Sulje mainos tästä

Huomioita Alavudelta

29.08.2018 - Motocross
Alavuden huomiot ovat täällä.
Kauden toiseksi viimeinen motocrossin SM-kisa kaasuteltiin sunnuntaina Alavudella. Vaikka minulla on hieman pitkä matka kisapaikalle, niin silti Alavudelle on aina mukava mennä uudelleen. Johtuuko se sitten etelä-pohjanmaalaisten lupsakasta luonteesta vai mistä, niin jotenkin kisoihin tullessa tuntee olevansa oikein tervetullut. Portilla käteen lätkäistiin mediavastaavan henkilön nimi ja puhelinnumero, jolle voi soittaa jos on ongelmia. Ruokaa on tarjolla ja lätkäistiinpä käteen vielä läksiäislahja päivän päätteeksi. Toki kaiken tämän vastapainoksi Murronnevan radalla joutuu kävelemään mäkiä ylös ja alas enemmän kuin koko kauden muiden kilpailujen aikana.

Kehitystyötä radalla

Koska ketään ei välttämättä kiinnosta allekirjoittaneen kävely tai syöminen, niin mennään asiaan. Alavudenseudun moottoripyöräilijät ovat tehneet yhden merkittävän parannuksen radalla täksi vuodeksi. Viime vuonna kirjoittelin ratavarikon olevan todella vaarallisessa paikassa ja on ollut silkka ihme, ettei siinä ole sattunut mitään. Tälle vuodelle homma on muuttunut ja mekaanikot olivat nyt vahvan aidan takana, josta eivät pyörät läpi tule. Todella iso plussa järjestäjille tuosta huoltoporukan turvallisuuteen vaikuttavasta seikasta.

Rata vaikutti Alavudella olevan sunnuntaina paremmassa kunnossa kuin yhtenäkään vuonna, mitä itse muistan. Rataa myös tasattiin kisaerien välissä paljon. Jopa niin paljon, että se meni toisten mielestä liiallisuuksiin. Itse kuulun tuohon samaan porukkaan, joka ei nähnyt kurveissa olevien pattien tasoittelua turvallisuuteen vaikuttavana seikkana. Radasta tuli vain nopeampi ja erot muuttuivat pienemmiksi. Kisan jälkeen kuulin lajipäälliköltä, että tuo tasoittelu johtui puunjuurien esille tulemisesta noissa kurveissa, joka oli tietysti turvallisuuteen vaikuttava seikka.

Ylivoimaa

Harri Kullas voitti siis Alavudella molempien pääluokkien kaikki erät. Varmasti aika moni näin odottikin tapahtuvan, sillä niin suuri tasoero Kullaksen ja SM-sarjaa kiertävien kuljettajien välillä on. Toki näin täytyykin olla, kun on kyse ammatikseen ajavasta kuljettajasta. Siitä huolimatta Kullaksen totaalinen ylivoima yllätti minut ainakin osittain. Vaikka odotin neljää erävoittoa, en välttämättä odottanut tapaa jolla ne tulivat. MX2-luokan molemmissa erissä Kullas pystyi ajamaan puolilla valoilla lähes koko ajan. Ensimmäisessä erässä Santeri Kinnunen yritti väkisin roikkua perässä parin ensimmäisen kierroksen ajan, mutta sitten todellisuus tuli vastaan. Toisessa erässä Kullas ajoi neljä kierrosta ja tiputti sitten vauhtiaan 2-3 sekunnilla per kierros. Toisessa erässä Kullaksen erän alun kierrokset olivat noin neljä sekuntia muita nopeampia.

MX1-luokassa odotin Erki Kahron antavan Kullakselle kovemman vastuksen. Toisessa erässä tilanne näyttikin herkulliselta, kun Kahro meni lähdöstä kärkeen ja Kullas oli viidennen sijan paikkeilla. Silloin ainakin itse ajattelin, että tästä tulee vielä hyvä kisa. Mutta mitä vielä. Kun Kullas nousi toiseksi, oli Kahron johto seitsemän sekuntia. Kullas nappasi tuon eron kiinni kahden kierroksen aikana. Vaikka hän kaatuikin seuraavalla kierroksella ja hävisi viisi sekuntia kierroksen aikana, oli Kahro hätää kärsimässä jo reilun kierroksen jälkeen.

SM-sarjan taso

Ikävä nostaa kissa pöydälle, mutta Kullaksen ylivoima kertoo monta asiaa SM-sarjamme tasosta verrattuna maailman tasoon. Eivätkä nuo asiat ole missään määrin mairittelevia. Vaikka Kullas on monella mittarilla huippukuljettaja, on mietittävä myös hänen tämän hetken tasoaan. Kullas on ajanut tämä vuonna MXGP-luokassa neljä MM-osakilpailua ja kerännyt niistä 18 pistettä. Kauden alussa Valkenswaardissa hän nappasi MXGP-luokasta tämän kauden parhaan sijoituksensa, joka oli 15. Hyviä suorituksia, mutta kun mietitään kuinka kaukana maailman kärki tai vaikkapa TOP 5 kuljettajat ovat Kullaksesta, on meidän syytä huolestua SM-sarjan tasosta. Kun Kullas voittaa kaikki neljä ajamaansa erää noin puolen minuutin erolla, eikä aja edes lähestulkoonkaan täysillä, on Suomen kärki todella kaukana hänestä. Ja samalla Suomen SM-kärki on valovuoden päässä MM-kärjestä. Kullas jäi Valkenswaardissa Jeffrey Herlingsille aika-ajoissa kuusi sekuntia ja viidennestä sijasta neljä sekuntia. Alavudella SM-kärki jäi Kullakselle erässä nelisen sekuntia kierroksella ja uskon, että Kullas olisi vielä pystynyt puristamaan kovempiakin aikoja. Ja mikäli rata olisi ollut haastavammassa kunnossa, oli ero ollut luultavasti vieläkin suurempi.

Karua kertomaa sarjamme tasosta verrattuna maailman tasoon, mutta totta. Tietty täytyy ottaa huomioon se, että vertailussa on ammattilaiset ja lajia ”harrastavat” kuljettajat. On hienoa nähdä Kullas välillä ajamassa SM-kisoja, vaikka aina tuolloin Suomen motocrossin taso iskee märän rätin tavoin kasvoille.

Muuta

Aamun ensimmäinen ”vau” -hetki oli, kun näin Matias Vesterisen hyppäävän mekaanikkojen alueen jälkeisen hyppyrin (jota ei ole luultavasti tarkoitettu hypättäväksi) yli ja vieläpä piikillä. Itse on ole näiden muutaman vuoden aikana koskaan nähnyt kenenkään hyppäävän tuota ja Vesterisen suoritus oli varsin näyttävä. Kimi Koskinen yritti pari kertaa samaa myös aika-ajoissa, mutta nuo yritykset jäivät hieman lyhyiksi.

Niko Kalatie ei lakkaa hämmästyttämästä minua. Toisessa erässä Kalatie otti startin nimiinsä ja roikkui erän puoleen väliin asti vielä viidentenä, ennen kuin Juuso Matikainen pääsi hänen ohitseen. Erän maalissa Kalatie oli kuitenkin kuudes, vaikka miehellä on ikää suunnilleen saman verran kuin seitsemänneksi ja kahdeksanneksi ajaneella kuljettajalla yhteensä. Loistavaa suorittamista.

Emil Silanderin kausi on ollut melkoisessa syöksykierteessä Hyvinkään avauksen jälkeen. Silander johti sarjaa kahden ajetun erän jälkeen, mutta kaikki meni pieleen Siilinjärvellä kaatumisen seurauksena. Alavudella Silander oli aika-ajossa kahdeksas, mutta hänen pyöräänsä tuli tekninen vika ensimmäisen erän lämmittelykierroksen alussa ja kisa oli siinä. Silanderia ei nähty kummassakaan erässä.

Ohittaminen tuntui olevan todella vaikeaa Alavudella sunnuntaina. Vaikutti siltä, että varsinaisen ajolinjan ulkopuolella oli joko sen verran pehmeää hiekkaa, tai sitten paikoin kovaa, tamppautunutta savea (joka oli liukasta), etteivät ohitukset olleet helppoja suunnilleen samanvauhtisilla kuljettajilla. Välillä homma näyttikin melkoiselta letkassa ajamiselta.

Jostain syystä Alavuden puomi oli todella hidas kaatumaan ja se aiheutti monille kuskeille vaikeuksia. Useat kuljettajat osuivat hieman kaatuvaan puomiin ja sen takia heidän starttinsa hidastui. Muutamat jäivät toki puomiin kiinnikin.

Jani / Xracing

Kommentit

Kirjoittanut Mikko, 29.08.2018, 23:39
Suomen kärki 12-15s kierros perässä MM kärkeä, niin on siinä miettimistä jos sinne haluaa. Ajetaan vaan SM crosseja ja unohdetaan MM areenat. SM crossit ovat ihan hyvää viihdettä näinkin ilman että aina vertaillaan MM sarjaan.
Kirjoittanut rotomossari, 30.08.2018, 09:58
Miusta SM sarjan tason lyttääminen ja homman vertaaminen maailman huippuun on melkolailla turhaa. Herlingsin tausta euroopan parhaassa tiimissä ja luultavasti myös parhaiden mahdollisten ihmisten ympäröimänä ilman taloudellisia huolia on niin kaukana kotimaisten kuskien kisaamisesta, että on selvää että vauhtiero on niin valtava. Toki hän on myös lahjakas ja varmasti tekee kovasti töitä, mutta silti. Täytyy myös muistaa se, että Kullas on tehnyt todella todella kauan hommaa ammatikseen(vähintään ammattimaisesti), eikä meillä ole SM sarjassa ketään, joka olisi tehnyt läheskään samalla intensiteetillä yhtä pitkään töitä. Kuuluuko tämän näkyä tuloksissa? Kuuluu! Crossi on niin pieni laji pienessä Suomen maassa, että tänne on äärimmäisen vaikea luoda puitteita maailmanluokan kuskin "valmistamiseen". Että saadaan tiimi/porukka joka pystyy luomaan sellaiset mahdollisuudet maailma huipulle ponnistamiseen kuin GP tiimeissä tarvitaan osaavaan ja ahkeran porukan lisäksi taloudellisia resursseja ja näin arassa lajissa tietysti vähän tuuriakin. Miusta meillä on monta nuorta kuskia hyvällä tasolla ja moni perhe on tehnyt todella hienoa työtä menestymisen eteen.
Kirjoittanut osmos, 30.08.2018, 10:49
Samaa mieltä, alkaa kyllästyttää lukea jatkuvaa narinaa Suomen tasosta. Realiteetit on mitä on, rahaa ammattimaiseen harjoitteluun ei ole saatavilla kuin muutamalle kuskille ja verottaja pitää huolen ettei siitäkään jää leivän päälle kuin ylähuuli. Niiden harvojen kuskien näkökulmasta jotka jaksavat päivätyön lisäksi urheilla kilpaa ei varmasti ole kovin mieltä ylentävää lukea siitä miten huonolla tasolla touhu on.
Kirjoittanut Pargowiz, 30.08.2018, 12:05
rotomossari on hyvin asialinjalla. Maailmalla taso on äärimäisen kova ja puhutaan oikeasti huippu-urheilusta. Mun vinkkelistä SM sarjan kuskit on jo tosi kovia jätkiä. Enemmän vaan erillaisia tiimi kuvioita (ihan kotimaan toimintaan) ja kokeneemmat kattomaan vähän nuorempien perään.

Sellaista olen miettinyt, että pitäs saada pystyyn joku sarja pohjoismaiden ja balttianmaiden kesken, niin saatas vähän nostettua tuota tasoa.
Kirjoittanut KXRider, 30.08.2018, 12:56
Joo o. Hyvähän se on vertailla ja tuoda raaka totuus esille. Pitäisi vaan rehellisesti puhua harrastelijoista Suomessa ja ammattilaisista ulkomailla. Ja ymmärtää samalla se, että kuinka vaikeaa siellä EM ja MM sarjoissa on suomalaisten menestyä.
Kirjoittanut Tony, 30.08.2018, 17:26
Sama mieltä rotomossarin kanssa, sen lisäksi mielestäni ei kannattaa hävetä eikä vertailla edes Kullasta-Herlingisia.
Kullas privat kuljettajana vakiopyörällä muodollisesti x tiimin kirjoilla ja tänä vuonna vain muutaman kerran.
Haasteen voi otta vastaan kuka haluaa, on se sitten mikä tahansa kisa.Tämä on hyvä idea, kannustan ajatusta "että pitäs saada pystyyn joku sarja pohjoismaiden ja balttianmaiden kesken, niin saatas vähän nostettua tuota tasoa."
Kirjoittanut Tony, 30.08.2018, 17:34
ja vielä - SM crossit ovat hyvää viihdettä. SM harraste- kärkikuljettajat sekä niiden lisäksi muualta tulleista vahvistuksista kuten esimerkiksi Kahro ja Kullas.
Kirjoittanut jussi m, 30.08.2018, 18:41
Herra Hovi En ole näille palstoille koskaan kirjoitellut ,mut nyt osu ja uppos toin sun Sm sarjan tason arvostelu.Laitan vähän sulle tohon mitä nää surkeet crossarit touhuu.27.8 kisa pyörän pesu ja huolto ,37km palautava rullahiihto .28.8 1,5 h crossireenit radalla siihen 2kpl hyvävautisia sarjacrossierää.29.8 töihin 05.45 —18.15 sit hallille pesee pyörä ja huoltaa kotona n.21.00.Ja 30.8 Töihin 05.45 jne jne .Jah nää samat surkeet kuskit vetää vie crossikoulut kerhon pienemmille jotka arvostaa vähän enenmän noita kuskeja kuin jotkut aikuiset et sillee hyvää syksyn jatkoja.
Kirjoittanut Juha, 30.08.2018, 22:07
Mielestäni artikkelissa ei lytätty, arvosteltu tai haukuttu ketään surkeaksi. Siinähän vain todettiin julkisesti se mitä hyvin monet lajin seuraajat miettivät mielessään tai puhuvat varikoilla. Otettiin myös esille se että puhutaan harrastajien vertaamisesta ammattilaisiin.
Kirjoittanut ThomasSachen, 01.09.2018, 10:59
Hovilta erittäin hyvä kirjoitus tasoeroista. On todella hyvä, että jaetaan yleisesti tietoisuutta tasoeroista ja syistä, mitkä niihin johtaa. Olisi todella hienoa, että Hovi tekisi jutun Harri Kullaksen urasta ja nuoruusvuosista, jolloin hän ajoi Suomessa viikonloppuina MX1 ja MX2-luokkien erät vain treenaamisen takia ja muutenkin sen työmäärän esittäminen, jonka Kullas on tehtynyt, jotta hän on saanut uransa aikana yhden tehdastiimi sopimuksen ja pystyy vieläkin ajamaan yksityiskuljettajana ammatikseen MXGP-luokassa pisteille ja kympin joukkoon nappisuorituksella. Harrilta voisi ottaa opiksi ammattimaisen työnteon jo nuoruusvuosista lähtien. Mitä Harrin uraan, niin on todella harmittavaa, että Suomalainen motocross ei saanut Kullaksesta eikä Seistolasta MM-sarjaan podium-tason kuljettajia. Tämä tosin kuvastaa sitä kovuutta, mikä on MM-sarjassa kärjen osalta.

Asiaa ei pitäisi lähestyä vastakkain asettelusta vaan yhteistyön kautta ja pyrkiä jakamaan tietoa, mitä vaatii, että kuljettaja voi kehittyä kohti kansainvälistä tasoa tai edes SM-sarjassa erävoittajaksi. Tämähän ei ole resurssi eikä kalustokysymys vaan määrä- ja laatukysymys. Seistola ja Kullas ovat molemmat nousseet motocrossissa ammattilaiseksi privaatti-kuljettajina todella kovalla työllä.

SM-sarjassa on muutamia todella hyvin motivoituneita kuljettajia, joiden tekemistä olisi hyvä esitellä muutenkin yleisölle ja jakaa treenaustietoutta. Harmittavasti Teemu Keljo päätyi lopettamaan, vaikka hänen työmoraali oli motocross-kuljettajalta vaadittavalla tasolla. Lisäksi on todella upeaa nähdä Juuso Matikainen joka viikonloppu kunnossa, ettei yhdessäkään erässä anneta ajokunnon takia tasoitus ja erät ajetaan loppuun asti. SM-kilpailuiden isoin ongelma on juuri eristä puuttuva kilpaileminen, mihin ei olla opittu juniorivuosina, koska ajo-opetus perustuu varmasti maaliin taktiikkaan, mikä tappaa kuljettajilta vauhdin ja kierrosajat hidastuu erän alusta lähtien. SM-kilpailijat eivät jaksa puristaa kokonaista erää, mikä on harjoittelukysymys.
MX2-luokassa on tällä hetkellä todella hyvä taso ja kärkikuljettajat kehittyvät hyvää vauhtia SM-tason kuljettajina, mutta kansainväliseen kehityskäyrään on liian iso tasoero. Kurvinen ja Kinnunen tekevät vakuuttavaa jälkeä kehityskäyrällä sekä Sihvonen, Haavisto ja Savaste ovat saavuttaneet jo tason, josta on mahdollista ponnistaa MM-erissä pisteille, mikäli työnteko maistuu jatkossakin, niin kympin joukosta on paikka otettavissa.
Mitä tulee kansainvälisen kokemuksen hankkimiseen, niin voisiko kuljettajat ja vanhemmat tehdä yhteistyötä, että kuljetuskustannukset jaettaisiin ja kilpailupaikoille mentäisiin yhdellä pakettiautolla, jossa on mahdollisimman monta pyörää ja yhdellä keski-euroopan reissulla ajettaisiin mahdollisimman monta kilpailua. Suomesta on kallista ponnistaa kansainvälisille kilpailuihin ja sinne pitäisi lähteä nuorena, jotta ratojen vaativuuteen tottuu.
80-luvun kova motocrossin taso Suomessa perustui juuri yhteistyöhön. Silloin Suomi-jätkät ajoivat ja treenasivat kimpassa ja yhteistyö oli voimissaan. Saataisiinko yhteistyöllä kilpamotocrossiin lisää tasoa ja kuljettajien potentiaali paremmin esiin. Moottoriliitto voisi jakaa ilmaiseksi lisenssi ostaville kuljettajille harjoitteluohjelmia ja järjestää vapaita ajoharjoituksia, jotta mahdollisimman moni saisi ajo-opetusta sekä neuvoja kuinka ajamista opetellaan. Ei ole realistista, että jokainen kerho vastaa itsenäisesti ajo-opetuksesta vaan vaaditaan koko maan kattavaa jakamista yli kerhorajojen.
Panula tekee todella hyvää kilpailuiden markkinoinnissa ja pitää vaan nostaa kunniahimotasoa. Valtamedioihin on saatava näkyvyyttä kisoista ja kuljettajista sekä jokaisen pyörämerkin maahantuoja pitäisi sitoutua SM-sarjaan vähintään kahdella tiimipyörällä per luokka. Ilman yhteistyötä ja kunnianhimoa sarja alkaa taas näivettyä, kun monta lahjakasta kuljettaa lopettaa yhtäaikaa ajamisen. Luovuuudella Suomi on joka asiassa pärjännyt ja sama koskee urheilua. Rahaa ei ole ja sitä on turha syyttää, se ei johda kuin selittelyyn. Lisää vain tekoja! Tsemppiä kaikille motocrossin parissa toimiville ja erityisesti talkooväelle, joka mahdollistaa koko lajin olemassa olon Suomessa. Kerätäänkö kolehti Savasteelle, että hän saa lunastettua puomipaikan Asseniin? Savasten taustajoukot voisi laittaa keräyksen pystyyn, niin saadaan autettua yhtä kuljettajaa ja Suomi-lippu GP-viikonloppuna salkoon.
Kirjoittanut KXRider, 01.09.2018, 19:16
Mielestäni Savasteen oikea paikka olisi EM sarjassa. Mutta valitettavasti sekin on varmasti liian kallis hänelle. Pitäisi vaan ajella SM sarjaa edes...
Kirjaudu sisään kommentoidaksesi.
Kirjaudu
> Rekisteröidy > Unohtuiko salasana

Gallup

Lataa...

info@xracing.fi
jani.hovi@xracing.fi
© 2009-2014 www.xracing.fi
24MX - Euroopan suurimmat motocross valikoimat löydät www.24mx.fi
Image 01
Image 01
Image 01