Sulje mainos tästä

Remes nousi voittoon

14.07.2018 - Enduro
Eero Remes oli Hollolan ykkönen.
Kuva: Jani Hovi / Xracing
Eero Remes oli vaikeuksissa Lahden SM-enduron kolmanneksi viimeisellä maastokokeella, mutta puristi lopussa takaisin kärkeen.
Hollolan seudulla kaasuteltiin tänään Vesijärvenajo SM-enduro kovissa olosuhteissa. Kahdeksan maastokokeen mittainen kilpailu vietiin läpi lähes 30 asteen paahtavassa helteessä, eikä myöskään reitti ollut sieltä helpommasta päästä. Kolmen maastokokeen mittainen kierros piti sisällään myös yhden tiukan metsäsiirtymän, jossa AT-minuuteilta ei vältytty myös SM-luokkien osalta.

Kilpailu käynnistyi Daytona Motorsports TM-kuljettaja Eero Remeksen tahdissa. Remes johti kilpailua viiden maastokokeen jälkeen 39 sekunnin erolla Antti Hänniseen, Eemil Pohjolan ollessa kolmantena, Aleksi Jukolan neljäntenä ja Mika Tammisen viidentenä.

Tilanne muuttui kuitenkin kuudennella maastokokeella. Kierrosten välillä sadekuuro oli kastellut reitin ja etenkin Lehtimäen maastokkeen lopussa ollut ylämäki oli muuttunut todella tiukaksi, ja siellä myös Remes oli hieman hankaluuksissa.

- Jäin siihen mäkeen vähän kiinni ja sitten meni hieman ajofiiliksetkin sillä pätkällä, Remes kertoi.

Hänninen kellotti 45 sekuntia kovemman ajan kuin Remes ja siirtyi yleiskilpailun kärkeen. Kaksinkertainen maailmanmestari näytti kuitenkin kahdella viimeisellä pätkällä vauhtinsa ja kipusi takaisin kisan kärkeen. Lopulta maalissa Remeksen voittomarginaali yleiskilpailussa oli 37 sekuntia Hänniseen.

- Kisa oli Suomen tasoon nähden raskas. Keli oli tietty kuuma, mutta myös reitti oli haastava. Yksi kireä metsäsiirtymä löytyi myös kierrokselta ja sellainen kuuluukin SM-kisaan, Remes kehui.

Yleiskilpailussa toiseksi ajanut Hänninen voitti samalla E1-luokan.

- Hyvin meni päivä, en edes kaatunut kertaakaan. Eerolle en mahtanut mitään, mutta se ei haittaa, Team Everlast Welds Husqvarna -kuljettaja kertoi.



Yleiskilpailussa kolmanneksi ajoi Pohjola, joka ohitti oli samalla E2-luokan kakkonen Remeksen jälkeen.

- Oli hieman haastava päivä. Luulin, että Lehtimäen kivikkopätkä sopisi minulle hyvin, mutta siitä ei tullut oikein mitään. Pyörä vaan sinkoili kivistä ympäriinsä, kertoi Gas Gas -kuljettaja maalissa.



Yleiskilpailun neljäs oli Jukola, joka voitti samalla E3-luokan.

- Olin vähän epävarma ennen kisaa siitä, miten kisat täällä menisi, kun edellinen kilpailu ei oikein sujunut. Mutta onneksi kaikki meni hyvin ja olen todella tyytyväinen ajooni, Racingbike KTM -kuljettaja riemuitsi.

Yleiskilpailun viides oli Eemil Helander, joka oli samalla E1-luokan kakkonen.

- Päivä oli kyllä raskas ja jokaisen pätkän jälkeen olin ihan puhki, kun otin kaiken itsestäni irti. Mutta olen kyllä todella tyytyväinen päivään ja sijoitukseen, Yamaha Enduro Racing Team Örthen -kuljettaja kertoi.

Yleiskilpailu TOP 10:

Remes 1:30:34
Hänninen +0:37
Pohjola +1:04
Jukola +1:11
Helander +3:04
Tamminen +3:06
Olenius +4:15
Juupaluoma +4:41
Svärd +4:44
Tarkkala +4:51

Lisää raportti Hollolasta myöhemmin.

Kommentit

Kirjoittanut Jakke, 14.07.2018, 18:32
Vähän hassua, jos ammattilaiselta "menee ajofiilikset". Ja etenkin jos se menee oman töppäilyn seurauksena.
Kirjoittanut Anre, 14.07.2018, 19:56
Mielestäni vielä hassumpaa olisi, jos joku meistä tämänkin palstan kommentoijista ajaisi ensin itse kymmenisen vuotta ammattilaisena ja säilyttäisi ajofiiliksen kaikissa mahdollisissa kinkereissä töppäilyillä tai ilman.
Ihmisiä vain kai tässä kaikki on, harrastelijat tai ammattilaiset. Ammattilaisia vaan saa kaikki tallukat "luvan kanssa" arvostella minkä kehtaa.
Hyviä ajofiiliksiä kaikille!
Kirjoittanut Jakke, 14.07.2018, 20:03
Ei tässä nyt ollut tarkoitus sen kummemmin arvostella. En nyt vaan ole koskaan kuullut vaikka rekkakuskin sanovan, että meni ajofiilikset. Harvalla varmaan missään ammatissa on ihan huikeat fiilikset aina, harvoin silti kuulee tuon tyyppisiä kommentteja. Ihme ammatti olisi, jos aina olisi pelkkää ihanuutta. Tai jos joku sellaista odottaisikaan.
Kirjoittanut timppa75, 14.07.2018, 21:09
Niin ja hyvä vaan, että kisa oli raskas. Mielestäni SM-kisan tuleekin olla haastava myös kärjelle. Tuntuu, että kisat on muutenkin vuosien aikana helpottuneet.
Kirjoittanut aapee, 18.07.2018, 17:14
Miepä oon kuullu rekkakuskinkin niin sanovan, ja taisipa siitä olla juttu lehdessäkin miten rekkakuskit ei halua kohta ajaa kun näitä nokkaanajajia on teillä.
Kirjoittanut Jakke, 18.07.2018, 22:38
No sepä nyt oli taas ihan sama juttu kuin se, jos jotain mopomiestä ei huvittaisi tehdä työtään kun on ollut herne patjan alla. Mielestäni vaan ei ole kovin ammattimaista touhua julkisesti valittaa, että ei oikein nyt oo fiilistä. Enkä esimerkiksi toivo, että junnut sellaisesta "kiukuttelusta" ottavat mallia. Jos se on valtaosan mielestä hyvä, niin ehkä lajin pitää sitten muuttua sellaiseen suuntaan. Kuitenkin nämä ammattilaiset ovat joillekin idoleita ja esimerkkejä paitsi ajamisen, myös käytöksen suhteen.

Jos tuohon aapeen kommenttiin haluaa oikeasti analogisen vertauksen, niin mielestäni on ihan ok, jos joku ammattikuski ei halua jatkaa ammattiaan liian suurten terveydellisten tai henkisten riskien vuoksi tai jos ammattia ei enää vaan kiinnosta enää jatkaa, sekin on ok. Vaihtaahan muutkin ammattejaan. Mutta tämä menee jo aika ohi siitä mistä tässä oli puhe.

Tässä kun miettii, niin jännä miten itse tulkitsen usein Eeron kommenteista paistavan vähän tämän tyyppisen, ehkä jopa ylimielisen asenteen läpi. Varmaan tulkitsen asioita vaan vähän eri tavalla kuin hän tarkoittaa. Eerolle toivon silti pelkkää hyvää ja menestystä jatkossakin, ei ole mitään häntä vastaan.
Kirjoittanut NikoS, 18.07.2018, 23:47
Kirjoitettu ja sanottu kommentti ei ihan kohdannut (katsokaa eeron video haastattelu kisan jälkeen). Rivien välistä toki voi lukea että fiilis meni...tarkoittanee sitä ettei enää ollut mahdollisuutta kärkiaikaan niin ajoi varmanpäälle maaliin pätkän...?
Kirjoittanut Anre, 19.07.2018, 00:53
Juu taitaa Jakke olla ainoa joka ylimielisen tai työhönsä kyllästyneen kuvan on saanut. Liki jokaisessa jutussahan hän sanoo, että katsotaan tulokset sitten maalissa tai suoraan ettei nyt pystynyt parempaan vaikka kaikkensa yritti. Videollahan Eero tosiaan itsekin naureskelee omalle mokalleen ja sille ettei tykkää tietynlaisista pätkistä. Mutta tottahan ammattimiehen täytyy rakastaa kaikkea mahdollista valitsemassaan ammatissa... eikun...
Et sano mitään olet ylimielinen, sanot jotain niin taas meni väärin. Parempi vaan olla hiljaa ja ajaa.
Itse ajattelen, että toiset tekevät tätäkin työtä rakkaudesta lajiin siinä missä joku muu nauttii enemmän julkisuudesta ja tyhjän puhumisesta.
Kirjoittanut Jakke, 19.07.2018, 11:14
Näinhän se on. Anre me puhutaan nyt jotenkin ihan eri asiasta. Otat esille tuon, että ammattimiehen pitää rakastaa kaikkea työssään... eihän siitä ole alkuunkaan kyse, vaan julkisesta esiintymisestä ja siitä mitä sanoo julkisesti. Tuo NikoS:n kertoma on hyvä pointti, että kirjoitetusta tekstistä saa helposti erilaisen kuvan kuin puhutusta. En ole katsonut sitä videota, tykkään ennemmin lukea jutut.

Haastatteluissa kommentit, että katsotaan tulokset maalissa ja että reitti on kaikille sama, on lähinnä ärsyttäviä ja ennemminkin lukijoita aliarvioivia. Sehän on itsestäänselvyys, ei sitä tarvitse joka haastattelussa kertoa. Toki olen huomannut, että se on jotenkin nykyään Suomi-enduron tapa, monet jauhavat samaa. Ja jos SM:stä ei joskus tule ykkössijaa, niin sitten saa kuvan, että kun tää ei ole MM, niin ajelin nyt vain. Antaisi paremman kuvan, kun antaisi kilpakumppaneille arvostuksensa ennemmin kuin vähättelisi omaa suoritusta. Lienee selvää, että ei harrastesarjan (SM) ja oman pääsarjan (MM) kilpailuihin voi suhtautua samalla tavalla.

Mutta kuten sanoin, näissä tulee helposti väärinkäsityksiä etenkin, kun ei tunne koko miestä kuin itselle muodostuneen julkisuuskuvan kautta. Ja ymmärrän senkin, että kaikki ei ole yhtä karismaattisia ja ilmaisutaitoisia, eikä tarvitsekaan, mutta siinäkin voi kehittyä ja Eero on kyllä vuosien aikana kehittynytkin. Peukku sille. Ei kyse ole siitä, että hiljaa oleminen ja sanominen on molemmat väärin. Tietenkin pitää kommentoida, kyse on vain siitä miten kommentoi. Tietenkin viestinnässä on kaksi päätä; viestin antaja ja vastaanottaja, ja molemmat vaikuttavat lopputulokseen.

Anre, rakkaudesta lajiin ja julkisen esiintymisen välillä ei liene mitään korrelaatiota, tuskin toisen perusteella voi päätellä mitään toisesta, vaikka niin sanot tekeväsikin. En ottaisi arvoa yhtään pois niiltä, jotka osaavat esiintyä taitavasti ja nauttia julkisuudesta. Tyhjän puhuminen taas on asia ihan erikseen.
Kirjoittanut Petefinn1965, 19.07.2018, 17:07
Hyvä Jakke:)
Puhut eli kirjoitat ihan asiaa.
Kirjoittanut Anre, 19.07.2018, 20:41
Ei hyvä tavaton... Sinulla Jakke on pointtisi, mutta vetäydyn tästä keskustelusta, koska en pysy mukana. Lukemani ja ymmärtämäni mukaan tunnut joka toisessa lauseessa kumoavan omat sanomisesi.
Kirjoittanut Jakke, 19.07.2018, 21:05
Juu eiköhän voida hyvillä mielin päättää tämä keskustelu. Kirjoitukseni on tarkoituksella vähän pohdiskeleva ja puntaroiva, mutta mielestäni kuitenkin hyvin looginen ja johdonmukainen itsensä kanssa. Huomasin kyllä, että tulkitsemme asioita, sanojen merkityksiä ja vivahteita vähän eri tavoilla, mikä vaikeuttaa sen mielikuvan saamista, mitä toinen tarkoittaa. Hyvät kesän jatkot!
Kirjoittanut Petrol, 19.07.2018, 23:02
Jakke kirjoittaa kyllä ihan asiaa.
Kirjoittanut mika-79, 20.07.2018, 08:29
Kyllähän se mitä pari kertaa päässyt Remestä mm osakilpailussa seuraamaan niin syke on vielä ihan eri kun sm kisassa. Väittäsin että se viimeinen rutistus on pois jos sitä ei tarvitse. Ja jos ei perinteinen suomimantsa ole mieleen niin miksei sitä voi sanoa ääneen? Ei ole ainut ketä se ei ihan täysin kiinosta
Kirjaudu sisään kommentoidaksesi.
Kirjaudu
> Rekisteröidy > Unohtuiko salasana

Gallup

Lataa...

info@xracing.fi
jani.hovi@xracing.fi
© 2009-2014 www.xracing.fi
24MX - Euroopan suurimmat motocross valikoimat löydät www.24mx.fi
Image 01
Image 01
Image 01