Nyt puhuu Samuli Aro

16.06.2011
Samuli Aro astelemassa Vantaan MM-osakilpailun ensimmäisen erän lähdönodotusalueelle.
Sairaalasta tänään kotiutunut Samuli Aro kertaa kaatumistaan, sen jälkeisiä tapahtumia ja kertoo, oliko vika Vantaan maalihyppyrissä.
Sunnuntaina Vantaan MM-motocrossin toisen erän alussa rajusti kaatunut Samuli Aro pääsi tänään sairaalasta viimein kotiin. Tavoitimme Aron ja kyselimme miten mies jaksaa. - Kyllähän tässä hiipimällä edetään, vieläkin on vähän joka paikka kipeänä kaatumisen jälkeen. Murtuneen ranteen lisäksi murtumia löytyi tiistaina vielä kylkiluistakin. Lisäksi yritän päästä vielä pikaisesti magneettikuvaukseen, koska alaselkää vihloo voimakkaasti. Haluan päästä varmuuteen, ettei siellä ole mitään vikana, Aro kertoo.

Välivapaa

Kaatumista edeltävät tapahtumat ovat Arolla muistissa ja mies pohtikin mikä meni vikaan. - Leikkasin edellisen kurvin sisälle ja ilmeisesti sieltä pääsin liian hiljaisella vauhdilla hyppyrille. Todennäköisesti välivapaa iski pyörään ja menetin senkin takia vauhtia, hyppy jäi vajaaksi ja lähti takakorkeana. Muistan vielä kun olin ensimmäisen kerran laskeutumassa hyppyrin päälle ja mietin, että pelastan kyllä tilanteen. Sitten kun otin pompun hyppyristä uudelleen ilmaan, pyrin vain pääsemään jalat edellä maahan. No, en siinä sitten onnistunut.

”Heräsin kun minua raahattiin kainaloista”

Maahan tulon jälkeen tajuntansa menettäneen Aron ensimmäiset muistot ovat hänen siirtämisestä radalta pois. - Olin ilmeisesti maannut hetken aikaa radan pinnassa ja heräsin siihen, kun joku yritti vetää minua kainaloista radalta pois. Sitten ilmeisesti hän huomasi, ettei saanut minua yksin revittyä ja mukaan tuli toinenkin henkilö. Kun minut saatiin radalta pois, nostivat he minut jaloilleni ja käskivät kiivetä radan reunalla olleen aidan yli. En kuitenkaan siihen kyennyt, koska en saanut edes jalkoja kunnolla liikkeelle. Lopulta he saivat minut ilmeisesti talutettua aidan ohi ja laskivat minut aidan toiselle puolella maahan. Jälkeenpäin olen monesti miettinyt, että onneksi ei ollut esimerkiksi mitään murtuneita nikamia, tai vastaavia vaurioita. Ne olisivat saattaneet olla kohtalokkaita tuon kohtelun jälkeen. Tajusin itse pian, että ranne on murtunut, mutta kun joka paikka oli muuten niin kipeä, en pystynyt paikallistaman oliko muualla jotain rikki.

Oliko radassa vikaa?

Tapahtuneen jälkeen on paljon keskusteltu Vantaan maalihyppyristä ja väärästä muodosta. Mitä Aro itse on asiasta mieltä? - Vaikka tässä on mestaruuksia joskus tullut voitettua, niin ajovirheitä tehdään siitä huolimatta. En missään nimessä syytä rataa tai hyppyriä kaatumisesta, kyse oli puhtaasti omasta ajovirheestä. Itse asiassa rata oli Lavangossa ehkä tänä vuonna parempi kuin koskaan, juuri sopivan haastava. Paljon on puhuttu hyppyrin ”väärästä” muodosta, mutta se ei aiheuttanut kaatumistani. Jos alastulo olisi ollut loivempi, olisin voinut selvitä vähemmillä vammoilla tai sitten en. Sitä kukaan ei voi tietää.

Jani Hovi / Xracing

Kommentit

Kirjoittanut huhhuh, 16.06.2011, 21:56
Uskomatonta tuo hoitohenkilökunnan toimiminen.. onko tietoa oliko siellä joku paikallinen spr vai mikä, kun tuollaista tapahtuu?? Harrastajien keskuudessa se on (toivottavasti) itsestäänselvyys, ettei tajuttomia lähdetä raahaamaan tai liikuttelemaan mihkään, lippumiehet on sitä varten että ne pitää huolen ettei kukaan aja päälle.
Kirjoittanut No huhhuh ja huh, 16.06.2011, 22:14
No eikö tää ole jo vatvottu!
Kirjoittanut Arrowi, 16.06.2011, 22:31
Hitsi että noi uudet ajokamat on hyvän näköset tossa kuvassa! Varusteiden kantajaa ei tosin voi pitää ihan minään mallimaailman komeimman näköisenä.... :-)
Kirjoittanut huhhuh, 17.06.2011, 07:47
Missä se on vatvottu?? Eipä oo tullu ite ainakaan luettua.. löytyykö siellä ''syyllisen'' tahon kommentteja? Ja oikeasti, voiko näistä turvallisuusseikoista koskaan puhua liikaa :)
Kirjoittanut Seppo(nimi muutettu), 17.06.2011, 08:40
nimimerkille huhhuh:"lippumiehet on sitä varten että ne pitää huolen ettei kukaan aja päälle."

Muistan historiasta tapauksen, kun olin lippu"poikana" ja heiluttelin sarjacrosseissa lippua kun hyppyrille kaatui tyyppi. Lopputuloksena oli, että c-kuski ajoi toisen päälle välittämättä lipusta. Varikolle talsiessa iskä tulee pää punasena huutamaan, että et heiluttanu lippua ja nyt menee rahaa tämmösen takia uuteen tankoon ja kypärän lippaan.

Tuon päivän jälkeen en ole edes ollut lippumiehenä, enkä oleta ikinä sitä että kuljettajat noudattavat lippumiestä. Osaa kuskit ajaa toisten päälle ilman lippumiestäkin ja isät huutaa ja syyttää toisia pojan omista ajovirheistä.
Sekin on muistettava, että yleensä lisävahinkojen estäminen on aika tärkeä asia ja jokainen hoitaa toista parhaansa mukaan. Jälkiviisaus ei ole viisautta.
Kirjoittanut Koettu, 17.06.2011, 11:21
Viimevuoden lavangon supercrosseissa heräsin samanlailla kun aro joku rahaasi kainaloista pois radalta.
Kirjoittanut Pete, 17.06.2011, 12:44
Mun mielestä tämä sama Aroa raahannut kaveri raahasi lauantaina yhden kuskin ykköshyppyrin nousurinteestä pois.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin valtaosa ensiapuhenkilökunnasta on ihan vastaavasti vapaaehtoisia kuin lippumiehetkin ja siten vastaavasti varsin kevyestikoulutettuja.

Jos kisoihin haluttaisiin/vaadittaisiin enemmän oikeasti koulutettuja ensiapuhenkilöitä, niin se tarkoittaisi ilmoittautumismaksun reilua kasvua. Minä olisin valmis maksamaan tuosta, mutta olisiko riittävän moni?

Lavangossa seurasin hyvin läheltä tuota Aron onnettomuutta ja siihen liittyvää liputusta. Aro ei ollut kerennyt osua maahan kun lippu oli jo pystyssä, eli lippumies oli erittäin hyvin hereillä. Yksikäänkuski ei hypännyt maalipöydästä yli kun lippu heilui. Itseasiassa kilpailun johtopaikka vaihtui tuossa hyppyrillä, mutta ekana olevan ohittanutkuski hiljensi lähtösuoralla ja palautti järjestyksen alkuperäiseksi.
Kirjoittanut huhhuh, 17.06.2011, 13:25
Sepolle: Tämän tasoisissa kisoissa lippumiestä on noudatettava tai sen jälkeen seurauksena voi olla rangaistus, jopa hylkäys. Nykyään junnuillekkin painotetaan ohjaajakokouksessa että lippuja on noudatettava ja niin näissä kisoissa nykyään pääasiassa tehdäänkin.
Tiedät itsekkin kuka tuossa sinun tapauksessa on oikeassa ja kuka väärässä, mutta se on aika heppoinen peruste että mahdollisesti halvaantumisvaarassa olevan potilaan voisi raahata radalta pois.

Tässä tapauksessa onneksi vakavammilta vaurioilta säästyttiin, mutta ehdottomasti tätä tulisi käyttää ''varoittavana esimerkkinä'', miten EI toimita.. eikä vain painaa villaisella tai koittaa perustella sitä jollain tekosyillä.

Minun tietääkseni esim. Jämsän crossikisoissa koko ea-henkilökunta on kyllä ollut ihan palkallista sakkia, itse olen ollut liputtamassa ja ensimmäisenä kisapäivänä lippumiehille on pidetty koulutus ja jaettu ratatuomarin oppaat (lomake liiton sivuilla). Eli tuskin siitä kilpailijoiden yhtään lisää tarvisi maksaa, riippuu vain kuinka ''ahne'' kilpailujen järjestäjä on, eli mistä kaikesta se tinkii.
Kirjoittanut uskokaa nyt jo !!!!, 17.06.2011, 15:30
"En missään nimessä syytä rataa tai hyppyriä kaatumisesta, kyse oli puhtaasti omasta ajovirheestä"....
Kirjoittanut Miten jengi ei voi tajuta..., 17.06.2011, 16:11
"Uskokaa nyt jo" ym. Koittakaa nyt ymmärtää, puhe on ollut koko ajan siitä, että Pyhä pehmä on huonosti suunniteltu sen vuoksi että siinä kaatuessa sattuu aina pahasti. Kaatumisia ei voi estää, mutta loukkaantumisia voi hyvällä suunnittelulla vähentää. Alastulo on liian jyrkkä, että jos jää vajaaksi seuraava pomppu osuu AINA 4 metriä alempana olevaan radan pintaan ja silloin AINA tulee vaurioita. Matalampi lähtö + pidempi ja loivempi alastulo = isompi ja näyttävämpi ilmalento ja turvallisempi hyppyri.

Uskomatonta, ettei mene jakeluun.
Kirjoittanut Vastaus, 17.06.2011, 17:04
Olet oikeassa miten jengi... Se on kyllä todella vaarallinen hyppyri, ja siitä on sattunutkin paljon kaatumisia, miten ei puututa asiaan?
Kirjoittanut rossari, 17.06.2011, 17:51
olisikohan kukaan saanut tätä kyseistä hyppyä videolle ois kiva päästä kattomaan miten aro lensiitse ilmassa ja tuli maahan
Kirjoittanut ei mee jakeluun, 17.06.2011, 19:15
eikö sekään mene jakeluun ettei sitä hyppyä tarvii hypätä yli jos tuntuu vaaralliselta. tuo hyppyri on suomen harrastelijoille ehkä pahan näkönen, mutta suomessa JOKA IKINEN hyppy on helppo siihen verrattuna mitä ne oikeilla MOTOCROSS radoilla on maailmalla!!! ei sillä etteikö siitä vois tehdä loiva alastuloista jne. mutta hyppyri on ihan hyvä noinkin, pitää tietää omat rajansa!!
Kirjoittanut PÄLÄPÄLÄ, 17.06.2011, 20:25
Voi itku pälä pälä pälä pälä-. Kuinka monen pitää loukkaantua SIINÄ PYHÄNLEHMÄN ylityksessä ennen kuin jotain tehdään asialle???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Kirjoittanut en ymmärrä, 17.06.2011, 21:01
Miksei se hyppyri voisi olla turvallinen? Ja yli päätänsä kaikki suomen hyppyrin. Miks täytyy olla semmosia jääräpäitä ettei anneta muuttaa niitä hyppyreitä turvallisempaan suuntaan. ketään siinä ei häviä jos se alastulo olis loivempi, vaan päin vastoin kaikilla olis mukavaa tasosta riippumatta.
Kirjoittanut tänään taas, 17.06.2011, 21:03
haettiin kaveri lavangosta ambulanssilla, molemmat jalat vissiin poikki tai jtn. Vetäs maalihyppyriä edeltävän pöydän reilusti yli tasaselle.. Aika lyhyt ja jyrkkä alastulorinne siinäkin. Ite hitaana harrastelijana oon kans miettiny, että toi lavangon rata ei kehitä parhaalla tavalla ainakaan meikäläisen ajotaitoja ku ei uskalla edes yrittää..
Kirjoittanut Apukuuluttaja, 17.06.2011, 23:07
Siirsin äsken materiaaleja kameralta (kiitos Jussi kuvaamisesta) koneelle ja yllätykseksi myös Samulin kaatuminen on joten kuten kuvattuna, yllättävän pitkään on kaveri tajuttomana. Kuvaus loppuu juuri ennen raahailua.
Kirjoittanut antakaa määkin huudan.., 18.06.2011, 00:07
Faktatietoa: 1.Suurin osa lavangon hyppyreiden profiileista on hanurista! 2.Radan teknisyyttä/vaativuustasoa ei mitata hyppyreiden profiililla vaan ihan muulla esim. pintamateriaaleilla, mutkilla jne.. se että hyppyrin profiili ei anna anteeksi pienintäkään virhettä on LAVANGOSTA! 3.Kaikki kovat kuskit hyppää kaikki lavangon hyppyrit yli eli niillä hyppyreillä ei ole mitään tekemistä teknisyyden kanssa(no vähän voi olla). 4.Lavangosta sais ihan huippuradan jos niitä hyppyreiden profiileita muokattais niinku on täällä neuvottu. 5. Kokeilkaa muokata edes yhtä "pyhää lehmää" (esim. ns. MM-pöytää) em.profiili ohjeiden mukaisesti ja kuulostelkaa palautetta.. 6. En osallistu talkoisiin ennenkuin hyppyriasiat lavangossa liikahtaa parempaan suuntaan.. 7. Joku muu saa jatkaa
Kirjoittanut Jep, 18.06.2011, 00:44
Samaa mieltä, ei voi teknisyydestä puhua noiden hyppyreiden kohdalla. Kyllä kaikki b-kuskitkin vetää ne yli, ei ole mitään mm-kuskeja. Se mikä *ituttaa, on se että jos jää vajaaksi, menee ylipitkäksi tai tulee poikittain tarkoittaa automaattisesti 2 viikosta puoleen vuoteen ajotaukoa. Vähän kuin futiksessa menisi luita poikki aina kuin vetäisi tolppaan.
Kirjoittanut hyppymies, 18.06.2011, 02:36
Nyt ei ymmärrä... Eihän tässä kukaan ole väittänyt etteikö "pyhää lehmää" voisi hypätä yli tai jättää hyppäämättä. Tai onko se helppo tai vaikea. Tai etteikö kuskit tee virheitä siinä ja kaadu oman käden kautta. Tai että kaiken takana olisi vain ja ainoastaan "pyhääkin pyhempi lehmä".. Mielestäni kysymys onkin, että onko se turvallinen?!?! Joku tietäjä aiemmin ilmoitti kirjoituksessaan, että (kaikki hypyt suomessa ei oo mitään verrattuna mitä ne on maailmalla oikeilla radoilla?!?!) Jonkinverran läheltä nähneenä voisin sanoa, että en kuitenkaan henkilökohtaisesti allekirjoita. Melkoista puhetta kirjoittajalta.. Mutta sen voin sanoa, että näyttävyyden rinnalla vois täälläkin panostaa myö turvallisuuteen!
Kirjoittanut Aina menee tai sitten ei..., 18.06.2011, 16:34
Niin no. Itse tuossa alkuviikosta ktm:n kaasu hirtti kiinni Imatralla. Hypyn alastulo oli tasainen suora. Vauhtia tosin oli aika paljon. Kahdesta kohtaa selkäranka murtui, jo jotain vielä alimmasta nikamasta. Ei näitä profiileilla vältetä koskaan. Mutta se on totta, ettei vaarallisuus ja teknisyys ollenkaan ole sama asia. Loiva alastulo ei tee hyppyristä yhtään vähemmän teknistä. Tulovauhti, jarrun käyttö tai käyttämättä jättäminen ym. Asiat ratkaisee. Suomessa liian korkeita hyppyreitä, se on joka puolella sama ongelma. On metrien korkeita kasoja ja skeittiramppi lähtöjä. Hyppyrin lentorata jos on suunnilleen sama pituus kuin korkeus. Eihän siinä mitään nopeuseroja silloin tule esiin. Mutta matala ja pitempi hyppyri tuo niitä kyllä esiin hyvin. Varsinkin jos on kaksoishyppyri. Sekin kyllä pitäisi turvallisesti voida hypätä ylipitkäksi. Jolloin se tietysti pitäisi olla hitaampi kuin oikein hypättynä. Vaikkapa mutka heti perään( jonka takana on riittävä turva- alue jos menee kunnolla pitkäksi)on näitä keinoja millä saadaan turvallista lennokkuutta rataan kuin rataan.
Kirjoittanut Aina menee tai sitten ei..., 18.06.2011, 16:35
Niin no. Itse tuossa alkuviikosta ktm:n kaasu hirtti kiinni Imatralla. Hypyn alastulo oli tasainen suora. Vauhtia tosin oli aika paljon. Kahdesta kohtaa selkäranka murtui, jo jotain vielä alimmasta nikamasta. Ei näitä profiileilla vältetä koskaan. Mutta se on totta, ettei vaarallisuus ja teknisyys ollenkaan ole sama asia. Loiva alastulo ei tee hyppyristä yhtään vähemmän teknistä. Tulovauhti, jarrun käyttö tai käyttämättä jättäminen ym. Asiat ratkaisee. Suomessa liian korkeita hyppyreitä, se on joka puolella sama ongelma. On metrien korkeita kasoja ja skeittiramppi lähtöjä. Hyppyrin lentorata jos on suunnilleen sama pituus kuin korkeus. Eihän siinä mitään nopeuseroja silloin tule esiin. Mutta matala ja pitempi hyppyri tuo niitä kyllä esiin hyvin. Varsinkin jos on kaksoishyppyri. Sekin kyllä pitäisi turvallisesti voida hypätä ylipitkäksi. Jolloin se tietysti pitäisi olla hitaampi kuin oikein hypättynä. Vaikkapa mutka heti perään( jonka takana on riittävä turva- alue jos menee kunnolla pitkäksi)on näitä keinoja millä saadaan turvallista lennokkuutta rataan kuin rataan.
Kirjoittanut Aina menee tai sitten ei..., 18.06.2011, 16:35
Niin no. Itse tuossa alkuviikosta ktm:n kaasu hirtti kiinni Imatralla. Hypyn alastulo oli tasainen suora. Vauhtia tosin oli aika paljon. Kahdesta kohtaa selkäranka murtui, jo jotain vielä alimmasta nikamasta. Ei näitä profiileilla vältetä koskaan. Mutta se on totta, ettei vaarallisuus ja teknisyys ollenkaan ole sama asia. Loiva alastulo ei tee hyppyristä yhtään vähemmän teknistä. Tulovauhti, jarrun käyttö tai käyttämättä jättäminen ym. Asiat ratkaisee. Suomessa liian korkeita hyppyreitä, se on joka puolella sama ongelma. On metrien korkeita kasoja ja skeittiramppi lähtöjä. Hyppyrin lentorata jos on suunnilleen sama pituus kuin korkeus. Eihän siinä mitään nopeuseroja silloin tule esiin. Mutta matala ja pitempi hyppyri tuo niitä kyllä esiin hyvin. Varsinkin jos on kaksoishyppyri. Sekin kyllä pitäisi turvallisesti voida hypätä ylipitkäksi. Jolloin se tietysti pitäisi olla hitaampi kuin oikein hypättynä. Vaikkapa mutka heti perään( jonka takana on riittävä turva- alue jos menee kunnolla pitkäksi)on näitä keinoja millä saadaan turvallista lennokkuutta rataan kuin rataan.
Kirjoittanut sorry tuli jumi, 18.06.2011, 16:36
anteeksi hokema, näppis sekoilee...tai sitten mies, mahdollista...
Kirjoittanut Ennen oli ennen, 18.06.2011, 16:40
Sillon vielä kun kunnon kaksarit oli sallittuja motocross radoilla niin nähtiin ajamista parhaimmillaan. Mikä estää niihin palaamista kun näyttää noissa tavallisissakin hypyissä sattuvan vahinkoja ihan yhtä paljon?
Kirjoittanut huhhuh, 18.06.2011, 19:34
''uskokaa nyt jo'', eihän kukaan tässä ketjussa puhunut koko hyppyristä mitään, vaan EA-henkilön ammattitaidottomuudesta. Mutta tuolla provosoinnillasi sait taas nämä radanlanaajatkin innostumaan tämänkin ketjun perään...
Kirjoittanut jaahas, 18.06.2011, 20:28
Yrittäkää nyt elää sen hyppyrinkaa ja yritetään saada ens kisoihin paremmat EA-henkilöt ni tänkin vatvominen voi loppua.

Nii ja keskiviikkona lähti pirun hyviä linkkuja "pyhästä lehmästä". Lähtö ja alastulo oli täydellisiä.
Kirjoittanut Sensuuri, 18.06.2011, 22:49
Miten on muuten mahdollista että tollainen ihmisarvoa alentava kommenti (kolmas) on vieläkin kaikkien luettavana?
Kirjoittanut Oisko, 19.06.2011, 02:00
Huumoria?
Kirjoittanut Kake, 19.06.2011, 12:01
Crossissa tai endurossa ei kyllä valitettavasti niitä mallipisteitä jaeta. Sitä paitsi kyseenalaistan sen kolmannen kommentin, koska naispuoliset ystäväni ovat kyllä ylistäneet Samulin ulkonäköä aina ronskia partaa myöten :)
Kirjoittanut Ei saakeli!, 19.06.2011, 23:03
Vantaan maalihyppyristä on tullut suomen legendaarisin ''Pyhä Lehmä'' hyppyri. Joka on harrastelijan pahin painajainen ja kisakuljettajan unelma hyppyri. Mahtavaa! Miksi enään lähtisi muuttamaan näin kovan suosion saanutta hyppyriä?
Kirjoittanut hyppymies, 20.06.2011, 01:58
Todellakin...

Koska maalihypystä, siis nykyisestä "pyhästä lehmästä" on tullut ehkä suomen kuuluisin ja legendaarisin ihmislinko, niin eikös sen voisi sittenkin antaa olla nykyisellään muuttumattomana tai ehkä jopa tehdä vielä hiukan vaarallisemaksi ja sen jälkeen aidata, kehystää tai balsamoida tuleville sukupolville ihmeteltäväksi. Ehkä jopa siirtää arvoiselleen kauniille paikalle. Silloin "pyhän lehmän" ihannoijat voisivat käydä kumartelemassa, tekemässä aaltoliikkeitä ja lausumassa joitakin ylistys sanoja sen juurella. Ehköä jopa joku kynäniekka/sanaseppo voisi julkaista siitä pikku muistelman. Eikö olisi loistavaa kun joka rossarin kirjahyllyssä komeilisi teos "pyhä lehmä" Näin sekin hiekkakasa voisi olla omassa elementissään looppuun saakka. Tietenkin tilalle voisi rakentaa edes jonkin näköisten standardien mukaisen näyttävän, mutta turvallisen uuden maalihyppyrin.

Siis tää nyt oli vaan selklanen ... ehdotus päättäjille ;)
Kirjaudu sisään kommentoidaksesi.
Kirjaudu
> Rekisteröidy > Unohtuiko salasana

info@xracing.fi   -   jani.hovi@xracing.fi   -   © 2009-2012 www.xracing.fi   -   Motocross varaosat ja tarvikkeet myy 24MX.fi
Image 01
Image 01
Image 01