Sulje mainos tästä

Kisatestissä: Beta RR 2t 200

14.02.2019 - Enduro
Riku Riiheläinen ajoi Mallusjoella SM2-luokassa toiseksi Betan uudella 200-kuutioisella pyörällä, jolla hän ajoi kilpailussa toista kertaa.
Kuva: Jani Hovi
Riku Riiheläinen lähti viime viikonloppuna tekemään kisatestiä Betan uudesta RR 2t 200-pyörästä enduron SM-kisaan Mallusjoelle. Testi menikin ainakin tulosten varjolla loistavasti.
Riku Riiheläinen on tuttu näky Suomen enduropoluilla viimeisen 20 vuoden ajalta. Vuonna 2000 Riiheläinen voitti nuorten Suomen mestaruuden ja kymmenen seuraavan vuoden aikana Riiheläinen nappasi yhteensä neljä henkilökohtaista SM-mitalia aikuisten luokista. Viime vuosina harvakseltaan ajanut ja vieläkin harvemmin kilpaillut Riiheläinen hyppäsi viime lauantaina Mallusjoella Betan uuden 200-kuutioisen kaksitahtisen pyörän ohjaimiin, tarkoituksenaan ajaa kauden ensimmäinen SM-enduro ja tehdä samalla pyörästä kisatesti. Ennen kisapäivää, ehti Riiheläinen käydä kerran ajamassa uudella pyörällä, joten testaaminen jäi varsin vähiin. Siitäkin huolimatta tulos kilpailusta oli loistava, hänen ajaessa SM2-luokassa Eemil Pohjolan perässä kakkoseksi. Samalla Riiheläinen osoitti sen, että ”harrastajapyöräksi” mielletyllä 200-kuutioisella Betalla pärjää myös loistavasti SM-tasollakin.

Me kyselimme Riiheläisen mielipiteitä pyörästä kilpailun jälkeen.


Olet ajanut urasi aikana monen kokoisilla pyörillä, mutta olet ehkä tunnetuin 125-kuutioisen pyörän satulasta. Kun vertaat tätä 200-kuutioista 125-kuutioiseen, niin mitä pidät moottorista?

- Ei niitä voi verrata toisiinsa. Tässä on niin paljon enemmän voimaa ja vääntöä. Tätä voisi enemmän verrata 250-kuutioiseen, mutta tämä ei ole niin kulmikas ajettava kuin 250-kuutioinen. Tämä menee selkeästi niiden välimaastoon. Tämä on moottoriltaan tosi helppo ajettava. Se on lempeä, mutta kun antaa kaasua, niin se menee myös ylhäältä. On tosi makea kone. Pakoaukonsäädintä saa säädettyä pehmeämmäksi ja tai tiukemmaksi ihan ruuvilla. Minulla oli se nyt aivan tehdasasetuksissa ja se oli hyvän tuntuinen. Siinä on myös karttasäätönappi, mutta sitä en ole edes kokeillut. Se oli minulla tehokkaammalla kartalla.

Tuntuiko tehoa olevan riittävästi koko ajan?

- Kyllä oikeastaan. Noilla auratuilla tieosuuksilla olisi ehkä voinut olla venyvyyttä hiukan lisää. Tosin kone oli aivan aavistuksen rikkaalla, joten se voi olla siitäkin kiinni, että se ei kiertänyt aivan tarpeeksi. Maanantaina kun kävin testaamassa sitä, niin keli oli pakkasella ja nyt oltiin taas lämpimän puolella, joten säädöt eivät olleet ihan kohdallaan sen takia.

Entä pyörän runko ja geometria? Mitä mieltä olet ajettavuudesta

- Geometria on oikein toimiva ainakin minulle. Kytkin- ja etujarrukahvaa säädin hiukan tehdasasetuksista, mutta muuten kaikki oli ohjaustankoa myöten aivan niin kuin se tehtaalta tulee. Minulle kaikki sopi hyvin.

Entä jousitus? Miten se toimi tuollaisessa lumispoorissa?

- Kyllä se riittävän hyvin toimi. Tiesin, että tulee takkiin, kun reitti kuluu ja menee patille. Sen takia ajoinkin ensimmäisellä kierroksella sen pitkän pätkän tavallaan lähes yliyrittäen, koska tiesin, että siinä on mahdollisuus saada eroa takaa tuleviin. Siinä vaimennus toimi hienosti, mutta kun reitti muuttui röykkyisemmäksi, niin sitten vakiovaimennus ei enää riittänyt minulle ja oli pakko antaa hiukan tasoitusta, kun ei voinut kaikkiin patteihin vetää aivan täysillä. Mutta sehän on ihan simmityksellä tehtävissä itselle sopivaksi.

Tuntuiko se liian löysältä?

- Ei se löysältä tuntunut. Vakiovaimentimiksi ne ovat tosi hyvät. En ole millään pyörällä pystynyt ajamaan tuollaista vauhtia vakiokepeillä.

Jos alkaisit tällaisella pyörällä aktiivisesti ajamaan kilpaa, niin mitä tekisit siihen?

- Ensimmäiseksi laitettaisiin iskunvaimennus minulle sopivaksi. Talviajo on tärkeä vaimentimien osalta. Kun mennään kovemmalle spoorille niin iskunvaimennus tulee tärkeämmäksi. Moottori on kyllä hyvä. Ehkä hiukan lisää venyvyyttä siihen voisi saada, mutta sekin voi olla, että se oli nyt vain hiukan rikkaalla. Mitään radikaaleja muutoksia en kyllä alkaisi tehdä, on se niin valmiin tuntuinen laite.

Vaikka pyörä on luokiteltavissa harrastajapyöräksi, niin ainakin tulokset osoittivat sen olevan ihan täysiverinen kisapeli, vai mitä?

- Kyllä. Pyörässä on hyvä balanssi. Se ei yliohjannut tai aliohjannut, vaan se meni sinne minne kuljettaja halusi.

Xracing

Kommentit

Kirjoittanut Sami, 15.02.2019, 08:44
Hei Jani,
En voi itselleni mitään ja minun on pakko kysyä sinulta yhtä asiaa!
Miksi aina kirjoittaessasi artikkelia Beta:n enduro pyöristä olet jo lähtökohtaisesti tosi asenteellinen?
Niin kuin tässäkin jutussa, ”harrastajapyöräksi” mielletyllä 200-kuutioisella.
Jos se on sinun mielestäsi harraste pyörä niin OK. Mutta antaisitko lukioiden tehdä omat päätökset.
Ymmärrän sinun olevan eri merkkien markkinointiosastojen puristuksessa, on vain liian läpinäkyvää kenen lauluja laulat ja leipää syöt.
Journalismi kevättä.
Kirjoittanut Raaseri, 15.02.2019, 15:23
Saako tätä kommentoida. En kyllä itse nähnyt "harrastajapyörässä" tässä kontekstissa muuta kuin hyvää. Sehän tarkoittaa helposti lähestyttävää keksintöä, jossa ei ekana tarvi olla miettimässä Lainerin osia että ylipäätään uskaltaa mopon päälle istua loukkaamatta itseään.
Kirjoittanut jari vihinen, 15.02.2019, 18:13
Moi!
Kyllä asia on niin, että kaksisatkulla kyllä kerkeä.
Onhan kyseisellä koolla voitettu, Päijänne-ajokin.
Teho, paino suhde hyvä.
Tsemiä!!!
Kirjoittanut Jani Hovi, 15.02.2019, 19:33
Kiitoksia Sami palautteesta.

Aloitetaan sen purkaminen ensiksi tuosta harrastajapyörästä. Beta itse markkinoi pyörää harrastajapyöränä, jollainen se onkin (vaikkakin Riiheläinen osoitti, että sillä pärjää myös kilpailussa). 200-kuutioinen pyörä ei sovi suoraan mihinkään enduroluokkaan, vaan sillä joutuu väkisinkin antamaan tasoitusta E2-luokassa tehojensa osalta. Tämä luonnollisesti korostuu kun mennään vaikkapa pehmeälle hiekalle, joissa tehon merkitys kasvaa. Betan muista 2t-malleista on olemassa Racing-versio, joissa on kilpailukäyttöön suunniteltuja osia. Koska 200-kuutioinen pyörä ei ole suoraan "kisapyöräksi" suunniteltu, ei siitä ole saatavilla Racing-mallia. Se miksi sanoin pyörän olevan harrastajapyörä, johtuu todellakin siitä, että sellaiseksi Beta on sen suunnitellut moottorin kuutiotilavuuden osalta ja näin he myös itse sanovat. Se ei suinkaan tarkoita sitä, että pyörä olisi huono. Sitä mieltä en suinkaan ole ja se asia tulee aika selvästi ilmi myös tekemästäni testistä Xracingin lehdessä 3/2019.

Yleisesti ajatellen, lukijat saavat luonnollisesti tehdä omat päätökset asioista. Kuitenkin median tehtävä on tuoda omat mielipiteet julki esimerkiksi pyörien testeissä. Jokainen lukija saa luonnollisesti itse päätellä, onko hän asioista samaa mieltä, tai koskevatko tietyt asiat häntä. Median velvollisuus on tuoda mielipiteitä ja asioita julki, joiden pohjalta lukijat saavat tehdä omat päätökset asioista.

Mitä sitten tulee markkinaosastojen puristukseen, niin Beta on ollut Xracingin yhteistyökumppani viimeisen kahden vuoden ajan. Olemme tehneet runsaasti yhteistyötä Betan kanssa ja he ovat olleet esillä Xracingin netissä ja lehdessä. Meidän onneksi Beta Suomi ei ole ollut kanssasi samaa mieltä siitä, että olisivat joutuneet muiden merkkien markkinointiosastojen puristuksiin. Päinvastoin, he ovat olleet erittäin tyytyväisiä siihen, kuinka paljon näkyvyyttä Xracing pystyy yhteistyökumppaneilleen antamaan.

Jani
Kirjoittanut Antti Hyökki, 17.02.2019, 11:43
Mä oon aika kriittinen lähes kaiken suhteen. Kuten minut tuntevat tietävätkin. Tässä kohtaa täysi tuki Hoville. Median tehtävä ei ole paukutella oikeestaan kenenkään rumpuja, vaan olla itsenäinen tiedon välittäjä. Siksi oman mielipiteen näkyminen minusta on suositeltavampaa kuin sen piilottaminen rivien väliin. Siinä ei ole mitään väärää. Testeissä varsinkin on kyse testikuskin tai tiimin mielipiteestä. Siinä koko jutun suola.Xracingissä on paljonkin juttuja, joista paistaa mainos läpi, en usko että se on sattumaa vaan tarkoin harkittua. Esim. Uusien(ajamattomien) pyöräjulkaisujen uutisointi. Ja 200cc kaksitahtinenhan on mainio laite, varsinkin liukkaalle, spooriin ja metsäurille. Panssarissa ajoin itse parhaan sijoitukseni vuosiin kaverin laina 200cc:llä kun talven jäljiltä isompi laite olisi väsyttänyt minut tyystin. (V40-> 6:s)Muualla tehotasoitus on varmaan liian suuri ainakin A-luokassa jossa moottoreista otetaan kapasiteettia enemmän irti muutenkin ja erot on marginaalisia. Siinä ei auta ottaa "aliporattua" sylinteria laitteeseensa.
Kirjoittanut cerpa, 24.02.2019, 16:25
Onko taso tippunut takavuosista?
Nää vanhat jermut tulee ja pieksee liki "ammattilaisjunnuja"roppakaupalla ja satunnaisella ajelutreenillä!
Kirjaudu sisään kommentoidaksesi.
Kirjaudu
> Rekisteröidy > Unohtuiko salasana

Gallup

Lataa...

info@xracing.fi
jani.hovi@xracing.fi
© 2009-2014 www.xracing.fi
24MX - Euroopan suurimmat motocross valikoimat löydät www.24mx.fi
Image 01
Image 01
Image 01