-02 520 SX-kertomus

Kirjoittaja: pirhonen osmoJoku saattaa vielä muistaa, kun tossa kerroin että uus kotari meni rikki ja uhkasin kommentoida. Tässä tulee koko surullinen tarina onnellisella lopulla varustettuna.

Kotarilla ajettu 18 h. ja huoltotoimenpiteet tehty pilkulleen ohjekirjan mukaan. Lähden radalle, ja parin kiekan jälkeen tehot alkavat tippua ja ennen kuin ehdin oikeastaan reagoida (suoraa mentiin torvi auki), pakoputkessa paukahtaa kuten joskus kaasun päästäessä ja pyörä sammuu siihen eikä enää käynnisty.

Avaan himassa mankun kopan ja sieltä löytyy laakerin neuloja ja jonkun kiinnityskorvakkeen puolikas. Tässä vaiheessa loppuu oma osaaminen ja kone Racing Bikeen.

7 päivän päästä (sis. itsenäisyyspäivän ja viikonlopun) kone takaisin takuukorjattuna, keinuvipu oli irronnut kannesta(ilmeisesti kokoonpanovirhe tehtaalla) ja tehnyt tuhojaan.

Enempään kommentointiin ei oma tietotasoni riitä eikä huvita spekuloida. Itse opin, että kotarikin saattaa hajota ja että Racing Bikeen oli hyvä turvata, erityisen kiitollinen olen asian pikaisesta hoidosta.

Kirjoittaja: JANI LEHTOasiasta toiseen. onko täällä sivuilla mahdollisesti toinenkin Jani Lehto niminen kaveri ja alan harrastaja. Itse olen viimeksi kirjoittanut tänne kysellessäni kokemuksia DR 400 Z. terveisin Jani Lehto.

Kirjoittaja: Eero NikkanenNimikaimastasi en tiedä,ei kai tänne nykyään pääse ku omalla nimellä...DRZ:lla ei ihan Kotkalle pärjää,mutta mitenkä on omas toiminu,ja onko ajotunteja takana?Voisit jatkaa sitä vanhaa syksyistä keskustelua,oon siellä aina joskus käyny,mut hiljasta on.?

Kirjoittaja: pirhonen osmoViasta täältäkinpäin sen verran, että RFS-kotarien ongelmana on ollut nimenomaan nokka-akselin laakerointi (joka tässä tapauksessa kesti), jota on nyt -02 mallivuonna parannettu heittämällä tilalle suojatut laakerit.

Vian yleisyys lienee luokkaa jammun nelarien (426 ja 250) kampuraongelmat tai harvinaisempi, en esim. henk. ole kuullut näistä nokka-akselin laakerivioista paikallisilla harrastajilla.

Kirjoittaja: Eero NikkanenHyvä ,että hyvin kävi.Viasta senverran,että muistelen Salmisen 400:sen kärsineen sixillä samanlaisen vaurion,eli jos vika "tunnetaan",on se aina helpompi saada takuuseen,ettei maine mene...Kuluttajasuoja lupaa kulutustavaroille takuun,jos tavaraa käytetään sille tarkoitetusti,poislukien kilpailuissa käytettävät laitteet,tai jos rakennetta on muutettu.Maailmalla rekisteröimättömille,harrastekäytössä oleville vakiokuntoisille pyörille annetaan 6kk takuu(omien nettisivujensa mukaan).Miksei muka Suomessa,kun kerran takuun myöntäjä on tehdas?

Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOJuuri näin. Vaikka tapahtuma olikin luonteeltaan merkille negatiivinen, niin asioiden hoitotapa huomioiden koko jutun vaikutus kääntyykin sangen todennäköisesti positiiviseksi mainokseksi merkille ja maahantuojalle. Eli tässä vähän esimerkkiä muillekin maahantuojille (en toki tarkoita, etteikö muutkin jo hoitaisi asioita yhtä hyvin).

Kirjoittaja: pirhonen osmoNyt mennään sitten pitkälle spekulaation puolelle, mutta olkoon. Varsinaista takuuta ei käsittääkseni Suomessa krossipeleille tarjota. Kuluttajansuoja on tietysti jonkinlainen turva yksityishenkilöille myytyjen laitteiden hajotessa näinkin äkkiä, kilpapelejä eli ei.

Suurin tekijä taitaa kuitenkin olla tehtaan ja maahantuojan/myyjän halu suojella oman merkkinsä mainetta. Tässä ainakin minun osaltani onnistuttiin, ja suurella todennäköisyydellä otettiin katteet kotiin siitä seuraavastakin pyörästä+ainakin tässä välissä tarvittavista oheiskilkkeistä.

Kirjoittaja: JANI LEHTOMiten muuten yleensä takuukäytäntö uusissa MX pyörissä pelaa. Väittävät että takuuta ei anneta (siis edes uusiin pyöriin) koska kilpavehkeitä. Mikäli antavat, niin millä ne kontroloi onko esmes koneen laukeaminen valmistusvika tai vääränlainen ajotapa tms. huoltotoimenpiteen laiminlyönti aiheuttanut ao. haverin. Entäs jos vaikkapa pytty tai kansi halkeaisi heti verekseltään, niin miten takuu pelaisi? Mutta mukava kuulla, että sait remontin takuuseen, olisi tainnut tulla muuten maksamaan tonni poikineen...

Kirjoittaja: Jukka SundvallOiskohan totanoinnii sillee et vahingon sattuessa tilanne tutkitaan ja todetaan onko hajoaminen itse aiheutettu vaiko selvästi tehtaan moka?! Esim. laittamalla väärää bensaa tai ajamalla likaisella suodattimella ei varmaan ihan keinuvipua saa irrotettua kannesta, joten täytyyhän se nyt takuuseen saada?! Jep, näin se homma etenee...