4%e4rataa/sylinteri%20paskana2.jpg

Moottori ei leikannut mitenkään kiinni vaan mäntä oli aivan ehjä ja virheetön. Kaikki kasattu ja kiristetty oikein. Sylinteriä tai lohkoja ei ole viilattu niitä mitenkään heikentävästi.

Tämä siis tapahtui viime talvena jäällä. Ensimmäinen kerran pistin vain huonon onnen piikkiin, mutta kun toinenkin sylinteri paukahti niin alkoi jo ihmetyttämään. Toisella kerralla meni lohkotkin paskaksi kun repi samalla kytkimen puolen lohkostakin ison palasen niin että öljyt tulivat pihalle.

Nyt pitäisi taas tilailla talveksi jenkeistä uusia osia, mutta alkoi mietityttämään että olisiko jossain toisessa vuosimallissa valultaan parempi ja kestävämpi sylinteri. Tuossahan on juuri ratkaisevassa paikassa jätetty onttoja kohtia valuun heikentämään.
Käykö esim. -03 sylinteri vai onko sama? -04 taitaa jo olla niin erilainen että ei käy.

Vai onko muita ideoita jolla saisi sylinterin kestämään?

Kirjoittaja: Pentti RaittilaNo. No. kyllähän se on niin, että moottorin tahallaan hajottaminen bensiinin ominaisuuksia muuttamalla ei ole kovin kummoista kehitystyötä. Ja jääradalla ei tarvita mitään dragstereita. Ehkäpä tässä tapauksessa se kiihdytysajo saattaisi olla se oikeampi laji, voisi pistää ihan nitroa tankkiin, ja sitten ihmetellä että räjähti koko "saisse" Ei nyt kuitenkaan jauheta sitä... ;) Pappa

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenOngelmat sattavat johtua noista polttoaineistakin. Kun ei tarkkaan tiedä käyttämäsi polttoaineen paineenkehitystä. Vaikka puristus olisikin "alueella" sattaa palopaineet nousta aika koviksi.

Kierroksenrajoittimesta:
Yhdessäkään 2-t sytkässä joita olen tutkinut, ei kierroksia rajoiteta katkomalla kipinää vaan kierrokset tapetaan nostamalla sytytysennakko huimiin lukemiin. Esim Hondassa nostetaan ennakko 6 asteesta 18 asteeseen 9800 kierroksen paikkeilla. Ja jos moottoria huudattaa noilla ennakoilla pitkään tulee romua aika helposti. Noissa ohjelmoitavissa sytyissä taas ennakon nosto on poistettu/ siirretty.

Männärenkaan urasta:
Näyttää liittyvän tuo ongelma aika tiiviisti pakolämpöihin, eli niinkuin Vesalonkin moottorissa on jo tutkittu, pienikin äänenvaimentimen muutos ( ei äänien koveneminen) nostaa pakolämpöjä aika radikaalisti.

Raittilalle:
Toivoisin pikkasen positiivisempaa asennetta noita pyöriään virittäviä/tutkivia kohtaan.
Kaikista EI tarvitse tulla A-luokan kuskeja joten eipä tapeta hyvää harrastusta jauhamalla tuota ainaista saissea.

Kirjoittaja: Tommi TurunenVai että ois -03 ja -04 keskenään vaihtokelpoiset pytyt. Tuo oli jo auttava tieto sillä kaverilla on -04. Tosin muistelisin katsoneeni että siinä olisi sylinteri matalampi kuin -02, mutta täytyypä mittailla. Siinä -04 ei muistaakseni ollut niitä onttoja kohtia siellä korvakkeiden alla. Minulla se sylinteri ratkeaa juuri niiden kevennysten kohdalta.

Ne pakoaukonsäätimet eivät pitäisi olla ongelma sillä ainakin -02 sylinterissä ne tulee mukana kun jenkeistä tilaa uuden.

Kirjoittaja: Timo VesaloSen voin sanoa 2 talvee -03 1/4 litraisella cr:llä ajaneena että pytty kyllä kestää hyvin, en juuri nyt muista onko siellä jotain onttoa kohtaa mutta kun kysyit 04 pytystä niin se on täysin samanlainen ku 03 mutta ainoa ero on pakoaukon muotoilu pakoputken puolelta, mitään eroa ei ole ajettaessa perstuntumalla eikä penkissäkään. Selvitä käykö siihen 02 "kiinnitykseen" 03 tai 04 pytty. 02 mallissa on muuten sitten pakosäätimet erilaiset kun 03 tai 04 joissa ne on samanlaiset. Se nostaa hintaa aika paljon kun joudut hommaamaan semmoset JOS päädyt pytyn vaihtoon. Tässä kirjoittaessani muistuu mieleen että siellä taitaa olla semmoset ontot kohdat pytyn kiinnityskohtien alla...ne vaikuttaa todellakin turhalta, tai sitten ne on tehty nostamaan tiivisteen pintapainetta kun ala pienenee, entiiä..

Kirjoittaja: Tommi TurunenA-luokassa ajaminen vaatisi hieman suurempaa panostusta hommaan niin rahallisesti kuin ajallisesti. Vielä kun tietää ettei itsestä tule ikinä mitään Suomen mestaria niin miksi pyrkiä mahdottomaan. B-luokassa ajaminen on mukavampaa kun ei tarvitse olla niin verenmaku suussa. Enkö siis muka saa tehdä pyörästäni semmoista kun itse haluan. Eli helposti ajettavan ja kohtuulisesti suoralla kulkevan pelin. Joten eiköhän jätetä pois turha puiminen siitä että kannattaako pyörää virittää vai ei. Itse olen tieni valinnut ja jatkan samalla linjalla. Osia menee väkisinkin välillä paskaksi. Kaikkihan on opittava kantapäänkautta niin kuin eräs paikallinen virittäjäguru minulle aina sanoo kun taas kerran tulen tilaamaan uusia osia ihmetellen ja miettien mikä meni vikaan.

Palataanpa asiaan. Siitä -03 sylinteristä onko kellään tietoa? Onko siinä semmoiset ontot kohdat korvakkeiden alla niin kuin tuossa -02 on? Onkos muuten eroja esim. kanavien suhteen?

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo pappa, kivahan se on nähdä, että innostusta myös tekniikkaan löytyy. Leikkisästi voisi todeta, että perinteisesti kilvanajo sopinut parhaimmin niille, joilla on 30:n sanan sanavarasto, mutta tekniikkaan tutustumisesta voi kostua vaikka ammatin itselleen...tämä edellä mainittu ei tietenkään tee oikeutta kaikille kuljettajille ; )

Kirjoittaja: Tommi TurunenKovemmalla pakkasella joutuu syylärit peittämään melkein kokonaan ja nollakelilläkin molemmista melkein puolet. Lämpömittari on ylävesiletkussa ja sen mukaan olen pyrkinyt pitämään lämmöt 50-55.

Onkohan noissa uudemissa hondissa sitten jotain syvällisempää ongelmaa jäähdytyspuolella.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaJos vaan "pyörän rakentelu ja virittely" on tärkeää, eikä ole mitään tarvetta "pärjätä kisoissa, saati sitten nousta A-luokkaan" niin sitten pitää olla valmis vaan maksamaan hajonneista koneista. Niin sitä maksamista noilla asenteilla riittää. Silloin 60-luvulla kun ei ollut "rahhoo oikein rököllään" kenelläkään piti vaan laittaa matalaksi sorvatun kannen alle toinen tiiviste, ja jättää eetteri pois bensasta niin kone kesti taas. Aika ei näytä muuttaneen mitään.... eikös sitä vieläkin olisi kiva ajaa jossakin kisassa maaliinkin??? Ja eiköhän se olisi myös jääratakisoille hyvää, että olisi niitä A-luokan harrastajiakin? Toivoo Pappa

Kirjoittaja: SEMANNI OYMännänrenkaan "korkkaaminen" pakopuolelta ylös , kielii jyrkästi moottorin väärästä käyntilämpötilasta , joka jääradalla korostuu ajoviimanpuriessa pakkasella , niin kuin totesitkin tapahtuneen . Ei ole uusi-ilmiö . Peitä syylärit pakasella ja johan toimii .

Kirjoittaja: Tommi TurunenSylinteri on sisältä ihan virheetön. Ei mitään vikaa pinnoitteessa. Lämmitän moottorin aina huolella ennenkuin lähden ajamaan. Ajossa lämmöt ovat siinä 50-asteen paikkeilla

Kirjoittaja: MIKAEL NYBERGTässä mainittiin metallurgisia syitä. Yks mahdollinen syy on että pinnoite irtoo kylmällä säällä. Onko moottoria annettu lämmetä kunnolla, kapula pohjaan kovalla pakkasella plus ajoviima voivat antaa alkusignaalin pinnoitevauriolle. Yleensä kanavien yläpuolelta. (Eräs ikänsä virikoneiden kanssa touhunut mainitsi).

Kirjoittaja: Kees van NiftrikTuntematta sytkäboxin toimintaa, jos siinä on ajoitus jatkuvasti sen verran ennakolla, että nakutus rikkoo paikat?

Kirjoittaja: Tommi TurunenVai ajoitte ihan vakio radvalvella. Minun pyörä ei ainakaan oikein tykännyt siitä vakiokunnossa. Muokkasin sitä hieman ja ero oli ihan perstuntumallakin havaittava. Toinen ongelma sen kanssa oli ne 3-kerrosläpät. Ne ei kestäneet kuin pari ajokertaa kun taas oli kehdet ylimmäiset läpät ihan riekaleina. Nyt on sitten jonkun vanhemman radvalven 2-kerrosläpät ja hyvin toimii ja kestää.

Minulla ainakin on tuo pyörän rakentelu ja virittely on ihan vaan rakentamisen ilosta eikä sen takia että haluaisin välttämättä pärjätä paremmin. Eikä minulla olekkaan mitään hinkua päästä A-luokkaan ajamaan.

Nytkin moottori on tehty niin että huipputehoa ei ole kuin karvan päälle viiskymmentä hepoa pyörältä, mutta ajettavuus on hyvä. Vääntöä on varsinkin keskialueella paljon. Kumminkaan kone ei "kuole" yläkierroksilla vaan venyy mukavasti tarpeen tullen.

Vai ajoitte Marko ihan vakio kannella. Kuullostaa oudolta sillä -02 vakiokansi on kyllä tilavuudeltaan niin pieni että nakuttaa todella herkästi. Nytkin tuolla hieman isommalla kannella pitää säädöt olla hyvin kohdallaan ettei nakuta osakaasulla. Kaikista pahimpia ovat semmoiset mutkat joihin höllätään hieman ja sitten lähdetään hetii uudestaan vedättämään. Silloin kuulee heti jos ei ole säädät kohdallaan niin pieni terävä ehkä sekunnin kestävä kilinä kuuluu. Sitten kun lähtee suoralle vedättämään niin heti laskee pakolämmöt monta kymmentä astetta. Neuloja olen kokeillut vaikka minkäläisia, mm. Kolmea erilaista NOZ neulaa. Niillä tuntuu pelaavan parhaiten. Männissä ei ole pahemmin näkynyt nakutusjälkiä. Toki välillä on ihan pientä hiekkapuhallusjälkeä ollut näkyvissä kun on tehty pieniä kokeiluja.

Tuo mäntäjuttu on kyllä aikas outo homma, sillä vaikka olen säätänyt moottorin niin paksulleen että pienillä kierroksilla rötää ja suorallakin ei tahdo jaksaa oikein kulkea niin siltikin venähtää ylempi männänrengasura.

Täytyy melkein viedä pyörä penkiin Niskaselle ja sanoa että pudottaa hieman sytkäennakkoa keskialueelta, jos se auttaisi asiaan. Hän kyllä viimeksi ajoi pitkään jarrua vasten vaihtelevasti pakolämpöjä seuraten ja sanoi ennakoiden olevan kohdallaan.

Kirjoittaja: Timo Vesaloniin tuohon männän pakopuolen ongelmiin ja lähinnä männänrenkaan uran venymiseen: itselläni oli samaa vikaa alussa , outo laite kun oli uudeltaan, rikkaampaa neulaa peliin niin homma rupes toimimaan. Ja vaihdoin keihiniin kaasarin(vain koska oli tarvikkeet millä rikastaa keskialueelta riittävästi). Nakutus voi tehdä myös noita tuhoja...sen kyllä kuulee yleensä..koita nyt vaan lisätä 0,25 pahvia alle ja kato mitä tapahtuu

Kirjoittaja: Jukka KytöviitaOlen samoilla linjoilla edellisten kommenttien kanssa, kyseisen laitteen moottori
on jo valmiiksi tehtaalla kiristetty kestävyyden rajoille ja jos sitä aletaan vielä ruuvaamaan yleensä se on se kymmenes kehitysversio joka kestää hetken pidempään.
Onko muuten sytkäboxissasi säädettävä kierrostenrajoitin, saattaa johtua kyseiset ongelmat myös ylikierroksista.
Jos 98:lla kilistää, niin kyllä silloin jotain on puristuksillekin täytynyt tapahtua...

Kirjoittaja: Marko LaineTuossahan syy tuli jo useampaan kertaan eli puristuksia on liian paljon. Jos peli ei toimi 98E:llä, niin silloin pitää alkaa kaivamaan lisää tiivisteitä sylinterin alle. Onko kannen mittaus vakioon nähden tapahtunut millä tavalla? Onko sylinterille tehty mitä ennen kiinni laittoa? Vakiosylinterit kyllä kestävät, joten paukkua pois, niin ehkä ne tuloksetkin paranevat. Voin jopa väittää että tuolla jäällä ajat vakiollakin nopeampia kierrosaikoja kuin tuollaisella "pommilla".
Tiedätkö muuten että jääradan SM:n kärkeenkin pääsee 98E:llä ilman buustereita.

Kirjoittaja: Tommi TurunenNiin kyllähän sitä pääsee SM huipulle jos on riittävän hyvä kuski, mutta tämmöinen kädetön joutuu virittämään vehkeitä että pärjää muille :D ;)

Kansi mitattu niin että mäntä tiivistetty sylinteriin vaseliinilla ja mäntä tarkasti yläkuoloon tämän jälkeen kansi paikalleen. Sitten injektioruiskulla ohutta öljyä perään. Sama homma vakio kannelle. VHM oli hieman vajaa millilitran isompi kuin vakio kansi.

Sylinterille ei ole tehty mitään ihmeellistä. Hieman ylösvirtauskanavia viimeistelty. Pakoaukkoa hieman suunnattu erilailla mutta ei muutettu ajoituksia tai muutenkaan suurennettu sylinterin päästä. Sylinteri tietenkin kohdistettu lohkoihin. Läppärunkoina on toiminut raakasti modattu RadValve ja välillä V-force. Vakio radvalve ei toiminut yhtään näissä uudemmissa toisin kuin vanhoissa vaan piti muutella reilusti ja heittää sen 3-kerrosläpät mehtään kun ne ei kestäneet yhtään. Kaasari on Keihin 38PWM ja pakoputki Pro Circuit works. Sytkäboxi on ohjelmoitava JD

Ja sitä mitä siihen tulee että vakiopyörä on nopeampi kuin tuo nii ei todellakaan pidä paikkaansa. Pärrä on nyt paljon ajettavampi. Vastaa kaasun huomattavasti vakiota paremmin ja lähtee vetämään alempaa mutta venyy myös ylemmän kuin vakio. Eli siihen puoleen olen aikas tyytyväinen mutta jotain outoa on tuossa hondan uudemmassa moottorissa. Omituisia kestävyysongelmia.

Kirjoittaja: Marko LaineKyllä suuresti ihmettelen noita ongelmia, koska meillä oli nimenomaan -02 Honda Boyesen RAD Valven kanssa. Sylinteriä oli laitettu, mutta kanteen ei koskettu ja hyvin toimi. Myöskään Boyeseniin ei tarvinnut tehdä muutoksia, kuten joskus aiemmin.

Niin noista tuloksista vaan katselin että koneeseen on keskitytty suhteettoman paljon, koska saman ajan viettäminen radalla sillä vakiolla olisi ottanut muutaman sekunnin kierrosajoista pois kumminkin. Jos ei ajotaidot riitä pärjäämään vakiolla, niin ratkaisu on kehittää niitä ajotaitoa ennemmin kuin sitä pyörää. Sitten kun vakion ominaisuudet ovat ainoat mitkä ajoa rajoittaa, niin aletaan virittämään pyörää. Siten niitä mestareita saadaan aikaan.

Kirjoittaja: Timo Vesalooisko puristusta liikaa?? Mittaa palotila ja säädä se vakioksi tai isommaksi jäärataan!!

Kirjoittaja: Kees van NiftrikPitääkö se kiristellä ruistiin tms.? No todennäköiset syyt lienevät metallurgisia...liian kova seos kenties?

Kirjoittaja: Pentti RaittilaEttei vaan olisi betsiiniä terästetty. Samalla tavalla lohkesi sylinterin alakorvakkeet eräältä hurjalta, joka laittoi bentsiiniin neljänneksen eetteriä kultaisella 60-luvulla. ;)Pappa (jiäratatouhuja sano... käytä lamppuöljyvä niin kestää)

Kirjoittaja: Tommi TurunenKyllä on kiristetty tasaisesti ristiin. Toinen sylinteri oli melkein uusi ajettu vain muutamia kertoja eli ei luulisi alumiinin olevan vielä kovin väsynyttä.

Kansi on VHM:n jossa semmoinen palotila että tilavuutta on jopa hieman enemmän kuin vakio kannessa. Siltikin puristuksia on kyllä aikas paljon. Vakio 98 bensalla ei kestä ajaa vaan tankissa on kisoissa VP:n kisabensaa ja treeneissä 98, etanoli 104+ oktaaniboosteri koktailia. Tällä koktaililla lähti penkissä jopa enemmän tehoa kuin sika hintaisella VP:llä :D

Siltikin tuntuu hieman oudolta että miten se noin paukkuu kun muilla tuntuu moottorit kestävän.

Myös mäntien kanssa on hieman ongelmia. Vaikka pakolämmöt ovat alhaiset niin mäntä pettää pakoaukon kohdalta niin että ylempi rengas hakkaa uran 0.5mm väljäksi kahden ajoreissun aikana. Männän laki nousee reunalta oikein pystyyn pakoaukon kohdalta. Samalla alempi rengas hakkautuu jumiin. Ihan sama tapahtuu sekä Wisecolle että alkuperäiselle männälle. Tätä ongelmaa oli myös kaverin -04 250CR:ssä. Hän ei ajanut edes millään itsetehdyllä bensalla joten vika tuskin on siinäkään.