Sulje mainos tästä

Kuljettajan vastuu säännöistä

12.01.2018 - Enduro
Enduron lajisäännöt eivät muuttuneet merkittävästi tälle vuodelle. Lajipäällikkö Johan Vornanen korostaa kuljettajien ja järjestäjien vastuuta sääntöjen noudattamiseen.
Kauden 2018 enduron lajisäännöt julkaistiin virallisesti maanantaina. Suuria muutoksia säännöissä ei ole, mutta muutamia pieniä asioita niihin on täsmennetty. Yksi täsmennyksen kohta liittyy kilpailun reitillä harjoitteluun. Uusi sääntö sanoo, että kaikki ajaminen kilpailun maasto-osuuksilla on kielletty 15 vuorokauden aikana ennen kilpailua. Tämä ajokielto on voimassa, vaikka siihen olisi maastoliikennelain mukaiset luvat.

Aiemmin säännön kohdalla on puhuttu harjoittelusta, joten näin ollen tulkinnan varaa ei enää jää siitä, mikä on harjoittelua ja mikä ei. Sääntöihin on myös täsmennetty, että tätä asiaa rikkovat kuljettajat saavat kilpailun vähintään viiden minuutin aikarangaistuksen. Kilpailun tuomaristo voi antaa harkintansa mukaan kuljettajalle myös kovemman rangaistuksen.

Toinen viime vuonna muutaman kerran esiin tullut asia on renkaan vaihtaminen kilpailupäivän aikana. Asia on lajisäännöissä kielletty (mikäli kilpailunjärjestäjä ei ole muuta erikseen ilmoittanut) ja nyt sille on säännöissä myös yhdenmukainen rangaistus, joka on kilpailusta sulkeminen.

Täsmennystä on saanut myös kypärän muokkausta koskeva pykälä, joka on uusissa säännöissä seuraava: Kypärään ei saa suoraan kiinnittää mitään lisävarusteita (kamera, valot, yms.). Lisävarusteet voidaan kiinnittää kypärän lippaan, edellyttäen, että varusteet ja kiinnitystapa ovat sellaiset, että ne eivät kaatumis- tai törmäystilanteessa aiheuta vaaraa kuljettajan terveydelle. Kypärän lipan kiinnitykseen on käytettävä kypäränvalmistajan alkuperäisiä kiinnitysruuveja.

Kuljettajan ja järjestäjän vastuu

Keskustelimme enduron lajiryhmän vetäjän Johan Vornasen kanssa päivitetyistä säännöistä.

- Eihän meillä paljon muutettavaa niissä ollut, mutta halusimme täsmentää muutamia asioita. Sääntöjen tekeminen on omalta osaltaan välillä haastavaa, sillä niistä pitää yrittää tehdä mahdollisimman tiiviit ja helposti luettavat, mutta samalla myös kaiken kattavat, Vornanen kertoo.

Säännöt ovat kilpailuissa kaikkia varten ja samalla Vornanen toivookin kaikkien kuljettajien myös kunnioittavan niitä.

- Järjestäjät ja valvojat eivät pysty seuraamaan kaikkea, mitä kilpailussa tapahtuu. Ainakin itse ajattelen, että myös kuljettajilla on oma vastuunsa noudattaa sääntöjä ja samalla tavallaan katsoa, että myös muut niitä noudattavat. Etenkin toivon, että maamme kärkikuljettajat toimisivat ikään kuin esimerkkeinä muille ja näyttäisivät, kuinka kaikki tehdään sääntöjen mukaan.

Kilpailijoiden lisäksi myös järjestäjillä on omat sääntönsä ja vastuunsa, joita heidän tulee noudattaa. Myös järjestäjien toimia valvotaan.

- Kilpailun järjestäjän vastuu kilpailustaan alkaa oikeastaan jo suunnitteluvaiheesta ja päättyy siinä vaiheessa, kun kaikki kilpailuun liittyvät asiat ovat saatu päätökseen. Me pidimme kilpailun järjestäjille koulutuksen lajipäivien yhteydessä, jolloin kävimme asioita läpi. Kilpailun järjestäjien toimintaa valvovat puolestaan nimetty kilpailun valvoja ja tuomaristo. Tänä vuonna meillä kiertää vakioporukka kaikissa SM-kilpailuissa valvojina ja tuomariston jäseninä, joten toiminta pysyy samassa linjassa koko vuoden ajan.

Sääntöjen lukeminen on jokaisen lisenssin omaavan henkilön velvollisuus, mutta valitettavan harva niitä kuitenkaan lukee.

- Lajiryhmästä kukaan ei halua kuulla kilpailijalta kommenttia, jossa kuljettaja kertoo tietävänsä säännöissä lukevan jotain, mutta ei ole kuitenkaan lukenut itse niitä, Vornanen päättää.

Säännöt löytyvät osoitteesta:
http://www.moottoriliitto.fi/ajajille/saannot/enduro/

Xracing

Kommentit

Kirjoittanut MM, 13.01.2018, 01:37
Jonkinlainen vastuu säännöistä voisi olla myös niiden laatijoilla. Ristiriitaisuuksia urheilusäännöstön jo ennestään tarpeeksi nyt vielä tuo kypärä asia,eli urheilusäännöstö kieltää kaiken muun paitsi tarrojen kiinnittämisen kypärään. Käsittääkseni urheilusäännöstö ajaa lajisäännöstön yli.
Kirjoittanut KTMelder, 13.01.2018, 06:56
Oliko kuskeilla Suomessa crossikisoissa niitä LitPro laitteita kypärissä? Niitähän ei näy FIM säännöt kieltävän kun AMA/FIM supercrossissa niiitä jengi käyttää. Mutta suomessa urheilusäännöstö ne kieltää.
Kirjoittanut Kikru, 14.01.2018, 11:32
"Renkaiden vaihtaminen kilpailupäivän aikana ei ole sallittua."
61.12.01 Aijai jai jai.
Jos nyt sääntöä luetaan kuin se kuuluisa sanonta sanoo, niin tuossa säännössä ei eritellä sisä- ja ulkorengasta.
Yksiselitteinen tulkinta siis on, ettei sisärengastakaan saa vaihtaa. Siirtykää soluihin.... (Ei hernettä nenuun)
Kirjoittanut mikko, 14.01.2018, 18:36
Osien vaihtaminen Moottoripyörästä ei saa vaihtaa seuraavia osia:  runko (emäputki)  kampikammio  pyörän navat
Ei sisärenkaasta puhuta mitään
Kirjoittanut samipe, 14.01.2018, 18:39
Kikru:
"Rengas" tarkoittaa juurikin sitä ulommaista rinkulaa, sisärengas on nimeltään sisärengas vaikka yleensä pyöreä ja musta onkin ja se ulkorengas vain rengas.

Kun säännöissä puhutaan esimerkiksi "renkaan kuvioinnista" sekin tarkoittaa sitä nappularengasta ei sisärengasta. Enpä muista missään olleen myynnissä "ulkorenkaita". Joskus saatetaan kyllä renkaan ja vanteen yhdistelmästä käyttää nimitystä rengas. (Suomen kielessä ei taida olla tälle oikein hyvää sanaa vert. englannin kielen sana wheel)
Kirjoittanut Jakke, 14.01.2018, 22:01
Samipe, eikö aika hyvä sana suomeksi ole pyörä (=wheel), joka koostuu renkaasta ja vanteesta.
Kirjoittanut am, 16.01.2018, 11:19
Säänöt on hyväasia,mutta silloin kun yksittäinen kuljettaja joutuu miettimään mitkä säänöt ovat sellaisia mitä tulee noudattaa ja mitkä ovat ei niin tärkeitä menee kaikilta säänöiltä auktoriteetti Esin tämä edellä mainittu renkaan vaihto ja solu asia jos ollaan tarkkoja ei niillä soluilla ei saa ajaa tie liikenteessä eikä siihen ole mitään poikkeusta .Nyt pyytäisin että ne henkilöt jotka näiten sääntöjen parissa työskentelee lukemaan itse suomentieliikennelaki urheilusäänöstä ja endurosäänöt sekä sisäistämään ne ja sen jälkeen ilmoittautumaan esim:enduron sm osakilpailuun ja ajaa kilpailu että ei riko yhtään sääntöä .Huom älkää nyt sitten ainakaan kirjoittako mitään sääntöjen soveltamisopasta..sääntöjen uudellen laatiminen voisi olla viisasta avoimella keskustelulla..
Kirjoittanut Kopiovastaava, 16.01.2018, 20:59
Säännöt luetaan vaan sen takia, että tietää miten niitä kierretään. Kaikki jotka ovat joskus kilpaa ajaneet tietävät että jos jotain ongelmia tulee kisassa niin ne yritetään korjata oli säännöt mitkä tahansa. Jos vanne on rikki, niin vanne vaihdetaan ja pyritään siihen ettei kukaan huomaa. Sillä ei ole merkitystä onko sen nimitys sääntökirjassa rengas, vanne tai vaikkapa wheel.
Kirjoittanut simo, 16.01.2018, 21:07
Kaikki 16-18 vuotiaat kilpailijathan syyllistyvät kortitta ajoon maantie siirtymillä...Simo.
Kirjoittanut Jakke, 16.01.2018, 21:24
Jos syyllistyvät, niin he rikkovat endurosääntöjä ja heitä pitäisi rangaista paitsi liikennerikkomuksesta, myös endurosääntöjen rikkomisesta.

061.3.1 Ajajalla on oikeus osallistua kilpailuun ainoastaan sellaisella ajoneuvolla, johon ajajan ajokorttiluokitus antaa oikeuden.

061.2.1 Pyörän asiakirjoista on käytävä ilmi myös moottorin teho ja
kuutiotilavuus, mikäli ajajan ajokortti asettaa rajoituksia pyörän
teholle ja/tai kuutiotilavuudelle.

Järjestäjä siis käyttää ne keinot, mitkä on järkevästi käytettävissä pestäkseen kätensä kiusallisesta aiheesta, eli velvoittaa kuljettajat noudattamaan määräyksiä. Mutta kuten tiedetään, se on sääntö, jonka noudattamista ei edellytetä eikä voikaan noudattaa.

Tullaan siis tuohon ongelmaan, että on aika hankala, kun on sääntöjä, joista pitää tietää mitä pitää noudattaa ja mitä ei. Vie aika lailla merkitystä säännöistä, samoin uskottavuutta. Ei siis ihme, että tällaisilla "säännöillä" sama soppa ja hämmentäminen jatkuu vuodesta toiseen ja epäselvyyksiä esiintyy aina vaan.

Tuo sääntöjen soveltamisopashan on loistava idea. Siinä kerrottaisiin mitä sääntöjä pitää noudattaa ja mitkä on vain silmän lumetta.
Kirjoittanut Raaseri, 17.01.2018, 09:32
"Kypärään ei saa suoraan kiinnittää mitään lisävarusteita (kamera, valot, yms.)."

Aika paljon joudun työni puolesta lukemaan sopimustekstejä vaikka en juristi olekaan. Sopimusmaailmassa tuo tulkittaisiin siten että kypärään voi laittaa vaikka helikopterin, kunhan väliin laittaa ensin laskeutumisalustan.

Sana "suoraan" muuntaa säännön merkityksen oleellisesti ja olen aivan varma että oikeudessa jos lauseen sisältöä punnittaisiin, kameran _kiinnikkeen_ voi laittaa kypärään ja kameran kiinnikkeeseen.

Mutta sinänsä tuolla ei ole väliä, varmaan kaikki kuskit maalaisjärjellä askartelee lippaan haluamansa lisävarusteet.
Kirjoittanut am, 17.01.2018, 11:29
Tässähän olisi jutun aihetta vaikka jollekkin kurapyörä lehtitoimittajalle kun nyt onkin tullu ilmi että sääntö asiassa olisikin jotain vastuuta mahdollisesti niiden laatioilla helpompi tietysti meillä tavan kilpailioilla on kun vaan niellään liiton oikut (numerohässäkkä kypärävalot ja vielä ne jotain keksii) onkohan se samalaista säätöä joka maassa. Kyllä se aina kilpailuun ilmottautuessa laikuuliaista kansalaista hirvittää että kun joutuu rikkomaan lakia ja sääntöjä ihan vaan sen takia että voi kilpailla suomessa enduropyörällä.Olen käsittänyt että jossain on joitain henkilöitä jotka saavat jotain korvausta siitä että asiat eivät olisi edellämainitulla tavalla hoidettu.PERÄÄNKUULUTAN AVOINTA KESKUSTELUA.
Kirjoittanut Kikru, 17.01.2018, 14:12
On sääntöjä, joista on osattu viisaasti vaieta, kuten tuo korttisääntö ja lajin edun nimessä toivon, että siitä osataan viisaasti vaieta edelleen. Älkää provosoiko, siitä ei hyvä seuraa.

Tälle vuodelle on myös tullut, mielestäni lähes edesvastuuton säännön helpotus. Numeron koko. Tuttu ja turvallinen, kovalla työllä lanseerattu 80 mm numeron korkeus onkin nyt 80-100 mm.
Mihin tämä maailma on menossa ?! Voiko enskaa enää turvallisin mielin ajaa. Älkää provosoituko, siitä ei hyvä seuraa...

Mutta rengas. Jos säännöissä sanotaan, ettei rengasta saa vaihtaa, niin se tarkoittaa sitä, ettei rengasta saa vaihtaa.
Olkoon wheel, sisä-, tai ulko sellainen. Älkää prov...
Jokainen ymmärtää, että puhutaan Ulkorenkaasta, mutta säännöissä vain renkaasta.

Minun kirjoitukseni on kirjoitettu kieli poskessa.

Todellisuudessahan juuri monikaan pyörä ei ole "tieliikennekelpoinen", vrt tehot, otteen tiedot jne. Nykypiikkejä ei taida enää kilpiin saadakaan.

Asiasta oikeastaan ei kannata jatkaa keskustelua....
Kirjoittanut am, 17.01.2018, 22:33
Kyllä asiat kannattaa selvittää siihen homman vois ottaa vaikka ton Väyrysen Paavon jos ei pressaksi tule valituksi
Kirjaudu sisään kommentoidaksesi.
Kirjaudu
> Rekisteröidy > Unohtuiko salasana

Gallup

Lataa...

info@xracing.fi
jani.hovi@xracing.fi
© 2009-2014 www.xracing.fi
24MX - Euroopan suurimmat motocross valikoimat löydät www.24mx.fi
Image 01
Image 01
Image 01