Sulje mainos tästä

Mopo- ja moottoripyörästrategian valmistelu käynnissä

05.09.2018 - Yleistä alalta
Liikenne- ja viestintäministeriö tiedottaa valmistelussa olevasta mopo- ja moottoripyörästrategiasta.
Strategian tarkoituksena on muodostaa kokonaiskuva mopojen ja moottoripyörien asemasta liikennejärjestelmän murroksessa ja luoda näkemys tavoiteltavasta tulevaisuuden visiosta. Lisäksi strategiassa pyritään nostamaan esiin keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet vision toteuttamiseksi. Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja valmisteilla olevasta mopo- ja moottoripyörästrategiasta. Lausuntojen määräaika on 30. syyskuuta 2018.

Strategian tarkastelukokonaisuudet koskevat mopojen ja moottoripyörien käyttöä ja sääntelyä sekä automaation vaikutuksia ja tiedon hyödyntämistä palvelujen kehittämisessä. Keskeisessä roolissa työssä ovat myös liikenneturvallisuuteen ja ympäristövaikutuksiin liittyvät kysymykset. Molempia koskevat haastavat kansalliset tavoitteet, joiden saavuttaminen edellyttää tehokkaita kehittämistoimia myös moottoroitujen kaksipyörien osalta.

Pitkän aikavälin tavoitteena on se, että vuonna 2030 Suomessa on erinomaiset edellytykset mopoilulle ja moottoripyöräilylle niin harrastus- ja liikkumismuotona kuin liiketoimintanakin. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että ajoneuvojen rakentamiseen ja muuttamiseen liittyvää hallinnollista taakkaa pyritään keventämään.
Lisäksi edistetään mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden käyttämien palvelumuotojen kehittymistä digitalisaatio ja liikenteen palveluistumiskehitys huomioiden. Kohderyhmän tarpeet on huomioitu väyläsuunnittelussa, liikenneverkon kunnossapidossa sekä liikenne- ja asennekasvatuksen kehittämisessä.

Mopo- ja moottoripyörästrategia täydentää maaliskuussa 2018 valmistunutta kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaa. Myös parlamentaarinen liikenteen rahoitusta pohtinut työryhmä linjasi väliraportissaan 30.8.2017, että vähäpäästöisen kaksipyörästrategian laatimista tulee edistää. Laadittu strategian luonnos on osa tätä edistämistyötä.
Lausuntopyyntö ja strategialuonnos on julkaistu osoitteessa www.lausuntopalvelu.fi.

Mitä seuraavaksi?

Lausuntokierroksen jälkeen strategian valmistelua jatketaan virkamiestyönä. Strategia julkaistaan myöhemmin syksyllä.

Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotus

Kommentit

Kirjoittanut Ville Niiranen, 06.09.2018, 13:25
Saimme juuri lukea positiivinen, tämän sivuston harrastajia koskevan uutisen, jossa varsinkin kolmannen kappaleen kirjaus on tavoittelemisen arvoinen. Tämän suuntaista moni on varmasti toivonut kuulevansa viralliselta taholta.

Uskon, että offroad-moottoripyöräilyn edunajajat ymmärtävät tilaisuuden ja saavat työstettyä edustavan lausunnon lajia eteenpäin vievistä tavoitteista. Käsillä on siis hyvä tilaisuus julkisen profiilin kohottamiseen isossa kuvassa.

Joukostamme löytynee henkilöitä, joilla on kompetenssia lausua tutkimukseen perustuvaa tietoa offroad-moottoripyöräilyn tavoiteltavista vaikutuksista esimerkiksi terveyteen, työssä-/koulussajaksamiseen, liikennekäyttäytymiseen, ympäristövaikutuksiin jne. Listasta saa helposti pidemmänkin.

Kestävää pohjaa harrastukselle pitää rakentaa etsimällä ratkaisuja jatkuvasti hankausta aiheuttaviin ympäristövaikutuksiin. Ilmeisesti nämä ratkaisut ovat lajin kehittymisen kannalta suurin yksittäinen osa-alue. Ennakkoluulottomia ehdotuksia pitäisi löytyä. Sellainen voisi olla esimerkiksi ruotsalainen tutkimus, joka osoittaa maastomoottoripyöräilyn yllättäen vaikuttavan positiivisesti metsäluonnon monimuotoisuuteen. Tai ajatus tiedossa olevien päätehakkuumetsien tai maankäytön muutosprosessissa olevien maa-alueiden saamisesta väliaikaisiksi ajoharjoitusalueiksi valtion tai kuntien omistamilta alueilta. Tai osoitus siitä, kuinka suomalainen luonto todellisuudessa valtaa suljetun ajoharjoittelupaikan muutemassa vuodessa ilman suurempia pysyviä vaurioita.

Tässä yhteydessä ei voi olla ajattelematta mediahuomion ja julkisuuskuvan suurta vaikutusta. Offroad-urheilijoiden kansainväliset saavutukset kestävät vertailun mihin tahansa urheilulajiin. Taitaa olla, että maailmanmestaruuksien mukaan laskettuna niillä kolkutellaan podiumpaikkoja. Harrastajamääriin suhteutettuna muutamat muut moottoriurheilulajit ovat kuitenkin onnistuneet saavuttamaan ylivertaisen mediahuomion ja sen seurauksena tunnettavuutta kansan keskuudessa. Päijänteen Ympäriajon eteen tehty työ ansaitsee hatunnoston. Pukkilan suunnalla kehitellään kilpailujen vastapainoksi erilaisia kiinnostavia ajotapahtumia harrastajatasolle. Yle on esittänyt tänä syksynä kanavillaan kiinnostavaa katsottavaa, mm. kilpasuunnistusta ja polkupyöräenduroa ilmasta ja maastosta kuvattuna sekä kartalla kilpailijoiden etenemistä toisiinsa suhteutettuna. Uskon, että nykytekniikalla ja kohtuullisella panostuksella offroad:sta saisi paljon kiinnostavaa katsottavaa laajemmallekin yleisölle.

Lopuksi mielessäni on kysymys vastuullisuudesta. Kilpaurheilun tasolla vastuun kantaa viime kädessä kilpailun järjestäjä. Kerhot tekevät niin ikään hyvää työtä nuorten kanssa. Harrastustasolla jokaisen maastonkäyttäjän tulee tuntea vastuunsa aina pyörän selkään noustessaan. Tosiasia on, että harrastajakunnassa on yhä enemmän ikääntyviä kuljettajia, joille vastuu ympäristöstä ja muista alueiden käyttäjistä on itsestään selvää.
Kirjaudu sisään kommentoidaksesi.
Kirjaudu
> Rekisteröidy > Unohtuiko salasana

Gallup

Lataa...

info@xracing.fi
jani.hovi@xracing.fi
© 2009-2014 www.xracing.fi
24MX - Euroopan suurimmat motocross valikoimat löydät www.24mx.fi
Image 01
Image 01
Image 01