Sulje mainos tästä

Huomioita Päitsiltä

30.03.2017 - Enduro
Kasapäin huomioita MM-Päitsistä
Pitkä ja raskas Päitsiviikonloppu on takana ja on aika niputtaa asioita hieman yhteen. Heti aluksi on sanottava, että huomioitavia asioita kisasta oli niin paljon, että osa jää varmasti tästä pois. Mutta lisätkää vapaasti kommenttikenttään omia huomioitanne kisasta.

Yleisö

Ensimmäiseksi aloitetaan yleisöllä, jota oli reitin varrella valtavasti! Ja paino nimenomaan sanalla valtavasti! Jo lauantaiaamun ensimmäisellä pätkällä olivat parkkipaikat ja tienvarret täynnä autoja ja sama meno jatkui koko viikonlopun ajan. Sunnuntaina Ohkolassa parkkipaikat olivat täynnä ja tienvarteen pysäköityjen autojen jono jatkui motocrossradalta vanhalle Lahti-Helsinki tielle asti. Vaikea sanoa kuinka paljon ihmisiä oli liikenteessä, mutta nopeasti arvioituna ainakin 2 - 3 kertaa enemmän kuin vaikkapa viime vuonna.

Tunnelma

Päitsi ajettiin nyt ensimmäisen kerran MM-osakilpailuna ja se luonnollisesti nosti kilpailun profiilia ja tunnelmaa. Jos verrataan kisaa ”normaaliin” MM-viikonloppuun, oli tilanne eri. Eron huomasi jo kisaa edeltävän torstaina, jolloin normaalisti iso joukko kuljettajia on ajamassa testirataa ja varikolla riittää säpinää. Nyt testiradalla ei ainakaan kolmen ensimmäisen tunnin aikana ollut ketään, vaan MM-tiimejä ajatettiin suomalaisten taustajoukkojen toimesta samaan aikaan muualla. Sinänsä todella sääli, sillä testipätkällä seisoivat ajanottajat ja ensiapuhenkilökunta täysin turhaan. Myös varikolla meno oli vaisumpaa, kun tiimeillä ei ollut normaaleja isoja rekkoja Suomessa mukanaan.

Kun kisa puolestaan käynnistyi, tunnelmaa oli hyvin ainakin reitin varrella jopa paremmin kuin perinteisemmissä MM-kisoissa. Suomalaisille hurrattiin ja myös ulkomaan kärkikuskien kohdalla avattiin äänijänteitä. Hienoa toimintaa.

Ulkomaalaiset kuljettajat

Ulkomaalaisten kuljettajien osalta panos oli suunnilleen odotettu. Matthew Phillips ja Steve Holcombe olivat odotetun vahvoja, mutta kokemuksen puute kilpailusta näkyi heidän menossaan. Molemmat ajoivat kuitenkin kaikki pätkät ensimmäistä kertaa (Holcombe on tosin talvella ajanut Haapajoen ja Hassin pätkää). Näin he joutuivat ottamaan etenkin ”pimeät” paikat hieman varovaisemmin, menettäen sitä kautta aikaa suomalaisiin kärkikuljettajiin nähden, jotka ovat harjoitelleet pätkiä loppuun asti. Osa KTM / Husqvarna -tehdaskuskeista harjoitteli talven aikana useaa pätkää ja sen huomasi myös aikojen perusteella, joten harjoittelun hyötyä ei käy kiistäminen.

Phillipsin kohdalla tuo pätkien uutuus näkyi ehkä kaikkein selvimmin, sillä australialainen muutti ajotyyliään melkoisesti kisaan. Phillipsin taktiikkana oli pitää kaasu ”täysillä” ja sitoa menoa takajarrulla. Tämä näkyikin sitten takajarrun hehkuessa kuumuutta ja kuumuudesta kieroon menneistä jarrupaloista. Ei välttämättä täysin oppikirjan mukainen taktiikka, mutta toimiva.

Täysin erilainen oli puolestaan kisan suurimman yllättäjän Josep Garcian tyyli. Garcia ajoi isolla vaihteella ja mahdollisimman tasaisesti koko ajan. Se vaikutti olevankin todella toimiva taktiikka. Viime vuonna Garcia tuli tunnetuksi todella aggressiivisesta ”kaikki tai ei mitään” -ajotyylistään, mutta nyt espanjalaisnuorukainen muutti tyyliään hienosti olosuhteiden mukaan.

Muuten ulkomaan kuljettajat ajoivat koko lailla odotuksien mukaan, ainoastaan Alex Salvinin suorituksen olisi pitänyt olla parempi. Kokenut italialainen ei näyttänyt olevan ollenkaan oikeassa paikassa koko viikonlopun aikana. Lisäksi erikoismies Mattila kertoi Salvinin jousituksen olleen todella rauhaton, mikä varmasti vaikutti menoon.

Suomalaiset

Jos joku oikeasti ennen kisaa epäili, ettei Remeksen vauhti riitä Päitsikonkareille, niin hän ei olisi voinut olla enempää väärässä. Jo ensimmäisen pätkän alkumetreistä lähtien kaikki näkivät, että Remeksen vauhti oli ylivertaista muihin nähden. Todella suvereeni esitys Remekseltä koko viikonlopun ajan, eikä voittajasta ollut epäselvyyttä. Toisesta sijasta käytiin sen sijaan hyvää kilpailua lähes koko kisan ajan. Lauantaina Hellsten ja Pohjola erottautuivat iltapäivällä muista ja taistelu kakkossijasta käytiin heidän välillään. Sunnuntaina tuohon kamppailuun vaikutti paljon myös Pohjolan huono lähtöpaikka ja se, että reitti meni huonoon kuntoon. Lauantaina reitti oli lähes joka puolelta jäässä, eikä sen takia kulunut niin paljon. Mutta kun sunnuntaina reitti oli paikoin todella sula, niin noin 50 pyörän jälkeen urat olivat syviä ja niiden on ollut pakko vaikuttaa Pohjolan menoon.

Henric Stigell oli omasta mielestäni suurin suomalainen yllättäjä. Ei sillä, etteikö Stigell olisi nopea ja hyvä kuljettaja normaalistikin, mutta hänellä on hyvin vähän kokemusta kilpailusta, eikä Päitsi varmasti kuulu hänen suosikkikisoihinsa. Siitä huolimatta Stigell paukutteli menemään todella hyvin koko viikonlopun ajan ja keräsi E2-luokasta loistavat MM-pisteet.

Reitti ja aikataulu

Päitsin reittiä oli tänä vuonna muutettu niiltä osin, että enää letka ei mennyt Jyväskylään, vaan Päijänteen yli oikaistiin Korpilahden kohdalta. Omasta mielestäni tämä oli hyvä ratkaisu, sillä näin ainakin muutamat pidemmät siirtymät jäivät reitiltä pois. Muutenkin reitti oli mielestäni oikein toimiva ja etenkin lauantain osalta erittäin hyvässä kunnossa. Sunnuntaina etelässä oli hieman kuraa ja pehmeää, mutta se kuuluu enduroon.

Reittiin ja sen aikatauluun liittyy kuitenkin myös pari negatiivista asiaa. Etukäteen reittiselostuksissa kuljettajille kerrotut maastokokeiden ja siirtymien kestoajat olivat muutamissa paikoissa pahasti pielessä. Esimerkiksi Huhdanojan maastokokeen kestoksi ilmoitettiin etukäteen 32 minuuttia, kun se kesti todellisuudessa 22 minuuttia. Ohkolan osalta ilmoitettu aika oli 18 minuuttia ja kesto oli oikeasti 10 minuuttia. Tällaiset muutokset sotkivat monien haalarihuoltojen aikataulut ja heillä oli vaikeuksia sen vuoksi. Vastaavia asioita tapahtui myös siirtymien osalta. Hassin maastokokeen jälkeen kuljettajille etukäteen annetussa aikataulussa lukee 11 km ja 16 minuuttia. Kuitenkin pätkän maalista saadussa AT-kortissa lukee 12 km ja 25 minuuttia. Näillä ei kuljettajien osalta ole juurikaan merkitystä, mutta huoltojen ja takkihuoltojen aikataulut se sotkee.

Monille kuljettajille rallisäännön ymmärtäminen tuntui olevan todella vaikea asia ennen kilpailua. Kuljettajakokouksessa käytiin asia läpi ja kerrottiin millainen lappu EK:n maalissa kuljettajille tulostuu. Valitettavasti vain useassa paikassa tulostimet eivät toimineet ja aikoja kirjoitettiin käsin lapuille, vieläpä muutamassa paikassa väärin. Erään maastokokeen maalissa loppupään kuljettajille tulostui tyhjiä lappuja ja laput jopa loppuivat.

Takkihuoltojen osalta huoltopaikat olivat monin paikoin epäselvästi ohjeistettu ja niinpä takkihuoltoja olikin jatkuvasti väärissä paikoissa. Välillä takkihuollot eivät ehtineet paikalle lainkaan. Näin kävi esimerkiksi KTM:n tehdastiimin takkihuollolle ennen Evoa ja sen vuoksi osa kuljettajista joutui ajamaan Evon maastokokeen haalareissa.

Yleisölle maastokokeet oli ohjeistettu hyvin. Ainoan valitettavan poikkeuksen teki etukäteen paljon mainostettu lauantain päättänyt Vierumäen maastokoe. Ilmoitettua osoitetta ei monestakaan navigaattorista löytynyt, eikä hotellin taakse päättynyttä pätkää ollut helppo löytää. Todella monet ihmiset tulivatkin sinne myöhässä vasta sitten kun kärki oli jo mennyt.

Reitin merkkauksesta oli ilmoilla monta kysymysmerkkiä ennen kilpailua. Tiedossa oli se, että muutamana aiempana vuonna merkkauksessa on paikoin ollut toivomisen varaa ja kun reitillä lähtivät nyt ensimmäisenä kisan ensikertalaiset, moni mietti kuinka paljon harhaan ajamisia olisi luvassa. Mutta näin ei ollut, vaan pääosin pätkien järjestäjät olivat onnistuneet hyvin merkkauksessa, eivät letkan kärjessä ajaneet kuljettajat valittaneet eksymisistä.

Grande fiasko

Tätä pelättiin ennen kilpailua, mutta kaiken piti olla kunnossa. Surkeasti toiminut tulospalvelu laski valitettavasti koko kilpailun pisteitä etenkin ulkomaalaisten silmissä. Myös MM-sarjan promoottori oli todella hiilenä asiasta, kun keskustelin hänen kanssaan ensimmäisten kuljettajien saapuessa maaliin.

- Tämä on täysin ala-arvoista, näin ei voi MM-kilpailussa toimia, oli Blanchardin viesti asiaan.

Valitettavasti tulospalvelu tökki koko lauantaiaamun. Lisäksi sunnuntaina kärjen osalta pätkäajat tulivat reaaliajassa, mutta yhteistulokset olivat usean pätkän perässä. Kaiken lisäksi Päitsin
yhteistilannetta ei ollut missään. Alun perin ajanotosta ilmoitettiin tulospalvelun nettiosoite, mutta kesken kisan selvisi, että yhteistuloksia ei sieltä löydy, vaan ne tulevat Kalkussa eri paikkaan. Suomalaiset tämän ehkä löysivät, mutta ulkomaalaisille sivun löytäminen oli vaikeaa. Edes siinä vaiheessa kun kuljettajat työnsivät pyöriä suljetulle varikolle, eivät tulokset olleet kärjen osalta selvillä.

Onneksi ne tulivat nopeasti, mutta C-luokan kohdalla tilanne oli toinen. Sunnuntailta heille oli tulokset neljän pätkän osalta ja lisää tuloksia tuli nettiin illalla kahdeksan aikoihin, jolloin lopputulokset tulivat julki.

Ajanottoon liittyvät ongelmat tulevat valitettavasti aina suuren yleisön silmissä kilpailun järjestäjän silmille, mutta HMK ei ollut vastuussa asiasta. Ajanoton hoiti Kalkku ry (edit. toimitti ajanottolaitteiston). jolla on myös vastuu sen toimivuudesta. Se mitä minulle on ongelmista kerrottu, niin ne liittyivät kaikki teknisiin ongelmiin. Pätkillä olleet tietokoneet eivät lähettäneet dataa ja sen takia ajanotto viivästyi. Eli täysin samat ongelmat, kuin lähes kaikissa talven muissakin kilpailuissa. Ja juuri tähän kohtaan tätä ongelmaa ei olisi saanut olla. Harmittavaa sinänsä, sillä aiempina vuosina (ainakin muutamien viime vuosien ajan) homma on toiminut hienosti.

Onko Päitsi jatkossa MM-kisa?

Siinä kysymys joka on varmasti monien mielessä. Tuohon asian vaikuttaa luonnollisesti MM-sarjan promoottorin tahto, mutta myös HMK:n tahto. Tiedän, että MM-Päitsin järjestäminen vaati paljon enemmän kuin normaalin Päitsin tekeminen, niin ajallisesti kuin rahallisestikin. Ja lisäksi se vaatii myös runsaasti hermoja, sillä kun järjestelykumppaneina ovat ABC Communication ja FIM, eivät asiat aina mene oman tahdon ja maalaisjärjen mukaan.

Sanansa on sanottavana myös tiimipäälliköillä, ainakin jonkinlaisen mutkan kautta. Valitettavasti kahden suurimman tiimin (KTM ja Husqvarna) tiimipäälliköt olivat erittäin negatiivisia Päitsin MM-sarjaan kuulumisen suhteen jo etukäteen. Kilpailu on tiimeille niin paljon kalliimpi ja vaikeampi organisoida kuin ”normaali” MM-kisa, joten mielipiteet ovat luonnollisesti noiden asioiden yhteenlaskettu summa.

Jos pitäisi veikata, niin en usko Päitsin olevan ensi vuonna MM-kisa. Tilanne saattaa olla toinen vuonna 2019, kun HMK on vetänyt hetken henkeä MM-rumban jälkeen. Ehkä Suomessa MM-kisa ajetaan ensi vuonna vaikkapa Heinolassa ja sitten seuraavana vuonna jälleen Päitsillä. Aika näyttää.

Kokonaisuutena HMK onnistui kilpailun järjestämisessä kuitenkin todella hyvin. Kun ajanotto-ongelmat korjataan, voidaan Päitsillä ajaa MM-pisteistä jo heti ensi vuonna. Annetaan nyt kuitenkin (lumi)pölyn laskeutua kilpailun tiimoilta ja pohditaan sitten asiaa lisää.

Jani / Xracing

Kommentit

Kirjoittanut Iikka Buss, 30.03.2017, 18:23
Kiitos hyvästä yhteenvedosta!
Todellakin harmitti tulospalvelun pettäminen (taas) Ei uskoisi sen olevan 2017 kovinkaan vaikeata järjestää. Jos esimerkiksi massa hiihdoissa osataan jo seurata hiihtäjien positiota, ei luulisi olevan vaikeata saada dataa kerättyä?
Kirjoittanut Kari hermunen, 30.03.2017, 22:11
Hovi,Penttinen tarjoaa pullan palkintojen jaossa,älä tukehdu siihen,se on Penttisen duuni.
Kirjoittanut mikko, 31.03.2017, 02:14
Ajanottoa ei järjestänyt Kalkku ry, vaan ajanotto suoritettiin Kalkun kalustolla.
Asemakoneisiin tehdyt muutokset pariin kertaan talven aikana eivät olleet tarpeeksi varmalla pohjalla. Vaikeuksia tuotti uuden tekniikan käyttö kiireessä, myös itselleni. Tästä syystä aikojen lähetys viivästyi. Samasta ongelmasta johtui myös kuittikirjoittimien toimimattomuus. Tulosten julkaisuun liittyen kilpailun pääpaino oli laitettu MM-kilpailulle, yleiskilpailu ja muut ilmoitettiin saatavan valmiiksi kun kaikki ovat maalissa, johtuen kilpailujen SM ja MM erilaisista laskentatavoista.
T. Ajanottopäällikkö
Kirjoittanut Jani Hovi, 31.03.2017, 06:16
Mikon kommentti pitää täysin paikkaansa ja tuo asia on omassa alkuperäisessä tekstissäni väärin ilmaistu. Eli ajanotto on hoidettu Kalkun laitteistolla, jonka ongelmista hankaluudet johtuivat.
Kirjoittanut Jarno Saarinen, 31.03.2017, 08:00
Mua sitten vaan ihmetyttää että miksei mistään ilmaannu kilpailijaa tuolle kalkulle? me perkeleen enduron viholliset olemme jo 90luvulta asti tuhonneet ajanottoa suomalaisessa enduro scenessä, ja kun kaikkien mielestä tää on niin helppoa niin missä on kilpailu? Kalkun toiminta on kaikille avointa, tervetuloa tutustumaan ja laittamaan toiminta paremmalle tolalle, ja vaikka suunnittelisit kilpailevaa toimijaa niin tervetuloa tutustumaan kalkun tekemiin ratkaisuihin ja juttuihin niin tiedät sitten varmuudella välttää samat ongelmakohdat.
Totta on että asiat olisi voineet mennä paremmin, ongelmia oli enemmän kuin varmaan viiteen edelliseen vuoteen yhteensä. mutta saatiinpahan loppujen lopuksi tulokset kaikille.
Kirjoittanut -Pete-, 31.03.2017, 08:55
Malmin maalista kommenttina, että niihin puitteisiin oisi asiat voinut hoitaa tyylikkäänmmin. Esim. taaskaan katsojapysäköintiin ei ollut mitään opasteita ja kuulutusta ei myöskään kuulunut pätkän varteen ollenkaan.

En myöskään ymmärrä ainasta napinaa kalkun toiminnasta, mutta tosiaan taitaa kuulua suomalaiseen perusmenttaliteettiin ainainen valittaminen tekemättä asialle itse yhtään mitään. Jos jokainen ajanotosta valittava olisi valmis uhraamaa itse edes vähän aikaa talkootyölle ajanotonparissa, niin ongelmia tuskin olisi ollenkaan...
Kirjoittanut Kikru, 31.03.2017, 10:19
Joskus riipaisun sisältäpäinkin nähneenä nostan hattua noille Kalkun porukoille. Tuolla vinoilumäärällä olisin ja olenkin lopettanut talkootyöt jo ajat sitten. Ainakin osan.

Turistina näin noita parkkisovitelmia muutaman ja esim. Ohkolan crossiradan ylikulkusillan oikealla puolella, jossa oma autoni oli, oli muutama hehtaari hyvää tyhjää hiekkakenttää n. 100m päässä pätkästä. Ohjaajat puuttu, joten siksi täyttyi ns. väärään suuntaan.
Keravalla taas oli loistava parkkis, josta 1/4 oli tyhjää, mutta silti järkkärit ohjasivat sinne takatielle.
Järkkärihän on aina oikeassa, vaikka olisi kuinka väärässä.

Kisa oli varmasti yksi historian kiinnostavimmista, joten pienet, ymmärrettävät puutteetkin jäävät taka-alalle.

Isot kiitokset kaikille, pienenkin osan talkootöistä tehneille. Teitte osaltanne loistavan tapahtuman !
Isot kiitokset myös isommissa saappaissa seisseille nimiä mainitsematta. Hieno kilpailu ja hyvin läpiviety.
Kirjoittanut Sirkku, 31.03.2017, 16:30
Vaikka niitä tuloksia ei lauantaina iltapäivällä ihan on-line tullutkaan niin mielestäni koko kisan ajan riittävän hyvin. Kaikki arvostelijat menköön itteensä ja miettiköön millainen rumba on MM-Päitsi ajanotolle ja liekö joka korpikuusen alla se 4G tikis. Toki ymmärrän promoottorin tuohtumuksen kun ole samalla sekunnilla tulokset hopalautasella edessä kuten ranskalaisherra on tottunut, taisi todella niin ennalta olettaa, vaikka kaiketi tiesi kisan luonteen... miksihän ne kreikkalaiset ei sitten hoitaneet tätäkin hommaa?
Kirjoittanut mika-79, 31.03.2017, 18:52
Itse en ymmärrä ajanottolaitteista mitään mutta tuntuisi olevan kyllä kehityksestä tänäpäivänä paljon jäljessä tuo ajanottokalusto. Tuntuu vaan että siihen pistetään rahaa kokoajan lisää ja silti siinä on aina samat ongelmat,toki päijänneajossa on ajanottajiakin paljon ja kaikkihan ei voi tietää kaikesta kaikkea.Ikävää niiden henkilöiden puolesta ketkä tekee talkoilla hurjia tuntimääriä vaan saadakseen aina saman paskan niskaan. Mutta jotain muutosta pitää tuohon laitteistoon kyllä tulla että ne ongelmat loppuu tai ainakin vähenee,muuten loppuu ajanottajat
Kirjoittanut Savuselkä, 31.03.2017, 21:45
Iso peukku Juho T:lle ja koko ajanottoporukalle. Talkoohommat alkavat olla Suomessa harvinaisia, varsinkin "IT-hommissa". Hienoa, että joku jaksaa, vaikka paskaa sataa niskaan. Kaikki olisi hoidettavissa rahalla, mutta kuka maksaa?. Ensi vuonna joka ajanottoasemalle IT-mies päivystämään, normaalin 100€ liksan sijaan saat palkaksi vilua, nälkää ja vittuilua?
Kirjoittanut MM, 01.04.2017, 09:35
Vi...u jätkät tekee talkoilla hommia ja toiset vaan valittaa. Laittakaa oma ajan otto "firma" pystyyn ja kokeilkaa miten "helppoa" se on, eikä sotketa tähän muita massatapahtumien ajanottoa kun ajanoton kannalta ne on ihan eri juttu.
Kirjoittanut Iikka Buss, 01.04.2017, 09:47
Pari asiaa ihmetyttää noissa kommenteissa:
Jos SM ja MM on ajanotoltaan erilaisia, niin kannattaisiko tulevaisuuden kannalta miettiä, miksi piskuinen suomi menee muuta maailmaa erilaisella tavalla/tyylillä? Olisiko helpompaa jos laskenta-tapa olisi sama?? voisi jopa löytyä valmiiksi tehty "uusi" versio ajanotosta?? Ei kaikkea tarvitse keksiä itse!

Käsittääkseni ajanotosta laskutetaan kilpailun järjestäjää, vai tehdäänkö kokonaan talkoilla?
miten talkoot kuuluvat liiketoimintaan?

Kilpailuna Päitsi hieno ja hyvin järjestetty tapahtuma. Kuten koko Enduro lajina. Mutta kannattaa myös kehittää oheistoimintoja jotta myös uudet nuoret kiinnostuvat lajista!
Kirjoittanut mika-79, 01.04.2017, 09:58
Pitää myös muistaa että normaali endurokisa,mm tai sm esim. on yleensä se 3 pätkää,päitsissä nyt on muutama enemmän mikä tuo haastetta hommaan aikalailla lisää. Ei taida mm sarjan ajanottajan peilit riittää ja kelikin on oma haasteensa. Tuo kalkkuhan on moottorikerhojen yhteinen yhdistys minkä laitteilla aikaa otettiin,väittäisin ettei siellä kukaan rahan takia ole ollut liikkeellä eli ei haukuta talkoolaisia vaan laitteita
Kirjoittanut MM, 01.04.2017, 10:25
Ajan otollisesti ei ollut mm/sm luokilla muuta eroa kuin että sm luokilta laskettiin yhdet pisteet ja mm kahdet pisteet eli mm oli kaksi kisaa. joo ja ajanotto ei ple liiketoimintaa jos olisi niin osallistumis maksut olisi aivan toista luokkaa.
Kirjoittanut Leo Tergujeff, 01.04.2017, 12:35
Koska näyttää olevan epäselvyyttä siitä, kuinka, kenen toimesta, millaisilla laitteilla ja resursseilla ajanotto ja tietojen siirto laskentaan tapahtuu, voisin hieman valottaa asiaa artikkelin kirjoittajalle. Tänään siihen olisi hyvä mahdollisuus Vierumäellä Päitsin palkinjoenjaon yhteydessä, sikäli kun lehdestänne joku paikalle vaivautuu.
Olen vastannut maastokokeiden ajanotosta koko 2000 luvun yhdessä vapaaehtoisten autokuntien kanssa, joten ilmeisesti olen sitten syypää annettuun kritiikkiin. Ja vastuun siitä kannan mielelläni.
Tämän vuoden ongelmat kauden kilpailuiden ajanotossa johtuvat monesta seikasta joita en ala tässä eritellä, mutta annan mielelläni selvityksen lehdellenne. Voitte sitten ehkäpä kirjoittaa uuden artikkelin enduron ajanottoa koskien.

Terveisin 40 vuotta Päitsin toimitsijana eri tehtävissä ja 20 vuotta ajanottopuuhissa mukana olleena.

Leo Tergujeff
Kirjoittanut mikko, 01.04.2017, 12:52
Päitsi 2017:
1) MM-kisa oli yksipäiväinen, joka ajettiin kahteen kertaan, 1. pvä 15 mkta, 2.pvä 11 mkta.
2) SM-kisa oli kaksipäiväinen, joka jatkui sunnuntaina, yht. 26 mkta, samoin yleiskilpailu, josta jaettiin palkinnot, myös muut kansalliset luokat.

SM-kisan tuloksia varten piti yhdistää molempien päivien tiedostot, mk-ajat ja at-ajat, normaalisti tämä on tullut suoraan kilpailun jatkuessa toisena päivänä.

Enduron lajiryhmä on määritellyt ajettavat kilpailut kunakin vuonna, ajetaanko päitsi SM-kilpailuna, jaetaanko siitä yhdet, kahdet vai puolitoistakertaiset pisteet. Tänä vuonna vain yhdet pisteet, lopputuloksiin laskettavat kaikki mk:t yhteensä.

Lisäksi osa kuljettajista ajoi molemmat kilpailut, joissa luokkajako on erilainen samalla pyörällä.
Tämä taas johtuu FIM:in määrittämistä luokkamuutoksista, joihin Suomessa ei ehditty / haluttu tehdä vastaavia muutoksia, josta oli edellisinä vuosina puhetta.

Nämä edellä mainitut työt pitää tehdä käsin, johon ei ole mitään automaattista tiedonsiirtoa olemassa.

Talkootyöllä on suurin osa suoritettu ellei jopa kaikki, tämän tietää järjestävä kerho. Kerholle aiheutuneita kuluja on mm. majoitukset, ruoat, matkakulut, ajanoton ylimääräiset investoinnit.
Kalkku laskuttaa normaali hinnaston mukaisesti järjestävää jäsenkerhoa laitteiston kulujen ja muiden palveluiden osalta.

Jos tämä olisi tehty palkkatyönä, kulut olisivat varovasti arvioiden 30000-50000 €, tämän lisäksi muut erilaiset korvaukset.
Myös jos muualta olisi tilattu ajanotto, tuota luokkaa olisi tämän kokoisen kilpailun ajanoton kustannukset, noin nelinkertaiset normaali kilpailuun verrattuna. Vieläkö löytyy maksajia?

Ja ajanottokaluston kehityksestä, ei todellakaan olla jäljessä vaan suuntaa näyttämässä, kaikki tehdyt muutokset eivät olleet toimineet tänä talvena, joudutaan tekemään vielä korjaukset, jotka pitää olla kunnossa kevään ensimmäisessä endurokilpailussa. Tämäkin talkootyönä...

Toivottavasti vielä näiden kritiikkien jälkeenkin löytyy innokkaita talkoohenkilöitä, jotka tekevät parhaansa moottoriurheilun puolesta.

Kilpailun järjestäjät kokoavat tehdyt virheet ja onnistumiset nippuun, joista seuraavaa kisaa rakennetaan paremmalla menestyksellä, tämä oli ensimmäinen MM-Päitsi.

Kaikkia kilpailussa toimineita kiittäen, kiitokset erityisesti Leolle, joka opasti minua tähän kilpailuun, rallisääntö oli uutta.

Ajanotosta, tulospalvelusta ja laitteiston toimivuudesta vastuun ottanut henkilö,
Mikko
Kirjoittanut mika-79, 01.04.2017, 20:31
Nyt ei ole tarkoitus haukkua ketään mutta kysyn että nämä tarraponderit on ollut sen n.10 vuotta käytössä ja ne ei ole toimineet kokoaikana tai ainakin useampi kisa vuodessa että niissä ollut ongelmia niin eikö sinä aikana ole kehittynyt mitään luotettavampaa systeemiä? Tulee maallikolla mieleen että onko tämä moottoriurheilun talvivaara mitä yritetään väkisin elvyttää vaikka on ollut kuolleena jo monta aikaa.
Onko se kustannuskysymys vai joku muu?
Kirjoittanut mikko, 01.04.2017, 21:51
Edullista, mutta syy ei ole tarroissa...kerrotaan totuus, ei aktiiviponderi ole yhtään tarkempi...
Kirjoittanut Iikka Buss, 01.04.2017, 23:00
Kiitos Leo ja Mikko selonteostanne, tulipa vilkasta keskustelua :-) Hyvä niin uskotaan ja toivotaan edistystä asiaan.
Tosin aika sekavalta tuo soppa kuulostaa
Kirjoittanut R.Kurki, 01.04.2017, 23:16
Gren 430:llä Hussella maaliin,asenne kohdillaan.R..
Kirjoittanut R.Kurki, 01.04.2017, 23:30
Tekeekö Iikka Buss edes yhden Sm-kilpailun tai vastaavasti yhden päitsi-pätkän,aina vastaanottava).R
Kirjoittanut Fos-siili, 03.04.2017, 20:23
Mielestäni kaikinpuolin hyvin mennyt tapahtuma. Olin poikani huollossa enkä kaivannut tahi ehtinyt miettiä sijoitusta kisan aikana. Tottakai aina voi parantaa ja vilpittömästi uskon että se on myös tarkoituskin.
Kirjaudu sisään kommentoidaksesi.
Kirjaudu
> Rekisteröidy > Unohtuiko salasana

Gallup

Lataa...

info@xracing.fi
jani.hovi@xracing.fi
© 2009-2014 www.xracing.fi
24MX - Euroopan suurimmat motocross valikoimat löydät www.24mx.fi
Image 01
Image 01
Image 01