Sulje mainos tästä

Keskiviikon kahvitauko, Ralf Molander

10.12.2014 - Yleistä alalta
Tällä kertaa kahvikupin ääreen istuu Ralf Molander, joka on starttaamassa Dakar -ralliin.
Dakar-ralli ajetaan tammikuun alussa Etelä-Amerikassa. Suomesta mukaan kilpailuun starttaa Ralf Molander. Tällaiseen kilpailuun osallistuminen vaatii paljon kuljettajalta ja kalustolta. Lisäksi rahoituksen pitää olla kunnossa.

Kerro vähän itsestäsi lukijoillemme
- Olen siviiliammatiltani helikopterilentäjä. Olen harrastanut enduroa ja moottoripyöräilyä aktiivisesti vuodesta 2005 lähtien. Ensimmäisen aavikkorallini ajoin vuonna 2010.

Miten olet ajautunut lajin pariin alun perin ja mistä sait idean lähteä ajamaan Dakar-rallia vuonna 2015
- Se lähti ihan siitä, että ajelin aikanaan sellaisella matkaendurotyyppisellä moottoripyörällä paljon Lapin sorateillä. Silloin minulla alkoi heräillä ajatus, että tekisi mieli päästä vähän pidemmälle reissulle. Tämä ajatus on itänyt pikku hiljaa ja olen lapsuudesta asti seurannut Dakar-rallia.

- Aluksi ajatuksenani oli, että jos lähtisin vain ajamaan safaria sen kisan yhteyteen, mutta sitten totesin, että ne ovat hinnaltaan sen verran samankaltaiset, että se olisi sama lähteä ajamaan ihan kisaakin.

- Kaikkea on tullut mietittyä ennen kilpailua ja tällainenkin asia herätti vähän kummastusta, kun suomalaisten menestys on offroad-puolella ollut varsin kovaa, niin miksi aavikkokisoja ajaneet ovat laskettavissa yhden käden sormilla.

Kauanko valmistelut Dakar-rallia varten ovat kestäneet?
- Sanotaanko, että reilu vuosi on aktiivisesti tehty töitä, mutta oikeastaan suunnittelu lähti jo vuonna 2012. Silloin olin Marokossa ajamassa yhtä aavikkorallia ja tulin sieltä kotiin solisluu paketissa. Alun perin ajatus oli, että olisin vuonna 2014, eli tämän vuoden alussa, lähtenyt ajamaan, mutta sitten päätin, että kuntoutetaan ensin solisluu täysin ja lähdetään vasta sen jälkeen. Se on kuitenkin sen tyyppinen kisa, ettei sinne ole mitään järkeä lähteä puolikuntoisena.

Mikä sinua jännittää eniten tulevassa kilpailussa, vai jännittääkö mikään?
- Tietenkin aina jännittää, kun on lähdössä kahdeksi viikoksi ajamaan moottoripyörällä ja matkaa on 9 000 kilometriä. On sanomattakin selvää, että se jännittää eniten, miten fysiikka loppujen lopuksi kestää, kun ei ole noin pitkästä kisasta kuitenkaan kokemusta. Pisimmät kilpailut, joita olen ajanut aiemmin, ovat olleet pituudeltaan puolet tuosta, eli sellaisia alle 4 000 kilometriä.

- Nyt kun Dakar ajetaan Etelä-Amerikassa, niin myös korkeuserot mietityttävät. Siellä mennään Andien yli toistuvasti ja ongelma on, että se tehdään todella nopeasti. Se, että mennään nopeasti ylös ja tullaan nopeasti alas, on aina haastavaa, koska ei ehdi akklimatisoitua eli totuttautua ohueen ilmanalaan. Tälläkin hetkellä(haastattelun tekohetkellä) olen Tallinnassa treenaamassa korkealla oloa.

Vaikuttaako korkealle meno pyörään?
- Minä ajan ruiskupyörällä ja kyllä siellä tehot häviävät ihan huomattavasti, mutta se on sama kaikilla kilpailijoilla.

Minkälaiset huoltojoukot sinulla on kisassa?
- Minä kuulun sellaiseen Torque Racing -huoltotiimiin. Tiimissä on lisäkseni neljä ruotsalaista ja yksi englantilainen kuljettaja. Meillä on yhteinen huoltorekka, missä on kahta pyörää kohden yksi mekaanikko.

Minkälaisella budjetilla tällaiseen kilpailuun lähdetään?
- Itse olen budjetoinut, että kyllä se lähemmäs sataatuhatta huitelee. Olisi varmaan mahdollista päästä halvemmallakin, mutta minulle on kuitenkin tärkeää pitää turvallisuusaspekti mukana. Siellä on myös halvempi luokka moottoripyörille, jossa ajetaan ilman minkäänlaista tukea.

- Se olisi varmasti halvin vaihtoehto, mutta siinä riskit kasvavat. Siellä tulee muutenkin nukuttua niin vähän ja jos vielä huollat itse pyörän, niin yöunet jäävät ihan olemattomiin. Koska tämä näyttäisi minullakin olevan ainutkertainen reissu, olen päätynyt siihen, että kun tehdään, niin tehdään se sitten kunnolla.

Minkälaisella kalustolla lähdet kisaan?
- Pyöräni on KTM 450 Rally Replica. Se on siis tehtaan kilpapyörän kopio. Tämä on varta vasten tätä kilpailua varten tehty moottoripyörä ja niitä valmistetaan vuodessa 70 kappaletta. Sen tyhjäpaino on 140 kg ja tankattuna se painaa noin 160-170 kiloa. Tässä ei ole oikeastaan EXC:tä juuri mitään. Runko on eri, moottori on osittain eri ja iskunvaimentimet on kaikki suunniteltu aavikkorallia varten.

- Minulla on vain yksi pyörä matkassa. Koska pyörän hinta on 25 000 euroa ja alv:t päälle, niin ei niitä ole varaa pitää kovin monta. Varamoottori minulla on, mutta siitäkin tulee aikasakkoa 15 minuuttia, jos vaihtaa moottorin. Ja seuraavan moottorin vaihdosta sakot vain kovenevat. Kyllä ajatuksena on, että mahdollisimman vähillä moottorinvaihdoilla pitäisi pärjätä.

Millaista fyysistä valmistautumista tällaiseen kilpailuun tarvitaan?
- Varsin huolellista. Itse olen pyrkinyt siihen, että fysiikan on oltava kunnossa, koska siellä on kuitenkin pitkiä päiviä. Päivämatkat julkaistiin juuri ja pisin päivämatka on yli 1 000 kilometriä.
Sehän tarkoittaa, että vaikka keskinopeus olisi 100 km/h, niin se on yli 10-tuntinen päivä.

- Alkuun ajetaan 6 päivää, sitten on yksi lepopäivä ja sitten ajetaan vielä 7 päivää. Kyllä siinä on luonnollisesti kunto koetuksella. Olen treenannut paljon perus- ja lihaskestävyyttä. Myös ajotreeniä on tullut varsin paljon tämän vuoden aikana.

Minkälaisia juoksulenkkejä olet tehnyt?
- Juoksua en ole varsinaisesti harrastanut mahdottomasti, mutta jos lenkillä olen ollut, niin kyllä ne ovat sellaisia puolentoista - kahden tunnin lenkkejä. Polkupyörällä olen sitten vetänyt pidempiäkin, sellaista kolmea, neljää tuntia.

Oletko ajanut aiemmin pitkiä kisoja?
- Abu Dhabissa ajoin ensimmäisen ja se oli aavikkorallin MM-osakilpailu. Se kesti kuusi päivää ja olin siellä omassa luokassani kahdeksas ja yleiskilpailun 21. Marokon kisassa ajoin omassa luokassani etappivoiton ensimmäisenä päivänä ja toisena päivänä menin nurin ja rikoin siinä solisluuni ja pyöräni.

- Ajoin kuitenkin vielä sen jälkeen, kun olin rikkonut solisluuni, koska en vielä silloin tiennyt sitä. Seuraavaksi pyörästäni alkoi takaratas repeytyä irti, niin sitten peli oli aika lailla pelattu. Marokon kilpailu päättyi keskeytykseen.

Minkälaista sijoitusta lähdet Dakar-rallista hakemaan?
- Lähtökohtaisesti lähden ajamaan maaliin, koska keskeytysprosentti on yli 50 ja ainoastaan kaksi suomalaista on kyennyt vastaavaan.


Paras ajopaikka?

- Abu Dhabi tai Dubai

Mukavin offroad-pyörä?

- KTM 450 Rally Replica

Parasta ajamisessa?

- Itsensä haastaminen ja pyörän näennäinen hallinta. :)

Harrastuksesi

- Maastopyöräily ja sitten liikunnallisia harrastuksia, jotka tukevat tätä moottoripyöräilyä.

Parasta musiikkia

- Treenimusiikki menee minun mielestäni jumputuksen puolelle, mutta muuten olen vahvasti rock/hevimiehiä. Ei ole Metallican voittanutta.

Mottosi?

-Ajetaan, kunnes ollaan perillä.

Lisää infoa Ralf Molanderin sivuilla www.ralfmolander.com

Minna Valonen

Kommentit

Kirjaudu sisään kommentoidaksesi.
Kirjaudu
> Rekisteröidy > Unohtuiko salasana

Gallup

Lataa...

info@xracing.fi
jani.hovi@xracing.fi
© 2009-2014 www.xracing.fi
24MX - Euroopan suurimmat motocross valikoimat löydät www.24mx.fi
Image 01
Image 01
Image 01