Sulje mainos tästä

Huima kausi päättyy

05.05.2017 - Motocross
Ryan Dungey johtaa 450-kuutioisten sarjaa yhdeksän pisteen erolla.
Kuva: Simon Cudby
Monster Energy supercross-sarja saadaan päätökseen lauantaina Las Vegasissa.
Lähihistorian yksi tiukimmista supercross-sarjoista saadaan päätökseen lauantaina Las Vegasin Sam Boyd –stadionilla. 450-kuutioisten sarjaa kauden kolmannesta osakilpailusta lähtien johtanut Ryan Dungey menetti kauden kolmanneksi viimeisessä kilpailussa pistejohtonsa Eli Tomacille, joka pääsi hyvään vauhtiin huonosti menneen alkukauden jälkeen. Tomac ajoi yhdeksään osakilpailuvoittoon 12:sta mahdollisesta ja otti kärkipaikan haltuunsa Salt Lake Cityn kilpailun jälkeen kolmen pisteen erolla. Kaikki kuitenkin muuttui viime viikonloppuna, kun Tomac kaatui johtoasemasta ja ajoi vasta kahdeksantena maaliin. Dungeyn voittaessa New Jerseyn kilpailun, kasvoi kaksikon ero yhdeksään pisteeseen Dungeyn eduksi. Näin ollen KTM-kuljettajalle riittää kauden päätöksestä neljäs sija mestaruuden varmistamiseksi, vaikka Tomac voittaisikin. Mainittakoon se, että Dungey on tällä kaudella sijoittunut kolme kertaa neljänneksi ja ollut kaikissa muissa kilpailuissa palkintokorokkeella. Kun otetaan huomioon vielä se, että normaalisti kärkikuljettajien joukossa on useampi KTM-kuljettaja ja he eivät varmasti pidä Dungeyta takanaan, niin ihmeitä saa tapahtua mikäli kolmas peräkkäinen mestaruus ei matkaa Dungeylle.

250-kuutioiset ajavat Las Vegasissa kauden päättävän shoot out –kilpailun. Kilpailussa on mukana molempien rannikoiden 20 parasta kuljettajaa ja pisteet jaetaan heidän kesken.

250-kuutioisten itärannikon mestaruustaistelu on jännittävää seurattavaa. Sarjaa New Jerseyhin asti johtanut Joey Savatgy menetti johtopaikkansa hänen ”oikaistuaan” radalla kaatumisen jälkeen. Kärkeen nousi nuori Jordon Smith, pisteen erolla Savatgyyn ja Zach Osborneen. Osbourne on ollut sarjan ehkä vauhdillisesti nopein kuljettaja, mutta on kaatumisten takia menettänyt paljon pisteitä.

250-kuutioisten länsirannikon mestari ratkesi jo kauden edellisessä kilpailussa. Pro Circuit Kawasaki –tiimin Justin Hill nousi tavoittamattomaan 26 pisteen johtoon. Toisena sarjassa on Shane McElrath ja kolmantena Aaron Plessinger. Vain pisteen päässä Plessingerista on ikinuori Martin Davalos.

Pistetilanteet ennen kauden päätöstä:

450SX

1. Ryan Dungey 341
2. Eli Tomac 332
3. Marvin Musquin 292
4. Jason Anderson 248
5. Cole Seely 212

250SX, itärannikko

1. Jordon Smith 160
2. Zach Osborne 159
3. Joey Savatgy 159
4. Adam Cianciarulo 146
5. Dylan Ferrandis 126

250SX länsirannikko

1. 46 Justin Hill 180
2. 38 Shane Mcelrath 154
3. 23 Aaron Plessinger 143
4. 30 Martin Davalos 142
5. 57 James Decotis 122

Xracing

Kommentit

Kirjoittanut Pargowiz, 05.05.2017, 19:23
Tosiaan ihmeitä SAA tapahtua.. =(

Dungey on ainakin yhdessä kisassa ajanut juuri neljänneksi vielä viimeisten joukosta... (siis kaatunut tai jotain vastaavaa)
Kirjoittanut Pargowiz, 05.05.2017, 19:25
No sentään jollainlailla ratkaisu jäi viimeiseen kilpailuun..

mutta täytyy vielä sanoa että nopein ei välttämättä aina voita (se on taas tälläkaudella konkreettisesti nähty)..
Kirjoittanut nimimerkki, 05.05.2017, 20:04
Millä sijalla ajaa ensimmäinen suomalainen kun ynnä muilla sijoilla ajavia ei oltu huomioitu pisteissä?
Kirjoittanut FactoryMessageboarder, 05.05.2017, 20:40
Nopein ei aina voita, vaan paras. Dungey on uskomaton urheilija, ja todellakin ansaitsee mestaruuden jos se on tullakseen.
Kirjoittanut Juha, 05.05.2017, 21:03
Voin olla väärässä mutta ei ole tainnut koskaan käydä kukaan Suomalainen kokeilemassa supereita jenkeissä? Dungeyn vauhti eikä varmuuskaan ole tällä kaudella ollut missään vaiheessa omalla tasolla. Tai sitten vaan taso on niin kova että joutuu yrittämään hiukan enemmän. Ajo on ollut paljon epävarmemman näköistä kuin aiempina vuosina ja startitkin on olleet toisinaan huonoja. On se vaan silti kova äijä. Ajaa niin kovaa kuin pystyy muttei yliyritä vaikka vauhti ei riitä. Sitten menee viikoksi miettimään mistä saisi lisää vauhtia ja tulee seuraavaan kisaan nopeampana.
Kirjoittanut Pargowiz, 05.05.2017, 22:10
Siis Dungey on todella uskomaton kuljettaja.. Todella älykäs, eikä tee typeriä virheitä, eikä myöskään sikaile.. Tosiaan nopein ei aina voita vaan paras..
Kirjoittanut Mikko, 06.05.2017, 00:35
Juha... I.Vehkonen, Kovalainen,Hyypiä ja Selänne on ajanut jenkkien superi kisoissa noista 2 ensimmäistä ihan kisaakin.
Kirjoittanut Juha, 06.05.2017, 07:48
No onhan noita sitten. En ole vaan seurannut touhua tarpeeksi pitkään. Niin ja kävihän Savastekin ajamassa monster cupin pari vuotta sitten.
Kirjoittanut Antti Hyökki, 06.05.2017, 15:33
No tietysti ihan ensimmäisenä AMA:n Hall of Fameen valittu Heikki Mikkola. Kuten kommenteista voi lukea alla olevan linkin yhteydessä. Mikkola oli jo 80- Luvulla Legenda Amerikassa.

https://www.youtube.com/watch?v=FOsS8P1h66M
Kirjoittanut Jani P, 08.05.2017, 10:14
Ei tuolla pistesysteemillä arvosteta voittoja, edes podiumeita, tarpeeksi.

ET tais voittaa 9/17 ja Dungey 4/17. Silti RD voitti mestaruuden.

Mun mielestä mestaruuden olisi pitänyt mennä ET:lle.
Kirjoittanut pranta, 10.05.2017, 08:29
Oli pistesysteemi mikä tahansa, niin yleensä aina paras voittaa. Jos kyseessä on pitkä sarja, niin silloin valitettavasti usein tasaisesti kovaa ajava on vahvemmilla kuin silloin tällöin ns. ohikisoja ajava oikeasti nopeampi kuski.

Tilannehan muuttuisi, jos esim. huonoin kisa tiputettaisiin pois pistelaskuista. Silloinhan jokaisella olisi varaa missata se yksi kisa. En tiedä miten olisi mennyt tuolla pisteet, jos huonoin olisi molemmilta tiputettu pois. Voiton merkitys kasvaisi tällöin.

Mutta niin kauan kuin mestaruus ratkaistaan sarjasysteemillä eikä vain yhden kisan perusteella, on tilanne se, että eniten voittoja kerännyt ei ole automaattisesti mestari.

En tiedä mitä muut ovat mieltä, mutta omasta mielestä ET:n touhun tuossa vikassa kisassa oli vähintäänkin kyseenalaista. Pari kertaa kuitenkin yritti ajaa Dungeyn ulos radalta, tod näk toivoen, että mies kaatuisi tai pyörä sammuisi tms. Toki superiin kuuluun "kontaktit", mutta tahallisesti toisen estäminen mielestäni ei. Rehdimpää olisi ollut painaa kärjessä kunnon erolla voittoon ja katsoa mihin se riittää. Toki taisi ET tietää, että siten ei ainakaan mestaruutta voita.
Kirjoittanut Pargowiz, 10.05.2017, 09:13
Pelin henki oli kuitenkin kaikille selvä.. Tuo tietysti vois olla hyvä systeemi pitkässä sarjassa, että heikoin jätetään pois. Olen aiemmin pitänyt tuosta Tomackista, mutta tuo viimeisen kisan pelleily kyllä laski arvostusta suuresti. Olisi vaan reilusti ajanut voittoon eikä ruvennut pelleilemään (nyt ei sitten tullut edes sitä voittoa)
Kirjoittanut rotomossari, 10.05.2017, 13:53
Ei Tomac mielestäni pelleillyt vaan yritti ottaa itselleen mestaruuden, kuten mielestäni olisi ansainnutkin. ET ois voinu mennä paljon rumemmin tilanteisiin, mutta meni mielestäni herrasmaisen hienosti, eikä jättänyt tilannetta tuomariston ratkaistavaksi. ET ois voinu ihan hyvin kilkata dungeyn pihalle oikein huolella ja toivoo, ettei saa rangaistusta. Se miten Anderson klikkas Reedin oli miun mielestä paljon enemmän pelleilyä, kuin Tomacin touhut.
Kirjoittanut Juha, 11.05.2017, 21:23
Jos podiumin pisteitä olisi korostettu niin Dungey olisi tainnut olla vielä selvempi mestari. Huonoimman kisan pois laskeminen voisi kyllä olla ihan hyvä ajatus. Käytännössä Dungey on ainoa joka pystyy noin ehjän kauden ajamaan. Luulen että Tomacin taktiikka ei ollut kilkata dungeytä kumoon. Siihen oli useampi paikka mutta ei sitä kuitenkaan tehnyt. Hyvä niin. Ajatus oli varmaan sekoittaa Ryanin ajo ja toivoa että hän jää vaikeuksiin takaa tulevien kanssa. Jos on niin nopea että voi tuollaista taktiikkaa toteuttaa niin mikäs siinä. Ei se sen nolompi taktiikka ole kuin se että tallikaveri päästää tahallaan ohi vaikka on selkeästi nopeampi. Kaiken kaikkiaan en tykkää tuollaisesta pelaamisesta yhtään, mutta siihen se nyt on mennyt.
Kirjoittanut Mikko, 11.05.2017, 23:25
Jos Tomakilla el olisi hajonnut etujarru olisi ukko voittanut mestaruuden selvästi ja kaikki spekulaatio olisi turhaa. Tämä siis tapahtui keskellä kautta.
Kirjoittanut Jani P, 12.05.2017, 07:45
Juha, olis käynyt toiste päin. Eli jos pistelasku kuin ratalajeissa, joissa 15 ensimmäistä saa pisteitä ja niin että 1. 25, 2. 20, 3. 16, 4. 13, 5. 11 ja siitä alaspäin pisteen välein.

Tuolla laskennalla pisteet olis menneet neljän kärjen osalta näin:

RD 359 --> 311. (2)
ET 354 --> 323. (1)
MM 293 --> 240. (3)
JA 273 --> 206. (4)

Silloin kun podiumeita ja etenkin voittoja arvostetaan korkeammalle, niin todella harvoin pitkässä sarjassa vain muutamalla voitolla mestariksi ajetaan, kun toinen napsii voittoja tuplasti enemmän.

Tuo on nyt mitä on ja siihen ei jossittelut auta. Olisin itse kovin mielelläni nähnyt ET:n mestarina ja mielestäni noita voittoja sekä podiumeja pitäisi arvostaa selkeästi enemmän, kuin mitä nyt tuolla arvostetaan.
Kirjaudu sisään kommentoidaksesi.
Kirjaudu
> Rekisteröidy > Unohtuiko salasana

Gallup

Lataa...

info@xracing.fi
jani.hovi@xracing.fi
© 2009-2014 www.xracing.fi
24MX - Euroopan suurimmat motocross valikoimat löydät www.24mx.fi
Image 01
Image 01
Image 01