Sulje mainos tästä

Super-Enduron SM-kisa Vantaalla

28.05.2018 - Enduro
Jämsässä kaasuteltiin vuonna 2013 Super-Enduroa ulkoradalla.
Kuva: Jani Hovi / Xracing
Vantaan heinäkuinen SM-viikko avataan Vauhtikeskuksessa torstaina 5.7 Super Enduron ja X-trialin SM-kilpailuilla.
Ratamestarina super-endurossa toimii Niki Ahola tukenaan koko VMK:n enduro rataryhmä. "Kisan filosofia on, että kuskit ajavat toisiaan vastaan – ei selviytyäkseen radan läpi" sanoo enduron SM-mitalisti Niki Ahola. Ahola tiimeineen on suunnitellut radan jouhevaksi, rytmikkääksi ja erittäin ajettavaksi.

Super-endurossa kisakaavioon otetaan enintään 32 kuljettajaa, joista 8 parasta karsitaan kolmiosaiseen finaaliin.

Rata auki kilpailijoille etukäteen

Super-enduro rata rakennetaan Lavankoon pysyväksi ja se avataan kilpailijoille jo hyvissä ajoin ennen kisaa. Rata on ajettavissa heti sen valmistuttua normaalia ratamaksua tai ilmoittautumismaksua vastaan. Radan avautumisesta tiedotetaan kesäkuun alkupuolella.

X-trial rata pysyvästi Vauhtikeskukseen

Vantaan Vauhtikeskukseen rakennettava X-trial rata jää motocross-radan varikon kulmaan pysyväksi. "Suomessa ei ole varsinaista trial-puistoa ja sellaisen rakentaminen Lavankoon antaa trialille uutta huomiota offroad-harrastajien piirissä" sanoo trial-taustan omaava VMK:n puheenjohtaja Pasi Jaatinen.

Lavangon X-trial radan suunnittelee kokenut kolmikko Joa Hindren, Jussi Haapanen ja Tommi Ahvala. Finaalissa nähdään tänä vuonna alkukilpailun ja välierän perusteella 4 parasta trial-taituria.

Kilpailuiden ilmoittautuminen aukeaa Mottiin ja Kalkkuun viikolla 23.

Yle televisioi molemmat kilpailut MM-futiksen välipalana

SM-viikon avaava Super-Enduro ja X-trial televisioidaan Ylen kanavilla samana iltana jalkapallon MM-kisojen välipäivänä.

Lopullinen kilpailuaikataulu julkaistaan viikolla 23. Alustavan aikataulun mukaisesti Enduron finaalit aloitetaan klo 14.45 ja trialin finaali klo 17.30.

VMK tiedotus

Kommentit

Kirjoittanut FactoryMessageboarder, 28.05.2018, 20:58
Mielenkiintoinen kommentti Jaatiselta, joka on ottanut tehtäväkseen tappaa trialin VMK:sta ja häätää loputkin kuskit Hansiksesta nostamalla ratamaksut kohtuuttomiksi. Ketähän tuolla trialpuistossa ajaa, kun ei VMK:lla nykyään edes ole yhtään kilpatrialistia kisoissa? Noh, ei kai pitäisi valittaa. Hieno homma, että tuollainen paikka saadaan, mutta olisi ihan jees jos trialista pidettäisiin muillakin tavoilla huolta muuallakin kuin vain noissa trialin "suurseuroissa", joihin VMK ei enää valitettavasti kuulu.
Kirjoittanut Petrol, 29.05.2018, 09:43
Toivottavasti endurorata on vähintään samaa tasoa kuin halli-mm muutama vuosi sitten eikä mitään muutamien tukkien ja renkaiden yliajoa kaasu pohjassa.
Kirjoittanut kymis, 29.05.2018, 20:33
Tällä hetkellä Suomessa kiinteitä X-trial tyyppisiä jaksoja on MP-taidon Vuohimäessä. Niitä jaksoja ajaa keskimäärin 1-2 kuskia. Miksi johonkin muualle Etelä-Suomeen tehdä vastaavia kiinteitä jaksoja?
Voidaan sanoa, että yhtään VMKn junnua ei auta yhtään mihinkään nämä Pasin tekeleet.
Paljonko muuten pitää maksaa Pasille, että pääsee edes kokeilemaan noita jaksoja Vauhtipuistoon?
On mielenkiintoista, että henkilö, jonka trial-osaaminen on reilun +25 vuoden takaa, saa nyt ohjata lajia. Miksi? Mitä hän tietää lajista nyt?
Kannattaa kysyä Pasilta.
Kirjoittanut A.T.S, 29.05.2018, 21:44
Superenska on lajina ihan perseestä, fillarit tössitään paskaksi jossain helvetin kivikossa tai tukkupinojen päällä. Ja yle vielä mukana tossa hölmöilyssä.. Ei voi ymmärtää. Trial ok. MXforever..
Kirjoittanut Raaseri, 30.05.2018, 08:50
En osaa ottaa kantaa VMK ja trial asiaan. Luulisi kuitenkin että ajopaikkojen erilaisuus olisi rikkaus ja siinä jotain hyvääkin että Vauhtipuistoon tulee erilainen pätkä.

Sitäkään en tajua että Hanskallion ratamaksusta valitetaan. Jos on ajopaikka, on siitä jollain taholla vastuu. Ei toi 10/15e päivä nyt enää niin kova raha ole päivämaksuna. Omasta mielestä.

Mutta tästä enskasta täytyy olla samaa mieltä. Kun esim WESS lanseerattiin, ajattelin että ymmärrän hyvin että laji menee sinne mihin saadaan katsojia. Nyt kun katsoo noita videoita WESS kisasta, niin sehän on jopa kärjelle survivalia eikä mitään enskaa. Ymmärrän oikein hyvin että ns enskamiehet ei pidä tuota oikeana enskana. Sääli jos oikea enska kuolee sen takia että selkeästi lajin nykyinen promoottori ja muut intressitahot eivät kohtaa toisiaan.
Kirjoittanut Petrol, 30.05.2018, 10:30
Ei pidä sotkea wess-kisoja superenduroon. Niillä ei ole käytännössä mitään yhteistä.
Kirjoittanut naakka, 30.05.2018, 12:11
Hoh hoijaa. Olisi niin paljon helpompaa kaikille kun kukaan ei edes suunnittelisi mitään tai ainakaan rohkenisi toteuttaa suunnitelmiaan. Antaisi vaan olla.

Ja jonkun ne vuokrat ja ylläpitokustannukset on lompsastaan kaivettava ja eikö se nyt kuitenkin ole niin, että käyttäjien on niihin kustannuksiin satsattava, että voivat harrastaa. Talkoolaisten selkänahasta niitä rahoja ei tarvitse raapia, kuten tapana on suomalaisessa moottiripyöräharrastamisessa hyvinkin pitkälle ollut.
Kirjoittanut FactoryMessageboarder, 30.05.2018, 16:17
Hansiksen ratamaksuista ja VMK:n trialiin littyvästä toiminnasta on mielestäni varsin aiheellista valittaa. Eikö siis kritiikkiä saisi esittää vaikka siihen olisi hyvä syy? Jos ei kestä aiheellista kritiikkiä, niin on väärissä hommissa.

Endurossa ratamaksun ymmärtää hyvin, sillä meneehän merkkaamiseen ja reitin kunnostamiseen kalustolla aikaa ja rahaa. VMK nosti trialimaksut enskan tasolle vain siksi, että se olisi "tasapuolista" muiden lajien kuskeihin nähden. Trial ajoharjoittelupaikka ei vaadi minkäänlaista huolenpitoa tai kunnostusta, ei merkkausta eikä lanausta. Ja varsinkin, kun VMK:lla ei ole minkäänlaista ohjattua tai organisoitua trialtoimintaa, niin ymmärrän kyllä erinomaisen hyvin, että jokainen kuljettaja vaihtaa Kirkkonummelle, Espooseen tai Tervakoskelle. Esimerkiksi Kirkkonummella saa ajaa 25€:lla per vuosi mahtavassa treenipaikassa ja osallistua kerhon aktiviteetteihin, VMK:ssa 160€:llä saat vain ajo-oikeuden. Veikkaan, että VMK saisi moninkertaiset tulot trialista vuosittain, mikäli ratamaksu olisi vaikkapa 50€/vuosi. Sen maksaisi ihan mielellään.

Mutta ilmeisesti tämä on nyt sitä turhaa valittamista. Toivottavasti Jaatinen nostaa Hansiksen maksut ensi vuonna vaikka vielä tuplaan nykyisestä niin päästään mukisematta maksamaan ja saadaan laji nousuun.
Kirjoittanut naakka, 31.05.2018, 08:12
Valita ihmeessä, sitä vartenhan nämä julkiset keskustelupalstat ovat olemassa. ”Hommat” minun osaltani ovat näissä piireissä onnellisesti ja onneksi taakse jäänyttä elämää. Eikä toden totta ole ikävä takaisin! Missään en ole koskaan enkä ikinä törmännyt sellaiseen määrään arvosteluja ja valittamista kun moottiripyöräharrastamisessa. Ja tämä on tosijuttu! Käyn aina silloin tällöin vähän heittämässä vettä myllyyn näillä palsoilla, että ei täysin unohdu!
Se jäi vielä mietityttämään, että onko tosiaan niin että yhden miehen ja kerhon toimet aiheuttavat sen, että koko laji kuolee! Aika hurjaa menoa täällä Suomessa!
Kirjoittanut FactoryMessageboarder, 31.05.2018, 16:29
Ymmärrän kyllä tuonkin, kriittistä porukkaa näissä hommissa.

Laji ei missään nimessä ole kuolemassa, mutta VMK:n osalta kyllä, jos mikään ei muutu.
Kirjoittanut kymis, 31.05.2018, 17:08
Moottoriliiton hallitus nimitti uuden trialin-lajiryhmän 1.1.2018 alkaen. Noin yleensä lajiryhmää pidetään asiantuntijaryhmänä.
Noin kuukausi tuosta Moottoriliiton hallituksen työvaliokunta antoi Pasi Jaatisen kävellä lajiryhmän yli. Oliko tämä sitä yhteistyötä?
Työvaliokunnalla oli kaksi perustetta ja yllättäen kumpikaan ei liittynyt ajajiin tai yleisöön. Perusteet olivat: "Vauhtipuiston tunnetuksi tekeminen ja kustannusten säästö".
Säästöjen osalta täyttä höpöä, viime vuotiset valmiit jaksomateriaalit olisivat olleet ilmaiseksi käytettävissä Vantaan X-trialissa.
Pasi kehui minulle, että hän viime vuonna kävi omalla rahalla ilman kilometrikorvausta tai päivärahaa Tampereella.
Jep!
Nyt kaikki saa arvata paljonko esim. meikä on saanut noita korvauksia 59 vuoden aikana.
Mennään nyt näillä.
Kirjoittanut mika-79, 01.06.2018, 06:12
Voidaanko vetää näistä kirjoituksista yhteenveto että hyvä veli verkostot toimii edelleen?
Kirjoittanut Antti Hyökki, 01.06.2018, 10:18
Mika-79... Juu, entistä MM-tason ammattikuljettajaa lainatakseni:"sama bordelli jatkuu edelleen".... Kohta kulman takaa ilmestyy Eppu ja ilmoittaa uuden SM-sarjan promoottorin,ensi vuoden aikataulut ja Hondan uudet tiimikuljettajat.
Kirjoittanut Fos-siili, 14.06.2018, 17:36
Joko on rata ajettavissa ?
Kirjoittanut Fos-siili, 10.07.2018, 17:05
Itse itselleni vastaten. Olihan se, eikä edes pölissyt. Hyvä tapahtuma. Tulokset tietty olisi kiva jostain löytää.
Kirjaudu sisään kommentoidaksesi.
Kirjaudu
> Rekisteröidy > Unohtuiko salasana

Gallup

Lataa...

info@xracing.fi
jani.hovi@xracing.fi
© 2009-2014 www.xracing.fi
24MX - Euroopan suurimmat motocross valikoimat löydät www.24mx.fi
Image 01
Image 01
Image 01