Liikennevakuutuslain muutokset

Kuva
Jani Hovi
Eduskunta julkaisi eilen illalla pyöräkirjat liikennevakuutuslain muutoksista. Muutokset matkaavat vielä presidentin hyväksyntään, mutta nyt voimme jo luoda katsauksen muutoksiin.

Liikennevakuutuslain muutokset ovat puhuttaneet meidän lajien harrastajia jo pidempään ja nyt viimein eduskunta on hyväksynyt hallituksen esityksen muutoksista. Näin ollen nyt voimme ensimmäistä kertaa puhua lakimuutoksista faktoina, mikäli presidentti ei muutoksia enää tee seuraavan kolmen viikon aikana.

Pitkän hallituksen esityksen (https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_10+2024.aspx) voi jokainen lukea itse, mutta tärkeimmät poiminnat meidän lajien kannalta:

  • Liikennevakuutuksesta häviää kuljettajapaikkasuoja kilpailuissa ja kilpailuun liittyvässä lajiharjoittelussa. Lajiharjoittelulla tarkoitetaan ohjattua tai valvottua harjoittelua, joka tähtää kilpailuihin. Eli kilpailuissa tai lajiharjoittelussa ei korvata kuljettajan vahinkoja liikennevakuutuksista.
  • Kuljettajanpaikkasuoja säilyy liikennevakuutuksessa kuitenkin harrasteajossa, ajokoulutuksissa ja liikenneturvallisuuteen pyrkivässä toiminnassa, vaikka se järjestetään moottoriradalla.
  • Kolmannen osapuolen suoja säilyy aiempaan tapaan, oli käyttötarkoitus mikä tahansa.
  • Liikennevakuutus on pakollinen kaikissa pyörissä, eikä suljetun alueen määritelmää enää ole.

Mitä tämä tarkoittaa?

Periaatetasolla tämä tarkoittaa sitä, että liikennevakuutuksista maksettavat korvaukset tulevat putoamaan vakuutusyhtiöiden kannalta merkittävästi, sillä suurin osa korvauksista on liittynyt kuljettajien vammoihin. Tämän pitäisi vaikuttaa merkittävästi myös liikennevakuutuksen hintaan. Nähtäväksi jää, millaiset ovat nämä konkreettiset vaikutukset. Luultavasti vakuutuksien hintojen muutokset eivät tule tapahtumaan nopealla aikataululla, vaan ne tulevat vaatimaan aikaa.

Kuljettajilla täytyy olla oma henkilökohtainen vakuutus, jonka kautta korvataan henkilökohtaiset vammat. Lisenssin yhteydessä on kyseinen vakuutus, mutta kaikki voivat myös neuvotella omasta vakuutusyhtiöstä omat vakuutuksensa. Vakuutuksia ottaessa täytyy muistaa, että ne täytyy olla voimassa myös moottoriurheilussa, eikä perinteinen tapaturmavakuutus riitä.

Määritelmä harjoittelusta ja liikennevakuutuksen voimassa olosta on ainakin tällä hetkellä varsin epäselvä. Tämä asia tulee vaatimaan luultavasti vielä tarkempaa tarkastelua ja määrityksiä. Täyttä varmuutta ei ole vielä myöskään siitä, millaisia vakuutuksia vakuutusyhtiöt tulevat tarjoamaan. Tiettävästi jotkut yhtiöt tarjoavat jo tällä hetkellä liikennevakuutuksia, jotka eivät kata henkilövahinkoja. Tällainen vakuutus on luultavasti jatkossa ainoa vakuutus, joka tulee kyseeseen esimerkiksi motocrosspyöriin. Mutta kun kyse on valkokilpisestä enduropyörästä, on tilanne toinen. Kun kyseisellä pyörällä ajetaan tiellä, tai käydään ajelemassa vain muuten (ei kilpailuihin tähtäävää harjoittelua, eikä ohjattua harjoittelua), pitäisi liikennevakuutuksen korvata myös mahdolliset kuljettajan vahingot. Jolloin periaatteessa näissä pyörissä pitäisi vakuutuksien säilyä ennallaan.

Tällä hetkellä moni asia on vielä auki hinnoittelun ja monen muun asian suhteen, eikä asiat varmastikaan selkeydy aivan heti. Laki astuu voimaan tämän hetken tiedon mukaan 1.6.2024. Meidän veikkauksemme on se, että vakuutusyhtiöiden hinnoittelu tulee elämään voimakkaasti tämän vuoden ajan, ennen kuin tuotteiden hinnoittelu vakiintuu. Liikennevakuutuksen hintaa valvoo laki, joten sen mukaan hinnoittelun pitäisi pudota, kun korvaussummat putoavat.

Kommentit

Lähettänyt Juho Hirn : To, 04/25/2024 - 19:23

Jos liikennevakuutuksen hinta putoaa niin nouseeko lisenssivakuutuksen hinta väistämättä? :D

Kieli
suomi

Jos siis lähtee siitä oletuksesta, että kuljettajan vahinko korvattu endurossa aiemmin pyörän liikennevakuutuksesta ja tästä lähtien lisenssivakuutuksesta.

Kieli
suomi

Lähettänyt TERO SVINHUFVUD : To, 04/25/2024 - 19:42

Muutaman kerran vakavasti loukkaantuneena eipä voi iloita muutoksesta. Lisenssien korvausmäärät ovat pieniä silloin kun oikeasti sattuu vaikka niin, että joutuu työkyvyttömäksi. Kannattaa todella tarkastaa omat henkilökohtaiset vakuutukset ja onneksi muutos ei koske yleistä ajelua vaan vaaditaan kilpailun omainen harjoittelu. 

Kieli
suomi

Lähettänyt Kari Heikkilä : To, 04/25/2024 - 20:16

Vaikea uskoa, että jatkossa mikään ajelu metsän puolella ei olisi kilpailuun tähtäävää harjoittelua. Varsinkaan kuskilla jolla on lisenssi hankittuna. Tässä alkaa aika vahvasti kaikkien kulujen kasvaessa tulemaan vastaan tilanne, että parempi laittaa kypärä naulaan. Tällainen yksinasuva duunari kun loukkaa itsensä ja on pidemmän saikun, joutuu henkilökohtaiseen konkurssiin...

Kieli
suomi

Lähettänyt MIKKO KÄMÄRÄINEN : Pe, 04/26/2024 - 07:19

Eduskunnan dokumenttien mukaan tätä lakia on ollut ollut suunnittelemassa 4 henkilöä moottoriliitosta. Samassa pöydässä on ollu myös laajasti vakuutusyhtiöiden edustajia.

Olisi mielenkiintoista kuulla moottoriliitolta miten näin tulinnanvarainen laki päästettiin läpi.

Tiedän että työ ei ole ollut helppo, ja tiedän myös paineen mikä on tullut EU:sta.

Kuljettajansuojan poistuminen kilpailuista oli odotettavissa, mutta se että nyt kaikki harrastaminen leimautuu kilpaharjoitteluksi tekee kyllä lajille hallaa.

Nyt näyttää siltä että tulkinnat jää vakuutusyhtiöille. Kuka haluaa olla ennakkotapaus?

Harrastajan on viisain perua lisenssi.

Olisiko Xracingin mahdollista saada kommentit moottoriliitolta ja pyytää sieltä linjauksia?

Tämän liiton kuitenkin täytyisi ajaa myös harrastajien etua.

Kieli
suomi

Lähettänyt Niko Tynnilä : Pe, 04/26/2024 - 09:07

Itsellä viisi crossipyörää, joilla ajoa tulee yhteensä 30-50h vuodessa. Osalla ajetaan vain Classic kisat ja parit treenit vuodessa. Tarvitsen siis kaikkiin pyöriin pakollisen liikennevakuutuksen, itsellelisenssin ja vapaaehtoisen lisävakuutuksen vakavampien loukkaantumisien varalta. 
Mikäköhän on hintalappu tällaiselle ”paketille”. Taidan ajaa pokkana pelkällä lisenssivakuutuksella. 
Jessus mikä soppa!!!!

Kieli
suomi

Lähettänyt Juha Raitmaa : Pe, 04/26/2024 - 09:38

Nyt on kyllä paha tilanne.

Herää paljon kysymyksiä.

Onko "kilpailuun liittyvä harjoittelu" esim. motocrossissa kilpailupäivänä ajettava harjoitus/aika-ajo, vai lasketaanko siihen kaikki harjoittelu pyörän päällä ympäri vuoden?

Oli miten oli niin liikennevakuutus on pakollinen ja sen lisäksi pitää ottaa vakuutus joka korvaa omat henkilövahingot kuten liikennevakuutus on tähänasti tehnyt. Tähän ei ainakaan nykyinen lisenssivakuutus käy koska sen kattavuus on heikko.

Voiko laki muuttaa aiemmin otettujen vakuutusten ehtoja?

Vaikuttaa entistä kalliimmalta, monimutkaisemmalta ja tulkinnanvaraisemmalta.

Kieli
suomi

Lähettänyt Pekka Karlsson : Pe, 04/26/2024 - 13:49

Itse kyselin vähän hintoja niin henkilöasiakkaana vuosi maksu vakuutuksellle mikä kattaa kaikki lajit kilpailutoiminnalla niin 540€V 

Tohon vielä kun lisätään osallistumis maksujen nousu jossain kohtaa tonne 100€/kisa niin siinä saa kerhot alkaa miettiin et löytyykö talkoo porukkaa ratojen maisemointi hommiin . 

Kieli
suomi

Lähettänyt Mikko Harinen : Pe, 04/26/2024 - 18:35

Terve! Itselläni on yrittäjän vapaa-ajan tapaturmavakuutus mikä kattaa myös extremelajit ja kilpailut, 190 ekeä/ vuosi. En edes muistanut mokomaa, ollut vuodesta 2007 vaan eka kerta tänä vuotena että en maksa tuota pakollisen lisenssivakuutuksen vakuutusosiota lisenssiin liittyen, hitto että on pitänyt olla tyhmä... Vaan menneen talven lumia nuo turhat maksut, parempi myöhään kuin ei milloinaan. Mutta tervetullutta uudistusta, toivottavasti vakuutushinnat putoaa oikeasti kun muutoin ovat olleet kunnossa ainakin omalta osaltani. 

Kieli
suomi