Sulje mainos tästä

Huomioita Orimattilasta

13.09.2018 - Motocross
Hattua ylös orimattilalaisille, MX2-luokan huumaa, pistelaskun vaikeudet, Kalatien perheen holeshot-kuninkuus ja paljon muuta. Orimattilan SM-crossin huomiot ovat täällä.
Crossin SM-sarja saatiin päätökseen sunnuntaina Orimattilassa rakettien ja liekkien alla. Kisapäivä ei kokonaisuudessaan noussut kilpailullisesti suurten spektaakkelien joukkoon, mutta MX2-luokka tarjosi viihdettä koko rahalla kaikille katsojille.

Hattua ylös orimattilalaisille

Orimattilan Moottorikerho on parin viime vuoden aikana kehittänyt Ollosten motocrossrataa huimin harppauksin. Kilpailutoimistona toimiva rakennus on sellainen, josta moni kerho on kateellinen. Sieltä löytyvät muun muassa suihkutilat, kahvila ja jopa lehdistöhuone. Kaikki näyttää vieläpä erittäin hyvältä. Lisäksi radan reunalle on noussut ajanotto/kuulutustorni, joka hakee myös vertaistaan Suomesta. Radan ja varikon välille on rakennettu turvallisuussyistä korkea aita, joka todellakin ajaa asiansa. Kun vielä otetaan huomioon kaikki radalle ja reunoille tehnyt parannukset, on miestyötunteja mennyt väkisinkin satoja ja taas satoja. Vaikka hommaa on tehty talkoilla, on uudistuksiin uponnut myös rahaa. Onkin hienoa, että kerho sijoittaa kilpailuista ja muusta ”rahankeruusta” tulevia euroja suoraan takaisin harrastajien viihtyvyyteen. Pitkässä juoksussa nämä uudistukset tuovat myös rahaa takaisin kerholle.

Lisäksi Orimattilan Moottorikerho oli panostanut myös pelkästään tähän kilpailuun todella paljon. Rata oli erittäin hyvässä kunnossa koko sunnuntain ja lisäksi myös näyttävyyteen oli panostettu Suomen mittakaavassa uskomattoman paljon. Jokaisen startin yhteydessä raketit paukkuivat ja erävoittajat otettiin maaliin pyrojen loisteessa. Kukaan ei tällaista varmastikaan odottanut ja Orimattila yllättikin kaikki.

Kun lajiryhmä miettii nyt kauden päättymisen jälkeen vuoden parasta SM-kisaa, on Orimattilan oltava erittäin vahvasti esillä tässä keskustelussa.

MX2-luokan huuma

Kun ollaan rehellisiä, kuten tällä palstalla aina, niin MX2-luokan kisaerät pelastivat kauden päätöskisan. MXC/A- ja MX1-luokissa ei juuri jännitettävää ollut ja pahimpana esimerkkinä oli ison luokan päätöserä, jossa 16 kuljettajaa kiersi rataa ympäri tasaisilla välimatkoilla toisiinsa. Tämä on toki jokavuotinen ilmiö, kun kuljettajamäärät putoavat kauden edetessä. Onneksi nyt kauden päätös ajettiin sentään Etelä-Suomessa, sillä vaikkapa Lappeenrannassa ajettu vastaava kisa olisi luultavasti kerännyt vieläkin vähemmän kuskeja.

Mutta todellakin, onneksi meillä oli MX2-luokka ja tapahtumarikas mestaruustaistelu. Koko kauden ajan tämä luokka on tarjonnut hyvää kisaa, joten luonnollista oli, että myös mestaruus ratkaistiin tapahtumarikkaiden vaiheiden jälkeen. Jos joskus voi sanoa, että mestaruus meni oikealle miehelle, niin monen mielestä nyt sai niin tehdä. Santeri Kinnusella on ollut uransa aikana aivan riittävästi vastoinkäymisiä, joten nyt oli onnen aika kääntyä. Mestaruus tuli tasaisella ajolla, ilman yhtään keskeytystä tai erävoittoa. Kinnunen oli viidessä erässä podiumilla ja kolme kertaa neljäs. Tasaisuus todellakin palkittiin.

Roni Kytönen oli lopulta niin lähellä mestaruutta, mutta kuitenkin niin kaukana. Kytönen antoi kahden kisaerän verran tasoitusta, mutta jäi lopulta vain viisi pistettä mestaruudesta. Ja mikä olisikaan ollut tilanne, jos kahvakumit olisivat pysyneet paikoillaan. ”Ei vain voi tuppi irrota erässä” kuten erän suomalainen motocrossvaikuttaja muutama vuosi sitten sanoi, mutta tällä kertaa vain kävi niin. Kisaa edeltävällä viikolla liimatut tupit eivät pysyneet sateessa paikoillaan ja Kytönen joutui taistelemaan ensimmäisen erän maaliin täysin irti olevalla kytkinpuolen tupilla ja myös kaasukahvan tuppi pyöri. Vahinkoja sattuu,eikä Kytönen itse lähtenyt syyttelemään ketään, vaan suhtautui siihen erittäin kypsästi. Mutta ehkä sopivan paikan tullen joku saa vielä asiasta Jämsän suunnalla kuulla....

Aleksi Kurvinen ajoi mahtavan kauden, mutta ajollisesti kauden ylivoimaisesti huonoin kisa sattui huonoimpaan mahdolliseen paikkaan. Kurvisen meno ei näyttänyt lainkaan siltä, millaista se on ollut kauden aikana. Valitettavasti en tavoittanut Kurvista kisaerien jälkeen, enkä päässyt kyselemään mikä meni pieleen. Mutta onneksi Kurvinen on yhä erittäin nuori ja tilaisuuksia mestaruuden voittamiseen tulee vielä.

Pakko nostaa esille vielä Emil Silander, joka ajoi kaikista kuljettajista oudoimman kauden. Kausi alkoi kakkossijalla ja erävoitolla, ja se päättyi erävoittoon ja kakkossijaan. Valitettavasti niiden väliin mahtui uskomaton määrä epäonnea ja outoja sattumia. Kaatuminen, loukkaantuminen ja tekniset viat sotkivat homman totaalisesti. Vauhtia kuitenkin on ja toivottavasti Silander jatkaa vielä ajamista, toisin kun huhut Orimattilan varikolla kertoivat.

Pieniä poimintoja

Orimattilan holeshot mestaruus meni Karkkilaan ja Kalatien perheelle. Niko ja Kaapo veivät nimittäin kuudesta mahdollisesta holeshotista kolme, Kaapon ollessa perheen paras. Tästäkin asiasta varmasti Kalatien perheessä puhutaan vielä moneen kertaan.

SM-pisteiden laskeminen vaikuttaa meille suomalaisille vaikealta asialta. Sitä pähkäiltiin Orimattilan selostuskopissa niin televisiolähetyksen puolella, kuin kisapaikan selostuksenkin puolella.

Orimattilan rata oli möyhitty kisaa ennen noin 50 cm syvyydeltä ja se olikin pehmeämpi kuin vuosiin. Se teki radasta raskaan ja haastavan, juuri sellaisen kuin SM-radan pitääkin olla.

Viikonlopun molempina kisapäivinä ymmärtääkseni crossin lajipäällikkö itse laski ensimmäisten erien jälkeen sarjojen pistetilanteet ja päivitti ne myös ennen toisien erien alkua lajiryhmän nettisivuille. Tämä helpotti melkoisen paljon monen päivää ja siitä myös iso hatunnosto.

Jani / Xracing

Kommentit

Kirjoittanut eeäksee, 14.09.2018, 07:14
Täytyy kyllä katsojan näkökulmasta sanoa, että olipahan hieno paikka, niin rata kuin oheisrakennukset =) Kyllä näkee että on panostettu. Vielä muutama iso katsomo, niin ollaan lähellä täydellisyyttä =)
Kirjaudu sisään kommentoidaksesi.
Kirjaudu
> Rekisteröidy > Unohtuiko salasana

Gallup

Lataa...

info@xracing.fi
jani.hovi@xracing.fi
© 2009-2014 www.xracing.fi
24MX - Euroopan suurimmat motocross valikoimat löydät www.24mx.fi
Image 01
Image 01
Image 01