Sulje mainos tästä

Huomioita Tampereelta

27.11.2014 - Motocross
Kasapäin huomioita Tampereelta.
Kotimainen motocrosskausi saatiin viimein päätökseen ja vieläpä hienolla tavalla. Tampesterin miehet järjestivät Suomen hienoimman supercrossin (jos ei oteta laskuihin Olympiastadionilla 1990-luvun alussa järjestettyjä kisoja).

Omalta osaltani SX-viikonloppu käynnistyi oikeastaan jo tiistai-illalla, kun kisapaikalta puskettiin eetteriin ensimmäinen Xracing on the air -studiolähetys. Näitä lähetyksiä tulikin yhteensä neljä ennen kilpailua ja ainakin niiden tekeminen oli oikein hauskaa. Saadusta palautteesta päätellen myös katsojat pitivät niistä. Jos ne jäivät joltain katsomatta, niin kannattaa katsoa jälkikäteenkin, sillä niistä löytyy myös paljon muuta asiaa, kuin varsinaista kisaennakkoa. Tässä linkit lähetyksiin:

http://www.xracing.fi/videot/xracing-on-the-air-tampere-sx-20141121/
http://www.xracing.fi/videot/xracing-on-the-air-tampere-sx-torstai-20141120/
http://www.xracing.fi/videot/xracing-on-the-air-tampere-sx-keskiviikko-20141119/
http://www.xracing.fi/videot/xracing-on-the-air-tampere-sx-tiistai-20141118/

Keskiviikkona Suomeen saapui myös amerikkalainen RacerX-lehden toimittaja Steve Matthes. Vietimme pari päivää ennen kilpailua Matthesin kanssa nähtävyyksiin tutustuen ja tietysti motocrossista keskustellen. Matthesin avulla kisa sai myös Amerikassa mahtavasti näkyvyyttä, joka ei varmasti ole huono asia jatkon kannalta.

Rata

Rata toimi Tampereella mahtavasti. Jos aiempina vuosina radan materiaali on ollut hieman kosteaa ja spooreja on syntynyt enemmän kuin laki sallii, niin tänä vuonna sitä ongelmaa ei ollut. Radan materiaali oli juurikin täydellinen, eikä missään nimessä liian märkä.

Muutenkin rata oli erittäin onnistunut. Se oli sopivan haastava ja erotti paremmat kuljettajat muista muutaman rytmisuoran ansiosta. Vain kourallinen kuljettajia pystyi hyppäämään maalihyppyrin jälkeisen suoran tripla-tripla yhdistelmän, eikä kauhean moni kuljettaja pystynyt myöskään hyppäämään seuraavan suoran rytmiyhdistelmää nopeimmalla tavalla.

Röykkysuora oli hieman helppo, mutta ainakaan sillä ei nähty nyt mitään elämää suurempia lentoja, jotka olisivat lopettaneet jonkun kuljettajan illan. Maalihyppyri oli ehkä ainoa, jonka olisi voinut tehdä eri tavalla, sillä nyt laskeutuminen oli hieman tarkka.

Tähän oli syynä se asia, että freestyle-kuljettajat käyttivät sitä myös laskeutumiseen, joten hyppyristä piti tehdä kumpaankin tarkoitukseen sopiva. Jotain radan hyvyydestä kertoo myös se, että ainakaan omaan tietooni ei tullut muita loukkaantumisia kuin Ludde Söderbergin aivotärähdys perjantain treeneissä.

Aikataulu

Aikataulu oli yksi niistä asioista, joka herätti paljon negatiivistakin keskustelua Tampereella. Ja aivan aiheesta, sillä se oli turhan väljä ja pitkä. Vaikka pientä väliaikaohjelmaa olikin, niin siitä huolimatta lähes tunnin tauot eivät ole hyvä asia. Koko tapahtuma venyi liian myöhäiselle ja liian pitkäksi.

Pitkien taukojen syyt olivat luonnollisesti selvät. Mikäli ratamateriaali oli ollut pehmeämpää, olisi radan kunnostamiseen mennyt huomattavasti kauemmin aikaa ja silloin pitkät tauot olisivat olleet tarpeen. Nyt ne eivät sitä olleet.

Ehkä kaikkien kannalta olisi myös ollut mukavampaa, jos lauantain kilpailu olisi käynnistynyt hieman aiemmin. Nyt tapahtuma loppui joskus kello 23 aikaan, mikä on aivan liian myöhään. Perjantain osalta tämän luonnollisesti ymmärtää, mutta lauantaina kisan voisi aloittaa aiemmin.

Keskustellessani tästä asiasta Steve Matthesin kanssa, ihmetteli hänkin asiaa ja kertoi, että Amerikassa heidän supercross-sarjan kilpailujensa iltaohjelma on nopeammin ohi, vaikka luokkia on kaksi ja kuljettajia huomattavasti enemmän.

Lisäksi toinen ongelma aikataulujen osalta tuli lauantaina. Messut nimittäin menivät kiinni jo kello 19 ja kun ihmiset yrittivät päästä supercrossista ensimmäisellä tauolla messuille, eivät messut olleet enää auki.

Tähänkin on luonnollinen selitys, sillä näytteilleasettajille haluttiin antaa enemmän aikaa osastojen purkuun lauantai-illalla. Mutta tämäkin yhtälö olisi saatu ratkaistua sillä, että kilpailu olisi käynnistynyt aiemmin.

Messujen osalta tietysti valitettavaa oli se, että näytteilleasettajia oli vähän ja yleisö oli kiertänyt messut läpi puolessa tunnissa. Näin ollen niistä jäi yleisölle huono maku suuhun. Mutta tässä taloudellisessa tilanteessa se on vain hyväksyttävä asia.

Ehkä tämäkin olisi järjestynyt sillä, että samaan aikaan olleet Kelkkamessut olisi järjestetty samassa hallissa. Tilaa olisi varmasti ollut tarpeeksi. Näin ollen niin yleisö kuin näytteilleasettajatkin olisivat hyötyneet asiasta.

Aikatauluun liittyvä asia on myös osaltaan kilpailun avajaiset, jotka vedettiin läpi todella ripeään tahtiin, eikä niissä aikaa paljon hukkunut. Tosin varsinkin perjantain osalta jopa liian ripeään tahtiin, sillä kuljettajat jäivät esittelemättä. Valotaululla pyörivät kuljettajien nimet, mutta ketään ei varsinaisesti esitelty.

Lauantaina nimet kuulutettiin, mutta homma jäi kuitenkin vaisuksi. Lieskoja ja ilotulitteita oli kyllä, mutta kuljettajat jäivät vähän sivuun.

Kuljettajat

Samaan hengenvetoon voisikin ihmetellä kuskien vähyyttä. Perjantaina taisi olla mukana 21 kuljettajaa ja siitäkin määrästä putosi kolme pois lauantaille. Kaikeksi onneksi formaatti oli erittäin hyvä ja saimme nähdä kaksi 15 kuljettajan finaalia.

Kisan ulkomaalaiset kuljettajat olivat juuri niin hyviä kuin pitikin olla, eli nostivat selvästi kilpailun tasoa, mutta eivät olleet liian hyviä. Boris Maillard ja osittain Filip Neugebauerkin tarjosivat Kullakselle juuri sopivaa vastusta ja kisa pysyi mielenkiintoisena. Vaikkakin Maillardin lauantai meni pilalle huonoihin lähtöihin ja kaatumiseen.

Kullas oli ainakin omien odotuksieni mukaisesti odotetun vahva. Vaikka edellisenä viikonloppuna Saksassa Maillard ja Neugebauer olivat häntä parempia, niin normaaliin tyyliin Kullas nosti jälleen tasoaan Suomessa. Ajo oli hienoa katsottavaa, eikä turhia virheitä tullut.

Kullaksen lisäksi suomalaisista voisi nostaa esiin vielä muutaman kuljettajan. Toni Eriksson oli jälleen tuttu Toni Eriksson. Ei turhia reuhaamisia, ei turhia riskejä, vaan varmaa ajoa ja hyvä lopputulos.

Normaalisti täysin erilaisella ajotyylillä ajava Jere Haavisto yllätti kaikki ja oli Erikssonin lailla todella varma koko viikonlopun ajan. Iso hansikas Haavistolle siitä, että varmuutta on löytynyt lisää ja nyt oli varmasti myös hieman malttiakin ajossa.

Perjantain hässäkkä

Ylivoimaisesti puhutuin yksittäinen tilanne liittyi perjantain viimeiseen finaaliin ja Kullaksen "oivallukseen".

Kertauksen vuoksi tapahtumat: Järjestäjä unohti laittaa takaisin vasemmalle kääntyvän kurvin sisäreunaan heinäpaalin, joka nostettiin pois siitä radan tasauksen ajaksi. Kurvissa oli kyllä sisäreunassa ratakeppi, mutta se lensi pois paikaltaan finaalin aikana. Tämän jälkeen muutamat hitaammat kuljettajat ryhtyivät oikaisemaan kurvia, jonka avulla he säästivät huomattavasti aikaa. Jos arvioksi heitetään sekunti, niin ei olla kaukana totuudesta.

Kullas huomasi kierroksella ohitettavien käyttävän tuota linjaa ja päätti itsekin käyttää sitä. Kullas kertoi jälkeenpäin, että totesi sen olevan ainoa kunnon paikka, missä hän sai Maillardia kiinni. Kilpailun jälkeen tuomaristo kokoontui kurviin pohtimaan asiaa. Samalla Kullas kertoi haastattelussa yleisön edessä, että ei tule välttämättä ajamaan lauantaina, jos saa rangaistuksen.

Kun tuomaristo oli kokouksensa pitänyt, välittivät he kuuluttajien avulla viestin: Finaalin päätyttyä oli alkanut protestiaika, jota on jäljellä vielä 13 minuuttia. Tänä aikana asiasta voisi tehdä protestin. Asia kerrottiin Maillardille, joka ilmoitti, ettei halua tehdä protestia. Hän kummasteli, miksi tuomaristo ei puuttunut asiaan, vaan hänen pitäisi tehdä protesti ja saada huono leima itsensä päälle.

Lisäksi Maillard pohti pukuhuoneessa ääneen, että jos tekee protestin, ei suomalainen tuomaristo pudota kuitenkaan Kullasta kuin toiseksi. Tämän ratkaisun avulla hän voittaisi kuitenkin koko päivän. Luonnollisesti Maillardilla ei ollut mitään tarkkaa tietoa siitä, mikä rangaistus voisi olla.

Kuka sitten teki asiassa virheen? Omasta mielestäni virhe tehtiin kolmen eri tahon toimesta. Ensinnäkin ratahenkilökunta teki virheen, kun kurvissa ollut heinäpaali jäi siitä finaalin ajaksi pois. Lisäksi voisi myös kysyä, miksi paalia ei laitettu paikalleen kurviin kesken kisaa, kun lippumiehet selvästi huomasivat tapahtuneen?

Lisäksi virheen tekijä oli myös Harri Kullas. Hän näki hitaampien kuljettajien "oikaisevan" ja ajatteli sen olevan oikein, kun hekin niin tekivät. Näin siitä huolimatta, että esimerkiksi hänen edellään ollut kilpailua johtava kuljettaja ei niin tehnyt.

Linja, jota Kullas ja muutamat muut kuljettajat käyttivät, ei ollut rataa. Vaikka kurvista puuttui heinäpaali ja siinä ollut ratamerkki oli lentänyt pois paikaltaan, ei se oikeuta "oikaisemaan"

Kolmas virheen tekijä oli kilpailun tuomaristo. Tuomaristo pesi päätöksellään täysin omat kätensä ja siirsi vastuun asiasta Maillardille. Tuomaristo ei halunnut olla kilpailun ratkaisija, vaan jonkun muun piti saada Kullaksen voiton pilaajan viitta päällensä. Mielenkiintoista olisi ollut nähdä, miten asia olisi ratkaistu, jos tilanne olisi mennyt toisin päin.

Yleisiä asioita

Selostajakaksikko Alex Way ja Rene Rannikko olivat aivan loistavia, mitään muuta heistä ei voi sanoa. Muutenkin kilpailuun liittyvät hommat toimivat, eli tulospalvelu, lippumiehet, radan kunnostajat. Iso kiitos heille. Vaikka aina on pieniä puutteita, niin kokonaisuutena arvosana kilpailusta on erittäin hyvä. Suomessa täytyy ehdottomasti olla tämänkaltainen kilpailu, sillä se kerää ihmiset kokoon.

Messukokonaisuus kisan ympärille olisi ehkä mietittävä uudelleen, tai todellakin yhdistää kelkkapuolen messujen kanssa. Nyt messut eivät olleet onnistuneet. Enkä tarkoita tällä siellä olleita näytteilleasettajia, vaan lähinnä niitä jotka jäivät pois.

Kiitos jälleen kaikille lukijoille,

Jani

Kommentit

Kirjaudu sisään kommentoidaksesi.
Kirjaudu
> Rekisteröidy > Unohtuiko salasana

Gallup

Lataa...

info@xracing.fi
jani.hovi@xracing.fi
© 2009-2014 www.xracing.fi
24MX - Euroopan suurimmat motocross valikoimat löydät www.24mx.fi
Image 01
Image 01
Image 01