Sulje mainos tästä

Weckmanille neljän vuoden sopimus

10.11.2016 - Motocross
Viime viikonloppuna vahvistui virallisesti Emil Weckmanin siirtyminen Jtech-tiimiin ja samalla myös Suzukin väreihin. Tieto herätti paljon keskustelua sen jälkeen Suomen motocrosspiireissä.
Me tavoitimme tällä viikolla Weckmanin asioita hoitavan Racingbike Finlandin omistajan, 
Juha Punkin. Hän valotti tarkemmin meille sopimuksen taustoja ja sitä, miten siihen päädyttiin.



- Meillä oli lopulta kaksi vaihtoehtoa tulevaisuuden suhteen. Meillä oli Hondalta tarjous, jonka mukaan Emilin olisi pitänyt ajaa EMX250-luokassa ensi kaudella. Toinen tarjous oli Suzukille siirtyneeltä Jtech-tiimiltä. Tässä meillä oli tilaisuus ajaa EMX125-luokassa ja se oli todella merkittävä seikka päätöksen teossa, Punkki kertoi.



Tällä kaudella Weckman ajoi EMX150-luokan lisäksi Suomessa myös 250-kuutioisella nelitahtisella, mutta Punkin mukaan ajaminen sillä ei ollut parasta mahdollista.

- Emil painaa 42 kiloa ja on aivan liian kevyt pikkunelariin, jotta pystyisi ajamaan sillä kunnolla. Pyörässä on kuitenkin sen verran enemmän painoa, että siinä ei mies vienyt pyörää, vaan toisin 
päin. Emilillä oli myös vaikeuksia saada tarpeeksi painoa etupäähän, jotta kurvien ajaminen olisi ollut mahdollisimman nopeaa. Periaatteessa kuskilla pitäisi olla painoa 20 kiloa enemmän, niin tilanne olisi optimi.



Weckmanin sopimus Jtech-tiimin kanssa on neljän vuoden mittainen. 15-vuotiaan sipoolaisen on tarkoitus ajaa ainakin ensi kausi EMX125-luokassa ja arvioida jatko sen jälkeen.



- Sopimuksemme Jtechin kanssa on nelivuotinen. Jokaiselle vuodelle on laadittu tavoitteet ja mikäli Emil ei pääse niihin tavoitteisiin, käydään sopimus uudelleen läpi. Tavoitteet ovat kuitenkin erittäin realistiset, joten siinä mielessä ei pitäisi olla mitään ongelmia. Kausi 2017 menee 125-kuutioisten luokassa ja sitten katsotaan tilannetta uudelleen. Jos Emil itse kokee, että haluaa ajaa vielä 125-kuutioisella, niin silloin hän voi ajaa sillä. Neljän vuoden pituinen sopimus on rakennettu siten, että Emilillä on tie avoinna MX2-luokkaan asti.



Useimmiten sopimuksen taloudelliset seikat ovat salaisia, mutta Punkki kertoo asiasta avoimesti.

- Sopimuksemme takaa sen, ettemme joudu maksamaan mitään ajamisesta. Lisäksi Emilillä on myös bonusmalli käytössä, jossa sijoituksista maksetaan puhdasta rahaa. Luonnollisesti kuljettajan omia kuluja tiimi ei maksa, eli kustannuksia tulee toki muun muassa matkustamisesta.



Weckman on viettänyt jo lähes puolitoista kuukautta Italiassa. Siellä hän asuu tiimin omassa talossa, joka on tarkoitettu kuljettajille ja mekaanikoille. Käynnissä on ollut kova testaaminen tulevaan kauteen, joka alkaa Weckmanin osalta jo tammikuussa, jolloin Italian mestaruussarja käynnistyy. Weckman lähtee kauteen Suzukin 250-kuutioisen runkoon rakennetulla pyörällä, 
jossa on 125-kuutioinen kone.


- Testaaminen Italiassa on sujunut todella hyvin ja lähes kaikki on sen osalta jo valmiina ensi kauteen. Emil on ollut itse todella tyytyväinen pyörään ja odottaa muutenkin innolla tulevaa.



Lopuksi Punkki haluaa esittää kiitoksen Hondalle kuluneista vuosista.



- Kaikki meni Hondan kanssa todella hyvin. Heillä ei vain ollut tarjota 125-kuutioista pyörää, jolla Emil voisi ajaa. Meidän mielestämme hänen on vielä pakko kasvaa, ennen kuin hän hyppää pikkunelarien EM-sarjaan. Tunnen Emilin niin hyvin ja tiedän hänen päättäväisyytensä, jonka takia 
oikeasti pelkäsin, että hänelle sattuisi jotain pyörän kanssa, joka on hänelle liian painava, Punkki päätti.

Xracing

Kommentit

Kirjoittanut KTMelder, 10.11.2016, 14:51
Erittäin hyvin Punkin toimesta avattu sopimuksen taustoja! Ja kuulostaa hyvältä suunnitelmalta!
Kirjoittanut Mikko, 10.11.2016, 15:15
Eli suomennettuna kuljettajasta pääsee kyllä eroon jos tulokset ei ole hyviä mutta jos tulee tulosta saa teami pitää kuskin 4 vuotta pilkkahinnalla. No kyllä tämä varmasti parempi on kuin omalla pakettiautolla ympäri Eurooppaa. Tsemii koitoksiin.
Kirjoittanut suzuki, 10.11.2016, 22:29
kuulostaa hyvältä wekku tietää mitä on tekemäs
Kirjoittanut Savuselkä, 11.11.2016, 17:31
Vähän epäilyttää kaluston kilpailukyky. Suzuki on kuitenkin painavin pikkunelari, joten pyörästä on todella vaikea saada kevyttä. Käyttääkö Jtech Kotarin moottoria vai vanhoja Suzukin koneita?
Kirjoittanut mx2, 11.11.2016, 18:04
Tässä nyt aika lyhytnäköistä toimintaa. Kaveri olisi ollut maailman isoimman valmistajan kasvatus ja valmennusohjelmassa. Olisi ilman paineita saanut rauhassa kasvaa ja kehittyä. Nyt lyötiin avattu hunajapurkki nenän eteen kun olisi ollut koko mehiläistarhan hoitajan paikka tarjolla. Erittäin tylyä toimintaa hänet tälle tasolle nostaneita kohtaan. Oikotiellä onneen ei yleensä johda mihinkään. Tällainen Italian teami voi olla nurin koska vaan. Mitäs sitten? No Punkki varmaan kantaa vastuun ?? Pelkäämään vaan että lupaavan pojan ura menee pilalle.
Kirjoittanut A.T.S, 11.11.2016, 18:31
mx2, Kuulostaa siltä, että buthurt painaa päälle ja pahasti! Eihän Hondalla ollut sitä kalustoa tarjolla, jolla Emilin on paras jatkaa uraa (EMX125). Tosin niin kuin Savuselkä kommentoi, niin ei sitä ole välttämättä Suzukillakaan. Jollei sitten setup Savaste, mutta keltaisilla muoveilla. Veikkaan että kaudelle 2018 Honda saa uudistettua kaksipuolikkaan nextille levelille, ja Emil palaa leiriin.. jollei KTM tai Husa vie pidempää kortta..
Kirjoittanut R.Kurki, 12.11.2016, 23:44
Kateutta ei ole ilmassa?Toiset ajaa kovempaa mopedin merkistä riippumatta..T..R.Kurki.
Kirjoittanut KXRider, 13.11.2016, 11:12
Joo, kyllä ainoa oikea luokka on aloittaa euroopan mx valloitus emx125 luokasta. Valitettavasti honda ei ilmeisesti anna ajaa vanhalla cr 125 pyörällä. Valitettavasti myös tuo nelarin runkoon viritetty vanhaa tekniikkaa oleva 125 kone ei varmasti ole kovin kilpailukykyinen. Teho/painosuhde jää varmasti vaatimattomaksi vtr KTM 125 viritettynä. Onneksi Eemelillä ei ole kovin paljoa painoa.
Kirjoittanut t.n , 13.11.2016, 15:00
Ei se välttämättä ainoa oikea luokka ole esim, Ken Roczen ei ajanut ollenkaan piikillä vaan siirtyi suoraan 250 sarviin. Mutta taitaa olla Emilin tapauksessa oikea vaihtoehto kun Emil on viellä niin pieni. Kalustosta olen itsekin hieman skeptinen mutta tietämättä enempää mikä laite on kyseessä niin ei voi olla varma. Ja eiköhän j-tech saa vanhasta suitsan koneesta kyllä tehoa irti riittävästi jos tälläisellä kokoonpanolla tekee pyörän, mutta olisi kotari/husse jo valmis paketti josta olisi helpompi rakentaa pyörää.
Kirjoittanut R.Kurki, 17.11.2016, 23:52
Jos 80 miljoonaisesta kansasta löytyy mestari,,Suomessa vedetään taidolla ja tunteella....!RKurki.
Kirjoittanut Mx nut, 24.11.2016, 22:02
Joko loppui Italian tiimilä piikin männät kun viimeisimmissä videoissa ajellaan nelarilla?

Riskillä vedetään harjoituskausi, kun ajetaan liian painavalla pyörällä jota ei jaksa kunnolla hallita..
Kirjoittanut kesamies1, 25.11.2016, 21:21
Voi hyvätavaton, kyllä täällä näitä asiantuntijoita riittää. :)
Kirjoittanut mx2, 30.05.2017, 09:15
No niin tassa nyt taas kavi huonosti. Hyva kun kesti edes neljaa kuukautta!
Kirjoittanut A.T.S, 30.05.2017, 19:32
Siinä olisi EMX125 mestariainesta, jos kalustoksi valikoituu oikeasti kilpailukykyinen oranssi tai husa (iceone). Ja kaveri pysyy ehjänä, ilman loukkaantumisia.
Kirjoittanut Mikko, 30.05.2017, 21:30
Hyvä oli pahvinpala! Toisinpäin jos kuski olisi halunnut purkaa sopparin ei se olisi edes onnistunut miljoonalla.
Kirjoittanut R.Kurki, 07.06.2017, 00:51
Nuori ihminen ja kaikki mahdollisuudet..onko kommentiojat pettynyneet omaan crossivauhtiin tai järkyttävään ylipainoon..?R.Kurki..
Kirjoittanut hxn761, 12.06.2017, 11:00
niii... mielenkiintoista nähdä kuka haluaa rahoittaa +20 sijoja ajavan kuskin jatkoa.. lahjakas varmasti.. mutta tuskin ainoa euroopan mittapuulla edes. kun ottaa huomioon että siellä oman ikäluokan kuskeja kärjessä ja edellä nuorempiakin.. vaikeeta voi olla.
Kirjoittanut simo, 12.06.2017, 18:21
A.T.S,eikös EMX125 sarja vasta Suzukilla voitettu? Kannattaisi myös katsoa minkä värisillä pyörillä jenkit vetää.
Kirjoittanut nimimerkki, 12.06.2017, 19:32
Aika harva tekee tiliä crossilla nykyisin, joten eiköhän sinne enemmän tai vähemmän laita kuskit itse päästäkseen ajamaan. Ajaahan Suomessa moni rallin SM sarjaakin vuosikymmenestä toiseen ja aina löytyy rahaa jostakin tukijoilta, joten eiköhän se Weckmannikin jostakin rahoja saa kaiveltua kun sentään ajelee maailmalla.
Kirjoittanut R.Kurki, 14.06.2017, 01:54
J.Salon ralli butjetti,,vähintään 20 kertainen,,verrattuna endurooon ja pieni myös crossiin..alle prosentti tekee tiliä,,ensi lauantaina F-Cuppiin Toivakkaan..R:kurki_Å
Kirjaudu sisään kommentoidaksesi.
Kirjaudu
> Rekisteröidy > Unohtuiko salasana

Gallup

Lataa...

info@xracing.fi
jani.hovi@xracing.fi
© 2009-2014 www.xracing.fi
24MX - Euroopan suurimmat motocross valikoimat löydät www.24mx.fi
Image 01
Image 01
Image 01