Sulje mainos tästä

Tampereen supercross ei ole SM-osakilpailu

11.02.2014 - Motocross
Tampereella nähdään supercrossia marraskuussa, mutta ei vuoden 2014 SM-arvolla.
Marraskuussa järjestettävä Tampereen supercross ei ole vuoden 2014 SM-sarjan osakilpailu. Näin ollen Helsingin supercrossin jälkeen sarjaa johtava Harri Kullas kruunattaneen kauden ensimmäiseksi Suomen mestariksi.

TamMC:n puheenjohtaja Janne Lehtimäki vahvisti maanantaina Xracingille tapahtuneen.

- Meidän mielestä SM-sarjassa ei ole mitään järkeä pitää lähes vuoden taukoa kilpailujen välillä, emmekä näin ollen halua SM-kilpailua tämän vuoden sarjaan, Lehtimäki kertoo.

Liiton tuki puuttuu

Lehtimäki heittää ilmoille kuitenkin ajatuksen, jonka pohjalta marraskuussa Tampereella voitaisiin nähdä SM-supercrossia.

- Jos pääsemme Suomen moottoriliiton kanssa neuvotteluissa yhteisymmärrykseen, niin meidän puolesta olisi mahdollista, että Tampereella käynnistyisi marraskuussa vuoden 2015 hallisarja, joka voisi vaikka loppua MP-2015 näyttelyn yhteydessä mahdollisesti ajettavaan Helsingin supercrossiin.

Mitä yhteisymmärrys liiton kanssa sitten käytännössä tarkoittaa?

- Haluamme kilpailullemme samat edut kuin muillakin sarjan kilpailuilla on. Nyt Tampere ei ole saanut liitolta mitään rahallista tai muutakaan tukea järjestämiseen. Muissa kilpailuissa on ollut esimerkiksi TV-screeni paikalla, mutta me emme ole saaneet edes sitä. Meidän on ollut kyllä pakko pitää esillä sarjan sponsoreita, mutta emme ole saaneet niistä mitään hyötyä itsellemme, Lehtimäki selventää.

- Lisäksi haluaisimme saada kilpailumme erilaisen formaatin. Ideamme on ajattaa illan aikana useampi finaali, jolloin yleisö saa enemmän nähtävää, sillä heille tämän teemme.

TamMC ottaa vetovastuun

Tampereen supercrossissa on ollut ulkopuolinen promoottori kahtena edellisen vuonna, mutta tämän vuoden kilpailun hoitaa kokonaan TamMC, eikä ulkopuolista promoottori nähdä. Suunnitelmat Tampereella on kilpailun suhteen jo pitkällä.

- Kilpailu tullaan järjestämään tämän hetken suunnitelman mukaan varmastikin kutsukilpailuna, jossa tulee olemaan rahapalkinnot, tai jonkinlainen starttiraha. Tämä asia on vielä vahvistamatta, mutta kilpailu tullaan kuitenkin Tampereella näkemään ja entistä upeampana, Lehtimäki päättää.

Xracing

Kommentit

Kirjoittanut Kaitsu, 11.02.2014, 11:01
Onnea Harri Kullas! Mestaruus meni ehdottomasti oikealle miehelle!
Kirjoittanut KTMelder, 11.02.2014, 13:15
Olis ollu aika jännä kun olis menny Harrin ja Rennerin voitot toisinpäin.
Kirjoittanut kymis, 11.02.2014, 17:32
Tamperelaisten täytyisi ymmärtää valita oikea mies vetämään kisaa, kyllä sitten Moottoriliiton rahahanat aukeaisivat.
Kysykääs piruuttanne.
Kirjoittanut Johnny O´, 11.02.2014, 19:01
On surkeaa touhua liitolta,mihinköhän muuten liiton rahat
menevät...kilpailuiden veto vastuu on ensisijaisesti kerhoilla josta monesti liitto vetää kunnian ja jos jossain alkaa tökkimään niin kyllä siitä nopeasti kädet pestään.
Jännä ettei Kurrekaan ymmärrä superin nähtävyyden päälle vaikka on itse ollut ajamassa niitä jaa nähnyt maailman tyyylin.Mielestäni liiton pitäisi panostaa ehjään superi sarjaan ja tuomaan lajia yleisön tietoon,ei nyky päivänä kukaan halua lähteä katsomaan crossia sorakuopan reunalle,varsinkaan kun kisoja ei mainosteta millään tavalla.Mutta eihän liitossa mitään vikaa ole,riittää että liitto rahastaa lisenssi maksuilla ja järjestää muutaman leirin.....hyvin toimii,Eppu vieläkin kuvioissa mukana...hyvin menee Suomen crossilla....
Kirjoittanut MBR, 11.02.2014, 22:20
Jottei nyt taas mentäisi ihan "mutulla", niin pari faktaa:
- Vuoden 2013 Supercross SM-sarjan ulkoratojen screeni (sekä opasteet, nettisivut, julisteet ym.) rahoitettiin sarjan yhteistyökumppanien sponsoroinnilla, liiton rahoja ei käytetty sarjan pyörittämiseen. Tammc:lle laitettiin kauden aluksi kaikki infot liiton tuesta kisoille, edellytyksistä tuen saamiseen ja kutsu kokoukseen jossa näistä asioista keskusteltiin, mutta ilmeisesti tieto ei ole mennyt puheenjohtajalle saakka.
- Yhteistyösopimuksessa mm. sovittiin, että vastineeksi screenistä kilpailunjärjestäjät tarjosivat sarjan yhteistyökumppaneille promotelttapaikan (vähintään 4mx4m) ja 12 kpl vapaalippuja per yhteistyökumppani. Sarjasponsori sitoutui jakamaan näistä lipuista vähintään kaksi lippua omien nettisivujen tai Facebookin kautta järjestettävässä kilpailussa tai arvonnassa. Syy miksi Tampereella ei ollut screeniä johtuu siitä, että hallikisoihin on rajoitetusti lippuja ja promopaikkoja tarjolla vrt. ulkokisat. Tampereen kisan promoottorin oli taloudellisesti kannattavampaa myydä promopaikat ja pääsyliput kisaan sarjan yhteistyökumppaneille ja hoitaa näytöt kisaan itse. Kyseessä oli siis promoottorin valinta asiasta, ei Moottoriliiton.
- Helsingin supercrossi on Messukeskuksen oma tapahtuma MP-messujen yhteydessä, johon he ostavat Moottoriliiton ja HMK:n järjestämään kisan. Kisoista saatuja tuloja käytetään Moottoriliiton toiminnan pyörittämiseen mm. valmennus- ja lajiryhmätoimintaan.
- Eppu vastaa ainoastaan Helsingin supercrossin käytännön kisajärjestelyistä yhdessä HMK:n kanssa, mutta esimerkiksi markkinointi- ja lipunmyynti on Messujen vastuulla. Eli Eppua ei todellakaan voi syyttää Supercrossin SM-sarjan nykytilasta.
- Syy miksi Supercrossin SM-sarja kuihtui tälle kaudelle on se, että lajiryhmästä (tai mistään muualtakaan) ei löytynyt ketään joka olisi halunnut/pystynyt ottaamaan hommaa harteilleen.
Kirjoittanut pranta, 12.02.2014, 07:50
Oli asiat miten oli, niin surkea on tilanne. Yhden viikonlopun perusteella jaetaan mestaruus. Tuskin Harrikaan tuollain sitä haluis voittaa.
Tammc:n ehdotuksessa on kuitenkin ideaa, jos Supercross SM halutaan ajaa supercrossina. Eli syksyllä Tampereella 2015 eka kisaviikonloppu ja kevään puolella Helsingissä toinen. Näin saadaan neljä kisaa käsittävä sarja. Se on jo ihan ok.

Tai sitten kannattais palata siihen alkuperäiseen ideaan ja alkaa oikeasti kehittään sitä Speedcrossia uudestaan.
Kirjoittanut marko, 12.02.2014, 18:55
No on se hyvä,että Moottoriliiton "virallinen"tiedottaja pitää kerhot ja harrastajat ajantasalla!
Kyllähän tuohon faktaan täytyy uskoa joka ukon!!
Kirjoittanut pääsponsori, 13.02.2014, 14:29
MBR: 'Syy miksi Supercrossin SM-sarja kuihtui tälle kaudelle on se, että lajiryhmästä (tai mistään muualtakaan) ei löytynyt ketään joka olisi halunnut/pystynyt ottamaan hommaa harteilleen'
Miksi olisikaan löytynyt kun kerran vuosi sitten tiedotettiin että homman ottaa hoitaakseen Finmotorace Oy?


http://www.xracing.fi/motocross/uutiset/finmotorace-oy-supercrossin-sm-sarjan-promoottoriksi-20130121/
Kirjoittanut MBR, 13.02.2014, 15:00
Tiedote koski kautta 2013. Itse lopetin sarjan kanssa painimisen Tampereen supercrossin jälkeen. Lähinnä tuossa postauksessa selvitin tilannetta kauden 2013 osalta ja oikaisin sitä väärinkäsitystä, että Epulla olisi ollut asioiden kanssa mitään tekemistä. Toivottavasti homma saataisiin jotenkin näppeihin motocrossin osalta pian ja joku vastuuhenkilö hoitamaan hommaa.
Kirjoittanut kymis, 13.02.2014, 16:51
Miksiköhän se on vaikeaa saada hommaan vastuuhenkilö?
Ei kait n. 1,5 vuoden takaiset tapahtumat enää vaikuta, vai vaikuttavatko.
Tyhmä kysymys: Mitä eroa on kynnysmatolla ja xxxxx-lajipäälliköllä?
Kirjoittanut MBR, 14.02.2014, 01:09
Talkoilla ei loputtomasti jaksa kukaan painaa. Olisikohan crossarit valmiita maksamaan esim. 40€ lisää vuodessa lisenssistä jos sillä saisi kokopäiväisen lajipäällikön? Tehtävänä olisi hoitaa juoksevia asioita (kalenterit, säännöt jne.), mutta erityisesti hankkia yhteistyökumppaneita motocrossin eri sarjoille ja esim. maajoukkueelle. Itse olisin ainakin valmis sijoittamaan tuon summan, että saataisiin homma raiteilleen.
Kirjoittanut wolvie, 14.02.2014, 09:17
Ikävä olla skeptinen, mutta hiukan epäilen että homman saamiseksi raiteilleen tarvitaan paljon isompi muutos kuin täysipäiväinen lajipäällikkö. Toki se olisi varmasti hyvä alku ja veisi monia asioita parempaan suuntaan. Olisin kyllä valmis maksamaan siitä tuon MBR: ehdottaman 40€ ihan vain uteliaisuudesta, ei se homma voi kauheasti paljon enempää sekaisin olla kuin nyt.
Kirjoittanut Johnny O´, 14.02.2014, 20:21
Ehkä crossin tason nostaminen pitäisi tapahtua ns. ruohonjuuritasolta,sillä Suomen taso on tällä hetkellä todella huono,eikä kyseessä ole mikään mutu tuntuma,OK liitossa pitäisi tapahtua muutoksia,leireihin pitäisi saada muutoksia,jos tällä tavalla ei tulosta synny niin jossain on vika, vai?Resurssit ovat nykypäivänä rajalliset,aika,raha,muut...Ehkä panostaminen superiin,areenacrossiin tai normicrossiin,pitäisi lähteä kuljettajilta,mutta ensisijaisesti liiton täytyisi tukea kuljettajia valmennuksellisesti sekä ajoharjoittelupaikoilla,minkä takia ei voi käyttää apuna Vehkosia,Kovalaista,Koukia,Pyrhöstä ,näitä kavereita joilta löytyy joitain meriittiä lajista.Sponsoreita sarjoille joilla ei voi taata maanlaajuista näkyvyyttä on todella vaikeaa saada,tuskin ketään haluaa panostaa sponsorointiin jos ei saa vastinetta rahoilleen..hatun nosto kaikille talkoolaisille ja kerhoille jotka jaksavat järjestää kisoja ilman liiton tukea...Sekaisinhan asiat ovat,ainahan voi siirtyä ajamaan vaikka bulgarian lipun alle...
Kirjoittanut Ski Veka, 15.02.2014, 10:53
Tuo 40 € ei olisi paha rasti ja olisi helposti perusteltavissa liiton puolesta vaikka siten, että vakuutusasian järkevälle tolalle saattamiseen liittyvä edunvalvonta olisi toteutettavissa - mikäli hommaan löytyisi korruptoitumaton ja yhteistyökykyinen henkilö joka aidosti puhuisi järkeä vakuutusväen ja muun urheiluväen sekä lainsäätäjän kanssa. Nythän lähes kaikilla on moninkertainen vakuututurva liikenne-, lisenssi-, ja henkilökohtainen-, sekä kilpailukohtainen... eli kyllä sääntöpuolella ja yhteiskuntasuhteissa noiden valmennus- ja varsinkin kilpailukalenteriasioissa olisi paljon tekemätöntä työtä hauskan harrasteen edistämiseksi.
Hienoa liiton toiminnassa on kuitenkin se, että valmennusasiaa on kehitetty. Mielestäni Tomin ansiota on, että ihan kaikki liiton kanssa tekemisissä olevat harrastajat eivät ole täysin tyytymättömiä tuon liiton puuhiin.
Kirjoittanut Ski Veka, 15.02.2014, 11:15
Vielä pitää laittaa vähän löylyä kiukaalle tuon crossin tason nostamisesta: eikös se ole yksilölaji ennen kaikkea ja kehitystä voi tapahtua sen yksilön tasolla myös lähipiirin asenteen parantamisesta. Samaa mieltä, että kyllä varmasti kannattaa hyödyntää taitavia valmentajia - mutta ei kai niitä valmennuksia ihan loputtomasti maksa kukaan muu harrastaja liiton välityksellä kuin harrastaja itse tai hänen sponsorinsa.
Kirjaudu sisään kommentoidaksesi.
Kirjaudu
> Rekisteröidy > Unohtuiko salasana

Gallup

Lataa...

info@xracing.fi
jani.hovi@xracing.fi
© 2009-2014 www.xracing.fi
24MX - Euroopan suurimmat motocross valikoimat löydät www.24mx.fi
Image 01
Image 01
Image 01