Sulje mainos tästä

Lisenssien määrä laski Suomessa

02.11.2018 - Yleistä alalta
Kuluneena vuonna Suomen Moottoriliiton myöntämien lisenssien määrä laski 2,4 %, ja myytyjen lisenssien määrä oli yhteensä noin 2 300 kappaletta.
Pohjoismaiden mittakaavassa Suomen luvut ovat kuitenkin varsin vaatimattomia. Ruotsissa myydään vuositasolla noin 20 000 lisenssiä, Norjassa noin 7 000 ja Tanskassakin yli 4 000 lisenssiä.

- Ruotsissa tilanne on täysin toinen kuin meillä. Meillä on kerhoissa jäseniä noin 20 000 - 24 000 kappaletta, kun Ruotsissa heitä on noin 160 000. Heillä on noin 1 500 kerhoakin ja tosiaan lisenssien määrä on lähes kymmenkertainen. Tuossa asiassa täytyy ottaa huomioon, että Ruotsissa täytyy olla lisenssi myös radoilla harjoittelua varten, sillä siellä vakuutuskäytäntö on erilainen kuin Suomessa. Ruotsista löytyy myös paljon erilaisia lisenssejä, eli pelkästään harrastuskäyttöön on erilainen lisenssi kuin kisakäyttöön, Suomen Moottoriliiton toimitusjohtaja Kurt Ljungqvist kertoo.

SML:n jäsenkerhojen jäsenmäärä ei ole tällä hetkellä tarkasti tiedossa, sillä kaikki kerhot eivät ole vielä päivittäneet jäsentietojaan Motti-järjestelmään.

Jos Suomen ja Ruotsin välillä on lisenssien määrissä suuri ero, niin sitä se on myös kilpailujen määrässä. Tänä vuonna Suomessa järjestetään yhteensä noin 160 kilpailua, joka on sama määrä kuin viime vuonnakin. Vastaavasti Ruotsissa järjestetään peräti 1 500 kilpailua vuodessa.

- Mutta edelleenkin me menestymme lajeissa urheilullisesti paremmin ja siitä voimme olla ylpeitä, Ljungqvist päätti.

Xracing

Kommentit

Kirjoittanut Cecotto, 02.11.2018, 15:22
Yksittäisen kuskin menestys maailmalla ei tuo Kurrenkaan pöytään leipää suuret harrastajamäärät (lisenssimaksut).

Itsensä huijaamista myös on etteivät kerhot päivitä tietoja Mottiin. Kun katsoo oman kerhon jäsenmaksuja niin 2010 jäsenmäärästä 70% on hävinnyt.

Nyt olisi kyllä syytä herätä miksi harrastajien määrät tippuvat.
Kirjoittanut Raaseri, 02.11.2018, 18:23
Tässähän olisi Hoville ihan virikettä. Tehdä vertailua maiden kesken. Mopo ja osat maksaa about saman. Miten muut kulut, tietoa ei ole mutta ymmärrykseni on ettei Ruotsissakaan liikennevakuutusta vaadita.

Toki vakuutusta yksin ei käy syyttäminen mutta näin kahden harrastajan taloudessa kun pelkkä lv on 3kiloa vuodessa niin syljettäähän se. Ja samalla kysyy miksi lisenssi pitää hankkia kun lv on kuitenkin ensisijainen korvauspaikka. Ja jos mut pakotettas ostamaan lisenssikin tämän toisen rinnalle - niin harmittas vielä enemmän.

Toinen asia jota en tunne kyetäkseni arvostelemaan. Mutta liiton maksut on kai edelleen jäsenmäärän mukaan. Ihmetellyt miksi moni kerho on hinannut kausareitten hinnat taivaaseen? En tiedä onko kerhon ylläpidettävä yhtälöä että mieluummin otetaan harvakseltaan käyvät harrastajat mieluummin kertiksilla ajamaan niin ei tarvi liittoa hyvittää.

En tiedä mutta kiinnostaisi tietää. Ei ehkä niin paljoa että itse jaksaisin alkaa perehtymään, mutta hyvin verkostoitunut reportteri varmaan löytäisi syitä sekä siihen miksi meillä luvut on matalat, mutta myös miksi Ruotsissa korkeat ja mitä voisi sieltä apinoida.

Eniten huolissani olen kuitenkin siitä että omissa kerhoissani joiden jässäriä maksan (4kpl), talkooporukka on aina sama ja alkaa tympiintyä. Rahaa ja resursseja on joka vuosi vähemmän, vaatimuksia liiton ja yhtä lailla harrastajan taholta enemmän. Ja kun nuo ilman kiitosta toimivat akat&ukot lopettavat - saa laittaa porttia pysyvästi kiinni monessa ajopaikassa.
Kirjoittanut kymis, 02.11.2018, 19:30
"Tuossa asiassa täytyy ottaa huomioon, että Ruotsissa täytyy olla lisenssi myös radoilla harjoittelua varten, sillä siellä vakuutuskäytäntö on erilainen kuin Suomessa. Ruotsista löytyy myös paljon erilaisia lisenssejä, eli pelkästään harrastuskäyttöön on erilainen lisenssi kuin kisakäyttöön, Suomen Moottoriliiton toimitusjohtaja Kurt Ljungqvist kertoo"
Siis mitä Kurre?
Moottoriliittohan on jo vuosia selittänyt, että FIM, kansainvälinen moottoriliitto, vaatii KAIKILTA ns. kansainvälisen lisenssin.
Miten nyt yht'äkkiä jossain tättärättä maassa voikin olla joku muu FIM määräys?
Missä ihmeessä tuo Ruotsi sijaitsee?
No turha kysyä, kun tietää vastauksen: FIM vaatii SUOMELTA. Niinpä
Kirjoittanut Juhani#445, 02.11.2018, 22:07
Käsittämätöntä tosiasioiden kieltämistä! Se tosiasia, että SML onnistui omalla toiminnallaan tössimaan liikennevakuutusuudistuksen ei muutu vaikka herrat liitossa kuinka selittäisivät. Ruotsissa tosiaan tuo lisenssi on pakollinen, mutta se sitten kattaakin kaiken.
Ei suomessa ampumaratojakaan ole aidattu, riittää kun on radasta ilmoittava kyltti tien vieressä. Tämä nyt vaan sillä, että paljonkohan noita moottoriurheilu kuolemia onkaan viime vuosina ollut versus ampuma-ase/metsästys.
Kuten joskus aiemminkin totesin, että ilman harrastajia ei liittoa tarvita ja kaikille siellä toimistolla ei saada moottoripyörä-myyjän vakanssia kairattua, joten luulisi että oman perseen pelastaminen alkaisi kiinnostamaan.
Kirjoittanut Jani Hovi, 02.11.2018, 22:16
Ruotsi poikkeaa tosiaan paljon tuon liikennevakuutuksen osalta Suomesta ja tästä kirjoitin aika kattavan tekstin edelliseen lehteen. Mutta lyhyesti kerrottuna Ruotsissa ei ole liikennevakuutuksessa kuljettajapaikkasuojaa, eli se ei korvaa kuljettajalle itselleen tapahtuneita vahinkoja, vaan ainoastaan vastapuolelle. Ja sen takia kyseinen vakuutus on Ruotsissa merkittävästi halvempi. Kuljettajan omat vammat korvataan omista vakuutuksista. Nämä kuljettajan vammojen / kulujen korvaamiset ovat nostaneet lisenssien hinnat pilviin Suomessa.

Ruotsin laki tulkitsee myös moottoriurheiluun tarkoitetut alueet eri tavalla kuin Suomen laki. Suomessa puhutaan eristetyistä alueista ja Ruotsissa omistetuista alueista. Ja näillä alueilla ei tarvitse olla liikennevakuutusta. Suomessa ei ole tällä hetkellä ymmärtääkseni yhteen eristettyä aluetta, mutta Ruotsissa moottoriurheiluun omistettuja alueita on todella paljon ja niissä ei tarvitse olla liikennevakuutusta. Sen takia puolestaan niillä alueilla ajettaessa on pakko olla lisenssi, jotta on vakuutus sitä kautta. Mutta tosiaan kannattaa lukea Xracing lehti 3/2018, siinä on näitä asioita avattu paljon enemmän ja kerrotaan myös miten hommat voivat muuttua lähivuosina. Jutussa on myös kerrottu, mitä liikennevakuutuslain uudistamiselle oikeasti tapahtui vuoden 2017 alussa.

Tuosta liiton jäsenkerhojen maksuasiasta sen verran, että ymmärtääkseni jokainen jäsenkerho maksaa X euroa (joku kiinteä ja kaikille sama summa) per jäsen Suomen moottoriliitolle.

Se miksi Ruotsissa on harrastajamäärät niin paljon suurempia, onkin sitten vaikeampi kysymys. Varmasti Suomen maksuilla (etenkin vakuutusmaksuilla) on osuutta asiaan, mutta tuo suhde on ollut ymmärtääkseni noin todella pitkään. Ruotsissa lajeilla on vaan suuremmat harrastajamäärät kuin Suomessa, kuten on tietty väkilukukin. Vaikka Suomessa vakuutukset palaisivat ”normaalille” tasolle, niin ei harrastajamäärät kasvaisi kuitenkin kymmeniä prosentteja. Luulisin esimerkiksi rallipuolella tilanteen olevan täysin päin vastoin. Suomessa rallilla on suuri suosio, kun taas Ruotsissa ei vastaavaa ole. Nyt joku rallimies saa korjata jos olen väärässä :)

Varmasti Ruotsista kannattaisi apinoida tuo vakuutuskuvio, mutta se on pitkissä puissa. Se vaatii lakimuutoksen, jota ei tule tapahtumaan ainakaan lähivuosina. Mikäli EU tuomioistuin tekee omia päätöksiä, ne vaikuttaa myös Suomeen, mutta nekään ei tapahdu nopeasti.
Kirjoittanut Crossari, 03.11.2018, 08:53
Nyt kun noita lukuja ajattelee vähän syvällisemmin niin onhan tuo surullisen pieni lukema Suomessa kun lajeja kumminkin on liiton alla aika monta.
Tulee näkymään väistämättä viiveellä myös menestykseen ja se on fakta.
Olisi kiva tietää lukuja paljonko on kelkkailupiireistä valunut kilpailevaan liittoon kuskeja ja koska tietääkseni siellä ei toistaiseksi tuo vakuutuspuoli ole pilannut lajia. Joku mättää pahasti kun kilpaileva liitto on perustettu sinne.
Crossipuolella on vakuutusmaksut suurin syy ja laji tuskin enää tuosta toipuu.
Suurta ponnistelua ja halua se ainakin vaatisi nimenomaan päättäjiltä.
Kirjoittanut besserwisser, 03.11.2018, 16:05
Lakimuutosta ei tarvita, ei Suomen eduskunnalta, ei EU:lta eikä edes Ruotsin kuninkaalta, ainoastaan tarvitaan muutos liikennevahinkolautakunnan lausuntoon suljetusta alueesta
https://www.liikennevahinkolautakunta.fi/Precedents/985
Siihen kun tulisi joku järki ja kohtuus niin sitten meidän tilanteemme olisi samankaltainen kuin Ruotsissakin, liikennevakuutus ei korvaisi radalla tapahtuneita onnettomuuksia vaan korvaus tulisi lisenssivakuutuksesta ja/tai omista vakuutuksista
Kirjoittanut kymis, 03.11.2018, 17:26
Kun on asioita, joihin ei voi vaikuttaa, niin kannattaisi keskittyä niihin joita voi vaikuttaa.
Jani Hovi: "Suomessa ei ole tällä hetkellä ymmärtääkseni yhteen eristettyä aluetta".
Eli myös speedwaymotukoissa on liikennevakuutus? Eppäilen.
Mutta se Moottoriliiton VAATIMUS kansainvälisestä lisenssistä kilpailtaessa Suomessa on täysin kohtuuton. Miksi Konnevedellä ajavalla pitää olla vakuutuksessa se ambulanssilento Australiassa?
Suomessa, jossa me nyt tästäkin asiasta keskustellaan, niin JOKAINEN henkilö joka tarvitsee lääkärinhoitoa, kuljetusta ym. saa sitä aivan kohtuullisella hinnalla ilman mitään vakuutuksia.
Miksi yksilö ei voi itse päättää tarvitseeko sen abl:n vai tyytyy suomalaiseen terveydenhoitoon. Tässäkin ketjussa on jo tullut selväksi, että Liitto VALEHTELEE väittäessään, että FIM vaatii tuon abl:n. Ruotsissa ei ole samaa vaatimusta.
Unohdetaan hetkeksi se liikennevakuutus ja keskitytään pommittamaan Liittoa kansallisenlisenssin tarpeella.
Paavo Kymäläinen
Kirjoittanut Jakke, 04.11.2018, 10:20
Kymis osuu ihan oikeaan siinä, että kannattaisi ehkä joskus keskittyä niihin asioihin, joihin itse voi vaikuttaa. Syy vaikuttaa löytyvän kaikkeen lähes aina jostain ulkopuolelta. On helppo hakea vikoja ulkopuolelta, mutta se ei ehkä kovin hyvin edistä mitään. Omaa toimintaa taas on ikävän kivuliasta tutkiskella.

Kun miettii ilmapiiriä ja pelkästään täällä seuraa keskusteluita, niin ei ihme ettei homma houkuta uusia harrastajia. Jos joku jotain tekee, niin moitteita tulee. Oli kyse sitten ajanotosta, kisareitin talkoilla merkkaamisesta, vapaaehtoisten lippumiesten toiminnasta tai liiton tai lajiryhmän toiminnasta. Aina haukutaan sisältä päin.

Joskus voisi miettiä millainen kuva usein annetaan ulospäin ihan alkaen harrastajatasolta. Jos toiminta ei vaikuta ulkoa päin katsovista vanhemmista vastuulliselta, lapsille sopivalta ja vanhemmille miellyttävältä, niin on varmaan turha odottaa paljon uusia harrastajia? Hyviä ja nuo ehdot täyttäviä lajivaihtoehtoja kun löytyy nykyään kuitenkin paljon.

Näihin kun summataan vakuutusten ja muutenkin harrastuksen kalleus ja lajin riskialttius, niin ei kovin hyvä yhtälö tulevaisuutta varten.
Kirjoittanut Cecotto, 04.11.2018, 14:02
Kymis: Kyllä speedway pyörässäkin on liikennevakuutus oltava.

Kukaan ei voi väittää etteikö liikennevakuutuksen nyky hinnoittelu olisi vaikuttanut erittäin negatiivisesti motocrossiin ja enduroon. Liikennevakuutus on sellainen missä kaikki crossikuskit ovat kärsijöitä ja siksi tarvittaisiin yhteinen rintama kaatamaan tämä vääryysm mutta kuinka se onnistuu kun lajiliiton johtajat ja valtamedian edustajat ovat sitä mieltä ettei liikennevakuutuksessa ole mitään vikaa?

Se mitä tulee liiton ja ajanoton toimintaan, niin niihin kohdistuvaa purinaa on ollut iänkaike, ne on sellaisia asioita ettei ne tulee koskaan kaikkia miellyttämään. Joka kisaerästä tulee löytymään kuski jolle sen omasta mielestä on aiheettomasti näytetty mustaa lippua kun ei ole nähnyt egoilupeililinssien takaa hyppyrillä keltaista lippua.
Kirjoittanut peedros, 04.11.2018, 20:50
Yksi näkökulma asioihin mihin voidaan vaikuttaa, ainakin osittain, on korvattavien onnettomuuksien määrä.

Niin kauan kun yhteisvastuullisesti korvataan toisten onnettomuuksia pienen lajimme sisällä ei sillä ole väliä mikä se vakuutus on vain korvattavien onnettomuuksien korvaussumma suhteessa jäsenmäärään ratkaisee.

Esim. tuo ambulanssilento maksaa liitolle tietyn kiinteä summan verran vuodessa. Maksetaanko kaikki yhteisvastuullisesti muutama kymppi vuodessa vain annetaanko kv kisojen kiertäjien maksaa se summa pelkästään? Mahtaisi loppua kv kisojen kierto siihen saman tien.

Pitäisikö liikeennevakuutuksen omavastuuosuuta nostaa esim. 30-50%:n tasolle vai voisiko vakuutusyhtiö tarjota ns bonuksellista liikennevakuutusta jolloin ne jotka eivät tykkää kontata vakuutusyhtiön piikkiin maksaisivat vähemmän?
Kirjoittanut Cecotto, 05.11.2018, 10:20
Peedros: Sillä erittäin suuri merkitys mikä vakuutus vahingon korvaa.

Esimerkiksi liiton lisenssivakuutus korvaa hoitokuluja 15000e/vahinko kun taas liikennevakuutuskorvaa "miljoonia".

Näin ollen vakuutusyhtiöille ei jää muuta vaihtoehtoa kuin laittaa sellainen hinta motocross pyörän liikennevakuutukselle ettei kukaan sitä halua ostaa.

Ja mikä parasta niin kun nyt sitten se Matti Motocross ei ota vakuutus, pannutttaa itseltään käden poikki, on yhtiöllä lain mukaan oikeus periä jopa 10x liikennevakuutus... naurattaa varmaan jos sattuu olemaan IF:n asiakas.
Kirjoittanut Juha, 05.11.2018, 13:47
En usko että varusteiden korvaamisesta tulee mitään merkittävää kulua yhtiöille. Kyllä ne henkilövahingot on ne jotka sen ison laskun tekee. Vammautunut olkapää jota keikataan useampaan otteeseen ja josta tulee vaikkapa vuoden työkyvyttömyys alkaa olla aika kallis. Siinä menee äkkiä 1000 000 €. Aika monta 500€:n vuosimaksua täytyy laskuttaa että saa kulut katettua.
Yksi tärkeä pointti on siinä kuka hoidon maksaa jos ollaan pelkän lisenssivakuutuksen varassa ja siitä loppuu korvaussumma? Nykyään julkinen terveydenhuolto ei tee remonttia joka on aiheutunut moottoriajoneuvolla koska ne kuuluu aina mennä liikennevakuutukseen. Jos päädytään siihen että radalla ei tarvita liikennevakuutusta, niin pääseekö silloin vahingon sattuess julkisen hoidon piiriin?
Kirjoittanut Juha, 05.11.2018, 13:49
Pikku pilkkuvirhe. Ei sentään miljoonaa mutta 100000€.
Kirjoittanut Raaseri, 05.11.2018, 14:11
Jani, piti lukea edellinen lehti uudestaan. Olin kyllä Vnukin tapauksesta lukenut. Edelleen tilanne on se etten tiedä toista Euroopan maata samoilla vaatimuksilla. Elämä on minulle opettanut että kauppa ei aina ole varma vaikka olisi nimi sopimuksessa. Asiat pitää viedä käytäntöön saakka ja vasta sitten alkaa olemaan varmalla pohjalla. Näyttää entistä vahvemmin siltä että edellisessä liikennevakuutusuudistuksessa totean itsekin liiton olleen aivan liian hyväuskoinen.

Noista hoidoista. Se olisikin erikoista jos julkinen terveydenhuolto Suomessa voisi olla hoitamatta harrastusvahinkoja. Senhän pitäisi kattaa sitten kaikki harrastukset. Ja jos oot syöny itsesi lihavaksi, ei hoidettaisi lihavuudesta johtuvia sairauksia jne. Not gonna happen.

Nyt tässä keskustelussa hiukka pointti katoaa. Harva isi tai harrastaja miettii sitä korvausta ja mitäjossia siinä vaiheessa kun harrastusta aloitetaan. Siksi Ruotsin kaltainen järkevän hintainen lisenssipakko on hyvä, vrt ennen kun ajettiin ilman mitään vakuutuksia kisailuun saakka.

Mutta kun se sama harrastaja miettii aloitusta ja soittaa IFiin - mopo jää kauppaan tai Nettimotoon. Jos puhutaan HARRASTAJISTA, keskeisimpiä päätöksenteossa on ns kynnyskustannukset. Ja sitä vakuutusmaksu tässä hintaluokassa nimenomaan on.

Mutta kuten yritin aiemmin sanoa, asia ei ole yhden yksittäisen tekijän vaan monen tekijän summa. Nyt tuo summa on liikaa. Minulle ei koska harrastus on kestänyt mopojen kanssa kohta 40v ja jatkuu niin kauan kuin kipinää on. Koska haluan sitä tehdä vaikka se olisikin muualta pois.

Mutta aloittavan junnun isälle tai aikuisharrastajalle summa voi olla liikaa.
Kirjoittanut Crossari, 05.11.2018, 14:46
Kyllä se loppuu rahamiehiltäkin into kun harrastajamäärät romahtaa ja sitä mukaa hinnat karkaa edelleen. Alkaa tulla vakuutusyhtiölle kohtuu kalliiksi kun muutaman maksavan kuskin paikkoja fiksaillaan.
Onkos SM titteliin muuten mitään alarajaa jos vaikka 10 kuskia löytyy ainoastaan viivalta?
Ei voi muuta sanoa kuin, että ollaan eksytty ihan väärille poluille :(
Kirjoittanut KTMSXS, 08.11.2018, 08:23
Olisiko tarpeellista myös selvittää lajin sisällä, miksi loukkaantumisia on niin paljon, että vakuutusten hinnat nousevat poskettomiksi? Voitaisiinko ratojen turvallisuuteen ja kuljettajien koulutukseen panostaa enemmän?

Asiaa ei tietenkään auta se fakta, että nykyään vauhdit ovat kovempia ja pyörät painavampia, kuin 20-vuotta sitten, kun itse aloitin harrastuksen.
Kirjoittanut Jani P, 08.11.2018, 13:57
KTMSXS; No niin kauan kuin noita vakuutuksia käytetään väärin, niin ne vaan nousee ja nousee.

Olen itse vieressä seissyt ja kuullut kun yhden ihan menestyvän MX -kuljettajan isä tokaisi; "Pitää ottaa pari runkoa vielä tälle vuodelle vakuutuksista, että saa sillekin jotain vastinetta."

Joten koulutusta olisi syytä pitää ja ihan isolla lapasella.
Kirjoittanut Mikko, 08.11.2018, 22:57
Jani P Ei sieltä nyt mitään runkoja niin vaan oteta! Naarmuuntunutta kypärää, revenneitä housuja ovat joskus yrittäneet saada läpi, joku on saanut harvempi ei. Nykypäivä pitää olla aika vedenpitävä suunnitelma jos meinaa jotain vakuutuspetosta tehtailla, ne ajat on ohi kun ne korvasi 5 reibanit mitkä oli sattumalta jäänyt autoon varkaan iskiessä. Turha tässä on yhtiöitä syyllistää kalliista vakuutusmaksusta, ne tekee vaan bisnestä jos tuote on tappiollinen niin se pitää korjata tuottavaksi.
Kirjoittanut KTMelder, 09.11.2018, 07:59
Eihän tässä kukaan ole vakuutusyhtiöitä syyttänytkään. Ongelma on tässä pakkovakuuttamisessa ja sen väärinkäytössä. Noita tapauksia mitä Jani mainitsee varmasti on ja se on helppoa. Oletko vaikka kotivakuutukseen laittanut mitään viimevuosina? Ei siellä paljon kysellä kun rahat on tilillä.

Onhan se nyt vähän naurettavaa ku aikuset äijät konttaa mopolla ja kehuskelee myöhemmin saaneensa vakuutuksesta tonnin tai 2 kipukorvausta. Missä muussa harrastuksessa tuo on mahdollista, tienata rahaa tötöilemällä?
Kirjoittanut Raaseri, 09.11.2018, 10:24
On niitäkin tyhmiä jotka vaan maksaa arvauskeskuksen ja sairaalan maksut takataskusta vaikka olis se liikennevakuutus. Tyhmää joo. Eikä ne yleisen terveydenhuollon omavastuumaksut nyt niin kovat ole. Mutta jos laitat vakuutukseen, menee kulut ihan eri arvolla vakuutukseen.

Hyvin monta väärinkäytöstä asiaan faktana tiedän. Mutta jätetään ne vakuutustyhtiöiden ja vakuuttajien välisiksi.

Onhan tämä harrastaminen paljon muuttunut viimeisen 10v tai 15v aikana. Kuinka moni harrastaja 10v sitten simmautteli alustaa toistuvasti tai muuten tuunasi mopoja? Aika vähän ainakaan omassa tuttavapiirissä ja silti nyt itsekin mietin kittikeulaa vaikka ajanoton voi suorittaa kalenterilla mulle eikä ole niin pientä tuplaa etten kahdesti siinä hyppäisi.

Tarkoitan että vehkeet on vaan nykyään pääsääntöisesti niin helvetin hyviä, että harrastajankin vauhti on laitteiden osalta noussut paljon nopeammin kuin turvallisuuden. Erittäin paljon on niska- ja polvitukien osalta tapahtunut samassa ajassa. Mutta silti tuo "keskivauhti" on kasvanut enemmän.

Eikä sitä keskivauhtia saa laskettua mitenkään kun se tulee tekniikasta. Toki ratoja voisi tehdä vaikeammiksi, mutta laskisiko se silloin harrastajan loukkaantumisriskiä? Todennäköisesti päinvastoin. Ainakin mulle ja kavereille tuppaa kuluneella radalla tapahtua enemmän kuin tasitulla. Ja tasittua rataa ei silti huvita ajaa kun just se ajaminen ja mopon kyvyt tulee esiin kuluneella.

Esimerkki Saksan autobahnilta. Tiesitkö että jos ajat yli 130kmh nopeussuosituksen vapaan nopeuden tiellä, olet aina osasyyllinen onnettomuuteen ja vakuutusyhtiöiden korvausvelvollisuus pienenee tai jopa poistuu? Vastuu on kuljettajalla ja on oma päätös ajaa kovempaa. Aika vähän siellä enää ajetaan yli 180kmh vaikka kalusto on hyvää, eikä se selitys ole ruuhkassa vaan myös kuljettajan omassa vastuussa. Monesti pohtinut tätä liikennevakuutusta että onko sen lopputulos myöskin onnettomuuksien osalta onnettomuuksia kasvattava, koska osa porukasta "tietoisesti" nojaa siihen.
Kirjoittanut Anssi_L, 09.11.2018, 23:35
Ratoja voi tehdä turvallisemmiksi. Suorat lyhyemmiksi ja hyppyrit heti mutkan jälkeen eikä missään tapauksessa juuri ennen kurvia. Hyppyreiden muodosta on jo varmaan tarpeeksi jauhettu.

Pyöristä voi sääntömuutoksilla tehdä helposti turvallisempia = hitaampia. Kuutiotilavuutta pienemmäksi ja vaikka joku kierroslukuraja. Sähkömoottorit lienevät vain ajan kysymys, ja niissä vielä helpompi rajoittaa virransyöttöä. Joustomatkat pienemmiksi, niin alkaa patitkin hidastamaan matkantekoa.
Kirjoittanut Juhani#445, 10.11.2018, 11:21
Anssi_L miltäs tämä kuullostaisi;
Jääkiekon uudet säännöt:
Kaukalon max mitat 26x12 m, jottei taklaustilanteessa synny liikaa liike-energiaa. Kenttäpelaaja saa suorittaa vain kuusi yhtämittaista luistelupotkua samalla huomioiden ettei lähistöllä ole toista pelaajaa. Näiden potkujen jälkeen tulee pelaajan liukua vähintään 15 sekuntia. Tätä aikaa mittaa toimitsijat.
Jokaisella pelaajalla tulee olla mailakohtainen vakuutus. Vakuutuksen hinnoittelu on vapaata ja siitä vastaa vakuutuksen myöntävä yhtiö.
Jokaisella pelaajalla tulee olla myös Jääkiekiekkoliiton myöntämä pelaajapassi. Passi sisältää vakutuuksen.

Tätä voisi jatkaa loputtomiin, mutta kohta pitää lähteä Treelle katsomaan supercrossia ja tekemään kauppoja uudesta pyörästä johon olen rahat säästänyt olemalla maksamatta ryöstöhintaisia vakuutusmaksuja.
Kirjoittanut Jakke, 10.11.2018, 12:32
Tuskin ne vakuutukset niin ryöstöhintaisia ovat, ne ovat vain liian hyviä tähän tarkoitukseen kaikkine kipukorvauksineen ja ansionmenetyskorvauksineen. Jos asiaa miettii ulkoapäin katsovan silmin, niin ei varmaan moni tavallinen autoilija tms. halua rahoittaa kurapyöräharrastajien menoja maksamalla isompia vakuutusmaksuja? Sinänsä siis ihan oikein, että menot kohdistuvat niiden aiheuttajiin. Jotain muutosta se nykyhintojen vuoksi ehdottomasti vaatisi ja pitäisi keskittyä niihin asioihin joihin kulloinkin pystyy vaikuttamaan asian parantamiseksi.

Nykyään taitaa olla mahdollsita perustaa vakuutusyhtiö. Mitäs jos jokin moottoripyörätaho tutkisi oman vakuutusyhtiön perustamista. Tarjottaisiin moottoripyörälajeihin tarvittavia vakuutuksia (liikenne-, lisenssi yms.). Silloinhan hinta voitaisiin asettaa juuri siihen, että se kattaisi vain kulut, eli hinta olisi edullisin mahdollinen.
Kirjaudu sisään kommentoidaksesi.
Kirjaudu
> Rekisteröidy > Unohtuiko salasana

Gallup

Lataa...

info@xracing.fi
jani.hovi@xracing.fi
© 2009-2014 www.xracing.fi
24MX - Euroopan suurimmat motocross valikoimat löydät www.24mx.fi
Image 01
Image 01
Image 01