Sulje mainos tästä

GP-katsaus, Léon

05.04.2017 - Motocross
Tim Gajser otti toisen peräkkäisen GP-voiton Meksikosta.
Kuva: Honda
Kaikki tarpeellinen Meksikon GP:stä.
Motocrossin MM-sarjan kauden neljäs osakilpailu ajettiin Meksikon Léonissa. Edellisen osakilpailun hieno rata Argentiinan Patagoniassa oli enää muisto vain, kun kuljettajat mittelivät paremmuudestaan yhdellä MM-sarjan kenties tylsimmistä radoista. Léonin rata sijaitsee n. 1800 metrin korkeudella merenpinnasta, mikä omalta osaltaan hioo pyöristäkin terävimmät särmät pois. Osa radan hyppyreistä on rakennettu turhan pitkiksi "vajaatehoisille" pyörille ja muutamia paikkoja ei yksikään pikkuluokan kuljettaja pystynyt hyppäämään yli. Tuo jo itsessään vaikuttaa viihdearvoon, joten mikään hillitön spektaakkeli Meksikon GP ei ollut.

MX2-luokassa pistejohtajana Meksikoon saapunut Jeremy Seewer vankisti johtoaan, vaikka ei osakilpailuvoittoon yltänytkään. MXGP-luokassa Tim Gajser jatkoi siitä, mihin kaksi viikkoa sitten Argentiinassa jäi ja ajoi todella vakuuttavasti molempien erien voittoon.

MX2

MX2-luokan ykköseksi ajoi hivenen yllättäen Thomas Covington. Olkoonkin, että Covington on uransa ainoan osakilpailuvoiton ottanut juuri samaisella Léonin radalla vuonna 2015, mutta aivan voittajasuosikiksi ei yhdysvaltalaista voinut laskea. Covington voitti jo lauantaina karsintaerän, mutta jäi sunnuntaina ensimmäisessä erässä kuitenkin neljänneksi. Covingtonin toinen erä lähtikin heti alusta etenemään hyvää tahtia, sillä Husqvarna-kuljettaja miehitti kakkospaikkaa. Erän puolivälissä Covington nousi kärkeen ohi Pauls Jonassin ja tämän jälkeen ei yhdysvaltalainen enää paikastaan luopunut. Mielenkiintoinen pieni yksityiskohta on, että Covington ajoi vuonna 2015 osakilpailuvoittoon täysin samoilla eräsijoilla: Neljä ja yksi.

Päivän kakkoseksi kiri MM-pistejohtaja Jeremy Seewer. Sveitsiläinen ajoi ensimmäisen erän voittoon todella vakuuttavasti ja helpon oloisesti, mutta toisessa erässä Suzuki-kuljettajalla olikin sitten reilusti tilanteita. Välillä Seewer otti jopa juoksuaskelia pyöränsä rinnalla tangossa roikkuen, mutta kuin ihmeen kaupalla sveitsiläinen pystyssä pysyi. Sijoitus oli kuitenkin vasta neljäs, joten tasapisteissä Covingtonin kanssa Seewerin kohtaloksi jäi kakkospaikka. Totaalin kolmas oli edellisessä osakilpailussa MM-pistejohtajan punaisen kilven menettänyt Julien Lieber. Lieber teki jälleen tasaista työtä ajaen molempien erien kolmanneksi. Kauden kahdeksasta ajetusta erästä Lieber on kerännyt jo viisi kolmossijaa.

Päivän neloseksi ylsi Pauls Jonass. Jonass kaatui aamun lämmittelyssä ja tuloksena oli tikattu kyynärpää. Ensimmäisessä erässä Jonass ei ollut aivan parhaimmillaan jääden viidenneksi, mutta toisessa erässä latvialaisen otteet paranivat ja tuloksena oli toinen sija. Ranskan Benoit Paturel oli totaalin viides. Ensimmäisessä erässä toiseksi ennättänyt Paturel kaatui toisen erän alussa jääden joukon viimeiseksi. Raivoisa takaa-ajo tuotti kuitenkin kahdeksannen sijan ja tukun MM-pisteitä.

MM-pisteissä kärjessä jatkaa Seewer (153p.) ennen Jonassia (145p.). Kolmantena on Paturel (139p.), neljäntenä Lieber (139p.) ja viidentenä Tanskan Thomas Kjer Olsen (127p.).

MXGP

MXGP-luokan voittajasta ei ollut koko viikonlopun aikana epäselvyyttä. Joka kerta kun MXGP-luokan kuljettajat radalla kävivät, tuloslistan kärjestä löytyi Tim Gajserin nimi. Honda-kuljettaja dominoi koko viikonlopun, eikä muilla ollut mitään asiaa slovenialaisen vauhtiin. Totaalin kakkoseksi ajoi Tony Cairoli. Ensimmäisessä erässä Cairoli jäi neljänneksi, sillä Léonin radalla ohittaminen on todella hankalaa. Cairoli haastoi erässä Gautier Paulinia kolmospaikasta, eikä toisena ajanut Evgeny Bobryshev ollut kuin pari pyöränmittaa kaksikon edellä, mutta ohituspaikkaa ei yksinkertaisesti löytynyt. Toisen erän ensimmäisellä kierroksella Cairoli oli jälleen Paulinin perässä, mutta nyt italialainen tunki väkisin sisäkautta ranskalaisen ohi. Gajser oli kuitenkin omaa luokkaansa, joten Cairoli joutui tyytymään erän kakkospaikkaan.

Paulin oli päivän kolmas oltuaan molemmissa erissä kolmas. Hyvä suoritus ranskalaiselta, joka näyttää parantavan sijoituksiaan pikkuhiljaa kauden edetessä. Päivän neljänneksi ajoi Yamaha-kuljettaja Arnaud Tonus. Tonus, joka teki täksi kaudeksi paluun Eurooppaan Amerikan (epäonnistuneen) valloituksen jälkeen, ajoi kauden parhaimpaansa ollen ensimmäisessä erässä kuudessa ja toisessa neljäs. Alkukausi ei ole ollut sveitsiläisen osalta mairitteleva, mutta Meksikon onnistuminen saattaa kantaa vielä pitkälle. Yhteistulosten viidenneksi ajoi Jeremy Van Horebeek. Van Horebeek tervehti ruutulippua molemmissa erissä viidentenä, joten niin ikään tasaista työtä belgialaiselta.

MM-pisteissä kärkipaikkaansa vankisti Gajser (156p.) Cairolin (136p.) jatkaessa toisena. Kolmantena pisteissä on Clement Desalle (119p.) ennen Van Horebeekia (116p.) ja viidenneksi noussutta Paulinia (112p.).

Kohti Eurooppaa

Meksikon GP oli tämän kevään viimeinen kaukomailla ajettu osakilpailu ja seuraavaksi MM-sirkus siirtyy Euroopan puolelle. Huhtikuun puolessa välissä ajetaan Italiassa, missä myös suomalaisittain erittäin mielenkiintoinen EMX250-luokka avaa kilpailukautensa.

Jussi Sajo

Kommentit

Kirjoittanut KTMelder, 05.04.2017, 15:53
Mutta mitä tapahtui Febvrelle?
Kirjoittanut kymis, 05.04.2017, 21:18
No huh huh!
Mites tossa kuvassa voi olla FIMin (kansainvälinen moottoriliitto) kilpailussa kypäräkamera??
Sehän on tiukasti kielletty säännöissä.
Ai niin, Goprohan onkin sarjan ns. "mafioson" yksi ponssoreista. Silloin tietenkin säännöt, no niitähän nyt voi olla tai sitten ei.
Paavo Kymäläinen
Kirjoittanut Jakke, 05.04.2017, 21:49
No huh! Jos tän porukan valitukseen, itkuun ja katkeruuteen käytetyn energian saisi jotenkin käännettyä positiiviseksi, kehittäväksi ja lajeja eteenpäin vieväksi, niin kyllä olisi asiat hyvällä tolalla ja energiaa piisaisi vaikka muille jakaa... no mutta onhan jotain luettavaa täällä kommenttiosiollakin, joskin aina vaan samat laulut.
Kirjoittanut kymis, 05.04.2017, 22:21
No huh huh!Jakke
Tarkoitatko ehkä sitä, että vain ns. hyvät asiat kuten kypäräkamerat saa ohittaa säännöissä?
Kerro lisää näistä ohituksista. Tavallinen motukkaihminen ei nyt ymmärrä ajatuksiasi.
Paavo Kymäläinen
ps. Voit myös varmaa kommentoida täällä omalla nimelläsi.
ps.1. Minulla kantti riittää, riittääkö Sinulla?
Kirjoittanut Satapiikki, 05.04.2017, 23:10
Päätit sitten ilmoittaa samalla myös ikäsi ja älykkyytesi tason. Mutta yhdyn Jakken kommenttiin. Tätä samaa itkun määrää mitä itse olen enduro ja crossi puolella kohdannut en ole nähnyt kyllä missään. Kokoajan vähenevä sakki tekee tapahtumat mutta huutojoukko taitaa vain kasvaa.. Haluaisinkin tietää onko joskus, edes kerran jokin asia mennyt parempaan suuntaan kun siitä on täällä itketty? Oikeasti? Ja mistä sen tietää vaikka "varastetun" identiteetin turvin täällä Paavokin mesoaisi. Pistä vielä kuva ja sotu niin voin uskoa.
Kirjoittanut Mikko, 06.04.2017, 00:51
Alkaa olemaan laji niin typeriä sääntöjä täynnä ettei paljon ennee kiinnosta koko touhu. Ja toisekseen kilpailijoiden taso on nykypäivänä jalismaajoukkueen suorituksiin verrattavissa. Pehu se sentään oli MM 85! Pitäisi niin palata vanhaan kaikessa.
Kirjoittanut Jakke, 06.04.2017, 11:03
Kymis, tervetuloa Internetin anonyymeihin keskusteluihin. En koe mitään tarvetta kertoa itsestäni enempää, eikä se liity tähän aiheeseen. En tunne sinua ja sinä et tunne minua, joten mitä väliä. Enkä minäkään ole kiinnostunut sinusta sen enempää, edes siitä kuka olet.

En myöskään ottanut kantaa millään tavalla sääntöihin tai kameroihin, ainoastaan valitukseen ja asenteeseen. Enkä voi myöskään kertoa lisää sinun ajatuksestasi sääntöjen ohittamisesta, se ei ole minun ajatukseni vaan sinun kertomaasi.

Mikko, sarkasmi on taitolaji :)
Kirjoittanut kymis, 06.04.2017, 19:11
Ensin Jakkelle: En osallistu anonyymeihin keskusteluihin. Voit vaikka tarkistaa jostain, en kuitenkaan kerro Sinulle mistä. Katsotaan osaatko.
Satapiikille voi todeta, että nimimerkkisi on ehkä liian positiivinen. Mopeti voisi olla parempi, mutta pelkään että sekin keulisin Sinulla.
Olen 70v. Voit sitten siitä sitten helposti laskea sosturva numeron. Tiedäthän miten se tehdään?
Mutta sitten säännöt.
Kaikissa, kertokaa jos löydätte jonkun jossa ei ole, urheilulajeissa on sääntöjä. Osa täysin typeriä, osa idioottimaisia jne, mutta niitä vaan on noudatettava. Mikä tässä on vaikeaa?
Kypäräkamerasäännönkin voi "helposti" muuttaa Jakke ja Mopeti: ensin Moottoriliiton hallitukseen nyt kokouksessa Imatralla ja sitten sieltä FIMin hallitukseen, helppoa kuin heinänteko.
Meikäläinen on katsellut näitä touhuja vasta ??????? Taisi olla vuosi 1958.
Pehusta voi sanoa, että upea kuski, oli hienoa katsoa kun ajoi milloin milläkin kamelilla, mutta aika monessa paikassa hänestä tehdään kaksinkertainen maailmanmestari.
Koitetaas pysyä asiassa.
Sääntöjä on ja niitä joko noudatetaan tai sitten ei.
Kirjoittanut Jakke, 06.04.2017, 20:07
Kymis, minulla ei ole tarvetta todistella mitään taitojani nyt. Minun osaltani tämä on vain anonyymi keskustelu, vaikka sinä en sitä niin halua luokitella.

Ensimmäinen kommenttini ei ollut nyt varsinaisesti henkilökohtaisesti juuri sinulle suunnattu hyökkäys, lähinnä se oli vain hetkellinen kumuloitunut tunnetila täällä olevista keskusteluista ja ilmapiiristä. Pahoittelut siis, jos tunsit minun hyökkäävän liiaksi juuri sinua kohtaan, en halua kiusata tai härnätä ketään sen enempää henkilötasolla. Minun osaltani tämä keskustelu riittää tältä erää.
Kirjoittanut kymis, 06.04.2017, 20:32
Eiköhän syödä grillimakkarat seuraavassa kisassa kimpassa Jakke?
Tässäpä tämä. Terveisiä Veikkolasta
Kirjoittanut NikoS, 07.04.2017, 06:24
Jos noin paljon yksi kamera närästää, niin kannattaa varmaan ottaa yhteyttä mxgp:n säännöistä vastaavalle. Sieltä varmasti löytyy selvyys asiaan.
Kirjoittanut kymis, 07.04.2017, 21:22
NikoS
Jos todellakin et tiedä motocrossista ja etenkin MXGPstä mitään, niin suosittelen Sinulle ihan ystävällisesti, että menet sinne maanviljelysseuran takahuoneeseen ikään kuin häpeämään.
Yksi kamera, voi vittu mitä paskaa.
Kirjaudu sisään kommentoidaksesi.
Kirjaudu
> Rekisteröidy > Unohtuiko salasana

Gallup

Lataa...

info@xracing.fi
jani.hovi@xracing.fi
© 2009-2014 www.xracing.fi
24MX - Euroopan suurimmat motocross valikoimat löydät www.24mx.fi
Image 01
Image 01
Image 01