Sulje mainos tästä

Heinola isännöi Classic Motocrossin 20-vuotiskilpailua

09.07.2018 - Motocross
Classic Motocross -kuljettajat kokoontuivat 7.7.2018 Heinolaan juhlistamaan lajin 20-vuotistaivalta juhlakilpailun muodossa. Paikalle oli saapunut reilut 112 soolopyörää ja 10 sivuvaunuparia.
Heinolan rata oli edellisyön sateen jäljiltä harjoitusten alkaessa hieman märkä paikka paikoin, mutta lauantain sään helliessä katsojia, ratakin kuivui pikapikaa.

Kilpailun aloittivat yhdistettynä luokan A- ja B-kuljettajat. Tämän luokan pyörät tarjoavat todellista nostalgiaa, vanhat tahtikoneet Eso, Husqvarna, BSA, Jawa antavat katsojalle unohtumattoman äänielämyksen, kaksitahtisten edustajina tässä luokassa ovat muun muassa CZ, Maico ja Husqvarna.

Seuraavana vuorossa olivat C+D-luokat, näiden kaluston ajoittuessa japanilaisten valtakauden alkupuolelle.

Sivuvaunut ajoivat oman kilpailunsa yhdistettynä, tämä on ehkä näyttävintä katsojan kannalta ajateltuna. Sivuvaunujen kalusto on erittäin kirjavaa, radalla nähtiin samaan aikaan Yamahan TX, ruotsalaisvalmistetta oleva Folan, muita erikoisia laitteita unohtamatta.

Viimeisenä radalle saapui luokka E, johon osallistui ennätyksellisen paljon kilpailijoita, 47 ajajaa. Starttiviivalla oli ruuhkaa kirjaimellisesti, osa joutui lähtemään takarivistä. Startin jälkeinen ensimmäinen ylämäki näytti hallitulta kaaokselta suoraan sanottuna.

Classic Motocross on erittäin yleisöystävällistä, varikolla saattoi käydä tutustumassa pyöriin ja kuljettajiin vilpittömän hyvän hengen vallitessa. Kuskit esittelivät pyöriään auliisti ja kertoivat lajista ja sen historiasta.

Kilpailun tulokset:
http://speedhive.mylaps.com/Events/1555342

Seuraavat classic-kilpailut järjestetään 22.7. Lievestuoreella ja 18.8. Sipoossa.

Classic Motocrossia Suomessa 20 vuotta

Classic Motocross Cupin ensimmäinen kilpailu ajettiin 20 vuotta sitten Vantaalla. Päällimmäisenä tarkoituksena oli pitää hauskaa ja samalla vaalia motocross-historiaa käyttämällä ajokkeja siihen mihin ne oli tehty, eli ajamiseen.

Ensimmäisellä kaudella ajettiin kolme kilpailua, Vantaan lisäksi kisattiin Mäntyharjulla ja Joensuussa. Noista päivistä asti laji on jatkanut kehittymistä varmoin askelin. Ajan kuluessa mukaan on tietenkin tullut uusia luokkia pyöräkaluston vanhetessa. Nykyinen luokkajako menee seuraavasti:

Luokka A: Moottoripyörän on oltava vuosimallia 1968 tai sitä vanhempi.
Luokka A 66+: vähintään 66-vuotiaat kuljettajat (syntymävuoden mukaan).
Luokka Yleinen (Ay): alle 66-vuotiaat kuljettajat
Luokka B: Moottoripyörän on oltava vuosimallia 1969 – 1974.
Luokka B 66+: vähintään 66-vuotiaat kuljettajat (syntymävuoden mukaan).
Luokka Yleinen (By): alle 66-vuotiaat kuljettajat
Luokka C: Moottoripyörän on oltava vuosimallia 1975 – 1980.
Luokka D: Moottoripyörän on oltava vuosimallia 1981 – 1985
Luokka D1 = alle 125cc, D2 = yli 125cc
Luokka E: Moottoripyörän on oltava vuosimallia 1986 – 1990
Luokka E1 = alle 125cc, E2 = yli 125cc
Luokka SV1: Sivuvaunut. Alkuperäisesti ilmajäähdytteinen moottori, etujousitus keinuhaarukkamallinen kahdella iskunvaimentajalla, takana stereoperä. 1986 tai aiemmin valmistetut tehdasvalmisteiset monoperäiset ok. Runko valmistettu 1986 tai aiemmin. Alkuperäisiä vastaavat uustuotantorungot
sallitaan. Ajoneuvon paino min. 180 kg. Kuljettaja on tarvittaessa velvollinen todistamaan pyöränsä vuosimalli.
Luokka SV2: Sivuvaunut. Vuosimalli 1987 – 1989.
Luokka SV3: Sivuvaunut. Vuosimalli 1990 – 1996.

Teksti ja kuvat: Timo Eronen

Kommentit

Kirjaudu sisään kommentoidaksesi.
Kirjaudu
> Rekisteröidy > Unohtuiko salasana

Gallup

Lataa...

info@xracing.fi
jani.hovi@xracing.fi
© 2009-2014 www.xracing.fi
24MX - Euroopan suurimmat motocross valikoimat löydät www.24mx.fi
Image 01
Image 01
Image 01