Sulje mainos tästä

Jukola Nummisten nopein

25.02.2018 - Enduro
Aleksi Jukola oli päivän ykkönen Nummisissa.
Kuva: Jani Hovi / Xracing
Aleksi Jukola nousi kerta heitolla yhdeksi Päijänteen Ympäriajon kovimmista suosikeista, ottamalla voiton tänään Numibia Snow Endurossa Eero Remeksen nenän edestä.
Aamu Nummisissa käynnistyi leppoisassa 13 asteen pakkasessa ja näin ollen ennustettu lähes 20 asteen pakkanen pysyi onneksi poissa, joten kilpailu päästiin aloittamaan alkuperäisen aikataulun mukaan. Kilpailussa kaikki luokat ajoivat viisi maastokoetta ja maastokoeaikaa kärjelle kertyi reilut 53 minuuttia.

Yleiskilpailun osalta aamun vauhdikkaimmin aloitti Eero Remes, joka kellotti kahdelle ensimmäiselle maastokokeelle pohja-ajat. Mutta molemmilla maastokokeilla toiseksi ajanut Aleksi Jukola oli kuitenkin vain kahden sekunnin päässä Remeksestä noiden kahden pätkän jälkeen. Tämän jälkeen kilpailussa käynnistyikin Jukolan näytön. KTM-kuljettaja kellotti kolmelle viimeiselle maastokokeelle pohja-ajat ja hänen voittomarginaalinsa oli lopulta 44 sekuntia.

- Vauhti oli hyvää ja päivä meni todella mukavasti. Alkukausi on mennyt vähän sairastelun merkeissä ja tämä oli vasta ensimmäinen kilpailuni tällä kaudella. Tästä tuli kyllä todella hyvä mieli, kun kisa meni niin hyvin, Jukola kertoi.

Kilpailun toiseksi ajoi TM-kuljettaja Remes.

- Spoori oli aika vaikeassa kunnossa. Suojakelejä ei ole pahemmin ollut ja spoori oli todella pehmeää. Oma ajo oli vähän horjumista joka puolelle koko päivän ajan, Remes kertoi.

Kilpailussa kolmanneksi ajoi Antti Ahtila. Uransa parasta kautta ajava Ahtila jäi Remekselle 15 sekuntia.

- Ajo tuntui paikoin todella hyvältä ja välillä sitten taas oli vaikeaa, aika vaihtelevasti päivä meni. Paikoin pystyi ajamaan tapeilta ja välillä taas ei, ja se teki hommasta vähän vaikeaa, Ahtila kertoi.

Päitsin harjoitteluviikon päättänyt Steve Holcombe kaasutteli kilpailussa neljänneksi, jääden Ahtilalle 28 sekuntia. Kisan jälkeen Holbombe olikin tyytyväinen kisaansa.

- Tämä meni huomattavasti paremmin kuin viime talven kilpailuni Suomessa. Minulla on hyvä harjoitusviikko Suomessa takana ja tästä oli todella paljon hyötyä Päitsiä varten, Holcombe kertoi tyytyväisenä.

Kilpailun viides oli Antti Hänninen, joka kotiutui vasta perjantaina Espanjan harjoitusleiriltä.

- Kisa meni kohtuullisen hyvin, vaikka valmistautuminen jäikin lyhyeksi. Tulin perjantaina kotiin ja sitten eilen kävin ajamassa vähän lumella, Hänninen naureskeli.

Yleiskilpailu TOP 10

1. Aleksi Jukola 53:00,43
2. Eero Remes +0:44
3. Antti Ahtila +1:01
4. Steve Holcombe +1:29
5. Antti Hänninen +1:36
6. Eemil Helander +1:40
7. Mika Tamminen +2:42
8. Henry Olenius +3:21
9. Joni Kaivolainen +3:22
10. Miko Mellin +3:29

Raportti muista luokista hetken kuluttua.

Xracing

Kommentit

Kirjoittanut nimimerkki, 25.02.2018, 17:18
Kai se Jukola on ollut jo voittajasuosikki ennen tätä kilpailuakin? Pohjolakin saattaa kaasutella spooria aika vauhdilla hyvänä päivänä, joten siinä voi olla toinen kuski podiumille.
Kirjoittanut enskapena, 28.02.2018, 21:12
Nyt olis ollut paikallaan näyttää suomalaista osaamista maailmalle ja lätkäistä holcombelle kunnon sanktiot kun mies näytti kuvien perusteella ajavan go Pro kiinnike kypärässä.
Kirjoittanut Jakke, 28.02.2018, 21:52
Varmaan koko maailma seurasi tuota kisaa suurella mielenkiinnolla, niin oli varmaan hyvä näytön paikka. Onhan se tietty hyvä, että on olemassa säännöt ja sitten on olemassa joka kisaan ja kuskikohtaisesti vaihtuvat käytännöt, ja kaikki on ihan kuutamolla, vai mitä enskapena?
Kirjoittanut enskapena, 28.02.2018, 21:59
Oikeasti olen sitä mieltä että jos tuosta olisi rangaistus jaettu olisin hävennyt silmät päästä. Muutenkin lajin sisältä päin tuleva sääntöjen intohimoinen valvonta ei palvele lajia eikä vie sitä yhtään eteenpäin. Enduro lajina kohtaa muutenkin tarpeeksi sääntöjä ja valvontaa lajin ulkopuolelta joten jätetään ne hommat muille.
Kirjoittanut Jakke, 28.02.2018, 22:22
Ymmärsin kyllä ihan hyvin mitä meinasit, ja itse olen taas vähän toista mieltä. Koen, että yhtenäisten ja johdonmukaisten sääntöjen mukaan toimiminen on ainoa tapa toimivaan ja reiluun meininkiin. Tärkein kysymys on siinä, että säännöt pitää olla sellaiset mitä voidaan ja halutaan noudattaa ja valvoa. Ja se onkin vähän eri kysymys ja kinkkisempi sellainen. Hyvä, että on eri mielipiteitä, varmasti kaikissa ajatuksissa on omat hyvät puolensa, joita kannattaa kuunnella.
Kirjoittanut KTMelder, 01.03.2018, 07:26
Eikö Jani Hovi voisi tehdä tästä suomi-Spesifisestä pellesäännöstä oikein syvääluotaavan artikkelin ja siihen nyt haastattelut lajiryhmältä, Nummisten katsastuspäälliköltä jne että miksi tätä sääntöä sitten valvotaan joidenkin kohdalla ja toisten kohdalla ei? Ja motocrossissa niin maailmalla kuin suomessa saa ajaa litprot kypärässä ja maailmalla myös gopro:t päässä joten ei tällä ole turvallisuuden kanssa mitään tekemistä vaan töysin pellemäistä sääntöjen tulkintaa suomiendurossa.
Kirjoittanut Raaseri, 01.03.2018, 09:56
Taisin jo aiemmin kirjoittaa, 2018 enskan säännöt:

061.2.1.1 Kypärään ei saa suoraan kiinnittää mitään lisävarusteita (kamera, valot, yms.). Pimeällä ajettaessa lisävalo voidaan, turvallisuuden lisäämiseksi, kiinnittää ainoastaan kypärän lippaan edellyttäen, että kiinnitystapa on sellainen, että se ei kaatumis- tai törmäystilanteessa aiheuta vaaraa kuljettajan terveydelle.

Eli toisin sanoen kypärään tai lippaan voi laittaa vaikka helikopterin kiinni, kunhan välissä on laskeutumisalusta. Mutta SUORAAN niitä ei voi laittaa. Sen sijaan sääntö ei kiellä laittamasta lisävarustetta KIINNIKKEEN avulla.
Kirjoittanut Jakke, 01.03.2018, 10:50
Eikös kiinnike ole kypärän näkökulmasta nimenomaan lisävaruste, koska se ei kypärään kuulu vaan on lisätty jälkikäteen? Ei kai lisävarusteen määritelmiin kuulu, että itse lisävaruste on laite, joka tuottaa valoa tai tallentaa kuvaa, mutta ei sen kiinnittämiseen käytettävä rakenne? Ehkä tuolla tarkoitetaan, että lippaan kiinnittäminen ei ole suoraan kypärän runkoon kiinnittämistä?

KTMelder, aika kova johtopäätelmä turvallisuuden ja maailman käytäntöjen keskinäisestä riippuvuudesta. Päätelmän loogisuudesta ja johdonmukaisuudesta voi olla montaa mieltä. Artikkeli aiheesta varmaan olisi ihan hyvä, kunhan ei heti mene puurot ja vellit sekaisin.

Jos lukee vaikka kypärävalmistajan käyttöohjetta, esimerkkinä Arai: "Do not apply stickers or adhesive tape to the shild as this will weaken the hard coating."
Kypärävalmistajan mukaan siis liimaamisella yms. on vaikutusta kypärän turvallisuuteen.
Kirjaudu sisään kommentoidaksesi.
Kirjaudu
> Rekisteröidy > Unohtuiko salasana

Gallup

Lataa...

info@xracing.fi
jani.hovi@xracing.fi
© 2009-2014 www.xracing.fi
24MX - Euroopan suurimmat motocross valikoimat löydät www.24mx.fi
Image 01
Image 01
Image 01