Sulje mainos tästä

Huomioita Hyvinkäältä

30.05.2018 - Enduro
Crossin SM-sarjan avauksen huomiot ovat täällä.
Kauan odotettu crossin SM-sarja käynnistyi viime viikonloppuna Hyvinkäältä. Ja kuinka erilaisessa säässä oltiinkaan, verrattuna viime vuoden avauskilpailuun Sipoossa, joka ei sitten SM-luokkien osalta edes toteutunut. Hyvinkäällä paistoi aurinko ja kaikilla oli mukavaa, joten kausi saatiin käyntiin positiivisissa merkeissä.

Rata

Hyvinkään rataa on tälle vuodelle uusittu melkoisesti ja aika moni on sitä myös kritisoinut. Nyt ensimmäisen kisan katsottuani, voin yhtyä kritiikkiin. Radan alkuosa on tällä hetkellä todella yksilinjainen, eikä siinä nähdä ohituksia kuin edellä olevan virheistä johtuen. Valtaosa ohituksista näytti ainakin sunnuntaina tulevan radan loppuosalla ja etenkin ennen maalihyppyriä olevalla pitkällä pattisuoralla, jota edeltää pitkä, loiva kurvi. Nämä ovat tietysti makuasioita ja toiset varmasti pitävät radan uusitusta alkuosasta, joka on selvästi hitaampi kuin aiemmin.

Yksi asia radalla, tai oikeammin sen reunoilla oli selkeä turvallisuusriski. Uusitulla osalla tuli kiviä esiin paikoin jonkun verran ja jopa isoja sellaisia. Kun niitä oli heitelty radalta pois, oli ne jätetty aivan radan reunalle. Esimerkiksi lähtökurvin jälkeen radan reunalla oli paljon isoja kiviä, joiden paikka ei ole siinä. Samoin kastelujärjestelmän putket menivät samassa kohtaa aivan radan reunalla. Tämä saattaa myös muodostaa turvallisuusriskin. Alla kuva screenshot Xracingin videolta, jolla nämä ongelmat näkyvät hyvin.



EA-lippujen noudattaminen

MXC/A-luokan ensimmäisessä erässä nähtiin yksi loukkaantuminen, jonka takia ensiapuryhmä joutui tulemaan radalle ja ensiapulippu otettiin esiin tilannetta edeltäneellä hyppyrillä. Osa kuljettajista noudatti lipun merkitystä, mutta osa sitä ei tehnyt. Erän jälkeen jaettiin rangaistuksia lippusääntöjen noudattamatta jättämisestä, mutta ainakaan tuossa tilanteessa kaikkia hypänneitä kuljettajia ei rangaistu. Jotta kenellekään ei tule paha mieli, niin en julkaise tässä heiluvalla ensiapulipulla hyppykuvia muutamista kuljettajista, joille ei rangaistusta tullut. Eikä se ole oikeastaan enää homman pääasia, mutta sääntöjen noudattaminen on. Lisäksi myös sääntöjen valvominen tasapuolisesti on myös sitä. Jos joillekin kuljettajille annetaan rangaistuksia, niin silloin kaikille sääntöjä samalla tavalla rikkoneille tulee antaa sama rangaistus.

Järjestelyt

Jälleen kerran täytyy nostaa hattua Hyvinkään Moottorikerholle järjestelyiden osalta. Kokemusta on ja homma toimii. Sunnuntaina aikataulu piti hienosti ja haastavasta säästä (auringonpaiste ja kova tuuli) huolimatta rata pysyi sopivan kosteana koko päivän ajan. Lisäksi hatunnosto hyvinkääläisille myös siitä, että radalta löytyy lehdistölle jopa oma huone ja ruokatarjoilu toimii koko viikonlopun ajan.

KULJETTAJAT

Käydään sitten kisaa läpi vielä muutamien kuljettajien osalta.

Erki Kahro

Kahro oli vahvempi kilpailussa, kuin mitä itse olisin jopa odottanut. Hänen vauhtinsa oli täysin suvereenia muihin nähden ja se palkittiin kahdella erävoitolla. Suurimman vaikutuksen minuun teki se, miten nopeasti hän ajoi Juuso Matikaisen ja Santtu Tiaisen kiinni toisen erän lopussa. Kierroksella 12 Kahro ajoi viisi sekuntia nopeamman kierrosajan kuin kärjessä ollut Matikainen, jolla ei ollut mitään suurempia ongelmia kierroksella. Kertakaikkiaan vakuuttava suoritus.

Juuso Matikainen

Matikainen on poistunut Hyvinkään SM-avauksesta aiemmin ainakin kaksi kertaa yhden keskeytyksen kanssa ja noussut molemmilla kerroilla kauden aikana taistelemaan mestaruudesta. Matikaisen täytyykin nyt olla tyytyväinen kisan kakkossijaan.

Santtu Tiainen

Tiaisen suoritus oli pettymys miehelle itselleen ja myös monelle muulle. Neljäs sija ei ole huono, mutta odotukset Tiaisen kohdalla olivat paljon suuremmat. Tosin Tiaisen kohdalla tilanne on se, että viime vuonna Hyvinkään jälkeen kaikki näytti paljon huonommalta ja kausi päättyi kuitenkin Suomen mestaruuteen.

Niko Koskela

Ainakin omasta mielestäni Koskelan olisi kuulunut taistella podiumpaikoista, mutta toisin kävi. Ensimmäisen erän kaatuminen toisessa kurvissa verotti paljon, mutta siitä huolimatta ajo ei ollut normaalia Koskelaa, vaan paljon jäykemmän näköistä. Varmasti mies ei ole itsekään tyytyväinen päivän totaalin sijaan 10.

Ville Meisola

Vuonna 2014 MXJ-luokan Suomen Cupin voittanut Ville Meisola teki viikonloppuna paluun radoille parin vuoden tauon jälkeen. Meisola oli molemmissa erissä 14. ja samalla sijalla myös päivän totaalissa. Kun katsotaan Meisolan edellä olevia kuljettajia, on tuo hyvä suoritus pitkän tauon jälkeen.

Emil Silander

Silander oli todella vakuuttava MX2-luokan aika-ajoissa ja kellotti 1,5 sekunnin pohjat. Ensimmäisen erän kaatuminen lähtökurvissa sotki hieman erän kulkua, mutta Silander nousi kuitenkin näyttävästi toiseksi myös tuossa erässä. Koska Roni Kytönen ei aja koko SM-sarjaa, nousi Silander ensimmäisen kisan perusteella ylivoimaisesti suurimmaksi mestarisuosikiksi.

Aleksi Kurvinen

Kurvinen on ottanut ajollisesti melkoisen hypyn talven aikana. Ludde Söderbergin valmennettava kaatui Silanderin tavoin ensimmäisen erän ensimmäisessä kurvissa, mutta nousi hienosti neljänneksi. Uran ensimmäinen erävoitto oli lähellä toisessa erässä, mutta pienen virheen jälkeen Silander tuli ohi. Oletettavaa kuitenkin on, että uran ensimmäinen erävoitto tulee tällä kaudella.

Tomi Siro

Kurvisen tavoin valtavan kehitysloikan talven aikana ottanut Siro oli yksi kisan suurimpia yllättäjiä. Kuuleman mukaan Joni Roosin valmennuksessa oleva Siro ajoi uransa ensimmäisen kerran Hyvinkään ensimmäisessä erässä kolmen parhaan joukkoon ja nousi toisessakin erässä hieman heikomman startin jälkeen viidenneksi. Hienoa työtä ja mielenkiintoista onkin nähdä, jatkuuko myös Siron vauhti samanlaisena läpi kesän.

Toni Koskinen

Muutamat lajia lähellä olevat ihmiset nostivat Koskisen ennakkoasetelmissa todella korkealle. Ensimmäisessä erässä meno näyttikin hyvältä ja Koskinen oli parhaimmillaan toisena. Kaatuminen kolmannelta sijalta erän lopussa pudotti hänet lopulta kuudenneksi. Toisessa erässä Koskinen ajoi pitkään viidentenä, mutta näytti väsyvän melkoisesti muutama kierros ennen maalia. Kahdeksas sija ei ollut sitä, mitä ainakin itse odotin Koskiselta.

Wiljam Malin

Kauden EM-kilpailujen pohjalta odotin itse mielenkiinnolla, millaista Malinin vauhti tulisi olemaan 250-kuutioisella nelitahtisella, joka sopii hänelle pyöränä paremmin. Päivän totaalin 13. sija ei ollut kuitenkaan sitä, mitä itse odotin. Malin kaatui molemmissa erässä ja nuo kaatumiset luonnollisesti heikensivät hänen sijoituksiaan.

Jaro Pääkkönen

Pääkkönen oli yksi suosikkeja kauden alla, mutta valitettavasti avauskisa meni täysin penkin alle. Pääkkönen oli yksi niistä kuljettajista, joka oli mukana ensimmäisen erän starttikolarissa. Hän pääsi tilanteen jälkeen vielä jatkamaan matkaa, mutta pyörä otti niin paljon osumaa, että Pääkkönen joutui keskeyttämään. Myöskään toisen erän kymmenes sija ei ollut sitä, mitä ainakin itse odotin Pääkköseltä.

Jani / Xracing

Kommentit

Kirjoittanut hondaukko, 30.05.2018, 21:09
la meni katastuksessa läpi kypäriä, mis oli kamera teline :(
Kirjoittanut kesamies1, 30.05.2018, 22:02
Tohon kypäräasiaan en ota kantaa. :/
...Joo Tiainen ja Koskela vähän pettymys, Silanderilta odotin just tätä. Kurviselta myös kokolailla odotettu suoritus mutta Siro kyllä yllätti. Nummisen Jamista Jani ei tossa mainitse mitään mutta molemmat erät pystyssä maaliin...vauhtiahan on ollut aina.
Kirjoittanut MX-Fan, 31.05.2018, 11:14
Tuosta uusitusta radan alkuosasta. Kyselin aika monelta kuskilta mielipidettä muutoksesta ja mielipiteet menivät aika ristiin. Esim. Erki Kahro kertoi, että se on hyvä kun tuo vaikeusastetta lisää. Kukaan haastattelemistani ei haukkunut sitä avian pystyyn. Katselijana en pidä siitä, mutta kyllä siinä tokassa kurvissa ainakin nähtiin useampikin ohitus, joten ohi pääsee jos osaa mennä. Joku kertoi ennen kisaa, että se muutettiin sen takia kun vanhassa mallissa oli paljon kasapäitä lähdön jälkeen. No, näytti niitä nytkin olevan. Samoi kerrottiin syyksi radan liian korkea keskinopeus. Oliko se sitä, en tiedä. Vai onko säännöt muuttuneet sen oslata?
Kirjoittanut mx69, 31.05.2018, 13:34
Tuohon ruokailu kommenttiin palaten...lehdistölle toimi varmastikin,mutta muuten siinä yhdessä ainoassa kioskissa järkyttävät jonot ainakin sunnuntaina..ymmärrän kyllä ,että vaikeaa saada nykyään väkeä talkoo hommiin.
Kirjoittanut SimplemÄÄn, 01.06.2018, 01:15
Huomioikaa, että käytännössä ainoat henkilöt, jotka kisan aikana tuomaristolle rikkeistä ilmoittavat ovat vapaaehtoiset ratatuomarit/lippumiehet. Kyllä siinä voi yhdeltä henkilöltä loppua kädet ja silmät kesken pahan paikan tullen, kun heiluttaa lippua, katsoo kuinka muut kuljettajat toimivat tilanteessa ja yrittää muistaa rikkeitä tehneiden kuljettajien välillä epäselvätkin numerot tai kirjaa niitä ylös.

Rikkeitä voi tapahtua samaan aikaan useitakin(esim. 1.kierros), joten jollekkin voi tulla mahdollisuus päästä tilanteesta livahtamaan. Asiaa helpottaisi tietenkin 2 henkeä per lippupiste, mutta kuten tiedämme ei sinne ruuhkaa jonoksi asti ole, joten on vain poimittava kaikki rikkeet mitkä mahdollista.
Kirjaudu sisään kommentoidaksesi.
Kirjaudu
> Rekisteröidy > Unohtuiko salasana

Gallup

Lataa...

info@xracing.fi
jani.hovi@xracing.fi
© 2009-2014 www.xracing.fi
24MX - Euroopan suurimmat motocross valikoimat löydät www.24mx.fi
Image 01
Image 01
Image 01