Sulje mainos tästä

Huomioita Forssasta

03.08.2017 - Enduro
Forssan SM-enduron huomiot ovat viimein täällä.
Enduron kauden neljäs SM-kilpailu ajettiin viime lauantaina Forssassa ja on aika ruotia kilpailua läpi. Ensimmäisenä on pakko sanoa, että Forssan kisakulttuurin käynnistyminen on hieno asia, sillä kisapaikat ja maastot vaikuttavat olevan oikein hyvät endurokilpailuihin.

Aloitetaan luonnollisella tavalla kisa-aamusta, joka käynnistyi varsin verkkaiseen tapaan Forssan Autokeitaan pihalla, joka on muuten erittäin hyvä kisakeskuspaikka. Kun saavuimme paikalle hieman ennen kello seitsemää eli reilut pari tuntia ennen kuin kilpailun piti käynnistyä, oli meno melkoisen leppoisaa. Kuljettajia saapui vähitellen kisapaikalle ja hieman sen jälkeen järjestäjät rupesivat pystyttelemään opastekylttejä varikolle. Vaikutti siltä, että kilpailu ei millään käynnistyisi parin tunnin kuluttua.

Todellista sekoilua katsastuksessa

Vaikutelma vain lisääntyi, kun ensimmäiset kuljettajat saapuivat katsastukseen hieman kahdeksan jälkeen. Jo heti ensimmäisten kuljettajien tullessa äänenmittaukseen selvisi, ettei äänimittari ollut täysin kunnossa. Suoraan sanottuna se oli ilmeisesti kalibroitu täysin päin honkia, sillä pari viikkoa aiemmin Viron EM-kilpailussa erään kuljettajan vakioäänenvaimennin tuli tuottanut 108 db äänen ja Forssan aamussa lukema oli 114 db. Kun tämä sama toistui kolmen seuraavankin kuljettajan kohdalla, tajusivat järjestäjät jotain olevan pielessä. Suurella ryhmällä mittaria sen jälkeen ihmeteltiin ja ajatuksia heitettiin ilmaan jatkosta, sillä kukaan ei osannut kalibroida mittaria uudelleen. Aluksi suunnitelmissa oli pudottaa mittarin lukemasta pois kaikilta 2 db ja hieman sen jälkeen tuo lukema muuttui 3 desibeliksi. Tämä oli siis täysin mutu -tuntumalla heitetty arvo, perustumatta mihinkään konkreettiseen.

Lopulta kun ensimmäiset kuljettajat olivat seisseet mittauksessa lähes parikymmentä minuuttia, päätettiin luultavasti kaikki päästää läpi. Tämän jälkeen pyörien kaasuja ei enää käännetty täysille ja mittarin lukemista ei välitetty. Hyvä näin, sillä viallisella / väärin säädetyllä laitteella ei voi ääniä mitata. Tosin tässä vaiheessa täytyy sanoa, etten ole varma, aiheuttiko ongelmat väärin kalibroitu laite, vai mittauspaikka. Joku viisaampi saa kommentoida, vaikuttaako äänien kovuuteen se, että niitä mitattiin aivan katsastusteltan ulkopuolella. Kun pyörä seisoi mittauspaikalla, oli sen eturengas juuri teltan reunalla. Teltassa ei ollut seiniä, mutta ehkä tuo ääni kuitenkin kaikui katon kautta. Mene ja tiedä, mutta homma ei ainakaan toiminut.

Kun ääniongelma saatiin ratkaistua, kohdattiin seuraava ongelma. Tarrapondereita ei jostain syystä saatu kaikilta koodattua, eikä katsastuksessa ollut tarrapondereita niille, joilta ne puuttuivat. Pahimmillaan näistä kahdesta ongelmasta johtuen kolmantena jonoon saapunut Niko Aitta taisi viettää katsastuksessa puoli tuntia.

Reitti

Katsastusjonossa kuulin kuljettajilta myös tietoa reitistä. Osa ihmetteli sitä, ettei vielä edellisen päivän iltanakaan ollut merkitty kaikkia paikkoja ja osa sitä, että reittiä oli muutettu vielä edellisenä iltana melkoisen radikaalisti siitä, miten he olivat sitä kävelleet.

Hauskana yksityiskohtana on mainittava vielä yksi reittimuutos, jonka järjestäjät tekivät perjantaina illalla. Alun perin reitillä oli pellolle tehty pyöritys, johon oli kasvanut todella paljon heinää. Moni reittiä kävellyt kuljettaja valitti tuosta heinäpellosta ja niinpä järjestäjät päättivät kaataa heinän pois. Yksi mies kaatoi koko peltolenkiltä heinät, mutta hieman myöhemmin muilta tahoilta tulikin päätös jättää koko peltolenkki ajamatta. Päätöksen perusteena oli se, että pelto oli kuulemma paikoin hieman pehmeä. Liekö pelto sitten pehmentynyt niitettäessä, mutta hieman oudolta tuo ratkaisu tuntui. Jos minä olisin talkoohommina niittänyt heinät pellolta, jota ei sitten edes ajettu, olisi se saattanut hieman harmittaa.

On muuten hienoa huomata, että vaikka kilpailu järjestettiin nyt vasta toista kertaa, on yleisö ottanut jo hienosti omakseen ensimmäisellä maastokokeella olleen kivikkosuoran. Tuo paikka onkin loistava elementti kilpailuun ja tuo kuljettajien taitotason kivikossa hyvin esiin. Tilanteitakin riitti, mutta myös vauhtierot olivat melkoisen suuret. Samoin reitistä täytyy mainita se, että aivan kilpailukeskuksen vieressä ollut maastokoe oli todella loistavalla paikalla. Vaikka pätkä oli lyhyt, huoltoporukkakin ehti käydä katsomassa kilpailua ja myös Autokeitaalla poikenneet ihmiset saattoivat eksyä katsomaan enduroa. Hienoa!

Merkkaus

Itse kävin kisan kaikilla kolmella maastokokeella ja muutaman sanan voisin sanoa merkkauksesta. On erittäin vaikeaa merkata itse tuntemaansa reittiä siten, että kaikki ensimmäistä kertaa ajavat kuljettajat sen tajuavat. Yksi hyvä esimerkki oli kilpailun kolmannella pätkällä, vajaat 200 metriä startista. Reitti kulki alun ilmeisesti jotain juniorirataa pitkin ja tuon 200 metrin jälkeen järjestäjät olivat päättäneet, että kisassa ei ajeta tuolla radalla olevia pieniä patteja, vaan reitti menee niiden vierestä. Tämä oli merkitty pallomerkein, joka on valitettavasti tuossa kohtaa täysin väärä tapa.


Kuvassa oleva kuljettaja ajaa ”väärää” reittiä seuratessaan normaalia jälkeä. Keskellä kuvaa näkyy yksi pallomerkki ja toinen pallomerkki jäi kuvan oikean reunan ulkopuolelle.

Kun kuljettajat tulivat paikkaan kolmosvaihteella (noin suunnilleen) ja lähes täydellä kaasulla, ei silmiin osu välttämättä kyseisiä pallomerkkejä vaan silmät hakeutuvat aina ajetulle reitille. Kun tästä kohtaa oli väärin ajanut vajaat kymmenen kuskia, päättivät järjestäjät laittaa väärän reitin kohdalle trukkilavan ja pätkän reittinauhaa.


Tällainen rakennelma laitettiin väärän reitin paikalle.

Toinen itseäni ihmetyttänyt asia oli kakkospätkän lopussa olleiden extreme-esteiden merkkaus. Jos reitille niitä halutaan, niin reitti pitäisi nauhoittaa siten, että ne olisi pakko ylittää eikä ajaa sivusta. Alla olevista kuvista näkee mitä asialla tarkoitan.




Jollain tavalla näistä jäi hieman sellainen vaikutelma, että merkkaus oli tehty hieman kiireellä ja hätäisesti, sillä kunnon nauhoituksella näistäkään kahdesta esimerkkitapauksesta ei tarvitsisi puhua. Juttelin kuljettajien kanssa kilpailun jälkeen ja heiltä tuli asiaan myös kommentteja. Moni ihmetteli nauhoituksen vähyyttä, mutta myös kehuja tuli etenkin kääntymismerkkien määrästä.

Aikataulu

Sanotaan nyt vielä muutama sana varmasti kaikille ilmiselvästä asiasta, eli aikataulun epäonnistumisesta. Jos SM-kilpailussa kuljettajille jää huoltoaikaa lähes puoli tuntia, on aikataulu epäonnistunut. Ennen kilpailua minulle sanottiin, että kuljettajamäärän takia aikataulusta oli pakko tehdä löysä. Ensimmäisen ja viimeisen kuljettajan lähtöajassa oli eroa 1 tunti 45 minuuttia. V40- ja C-luokkien väliin oli jätetty väliä 25 minuuttia, sillä C- ja V50-luokat jättivät ensimmäisen pitkän siirtymän ajamatta, ja tuo asia pidensi 145 kuljettajan lähtövälin noin pitkäksi. Koko kierroksen ajoaika A-luokan kuljettajilla oli 2 h 42min, joten näin ollen itse en ainakaan ymmärrä, miten kiristämällä aikataulua vaikka 15 minuutilla, olisi saatu letka menemään päällekkäin.

Kuljettajat

Lopuksi vielä muutama sana kuljettajista. Yleiskilpailun voittanut Eero Remes ja toiseksi ajanut Antti Hellsten olivat sillä tasolla, joita molemmilta osasi odottaa. Remeksen kahden minuutin voittomarginaali on sellainen, joka MM-sarjan kärkikuljettajan ja SM-sarjan kärkikuljettajien välillä voidaan olettaakin olevan.

Ensimmäinen todella positiivinen yllättäjä oli kolmanneksi yleiskisassa ajanut Lari Jukola. Nuorempi Jukolan veljeksistä kävi testaamassa vauhtiaan edellisessä MM-osakilpailussa ja sieltä näyttää olevan mukaan tarttunut vielä lisääkin vauhtia. Pari ensimmäistä maastokoetta eivät sujuneet aivan putkeen, mutta sen jälkeen meno parani.

Marko Tarkkalan yleiskisan viides sija ja E3-luokan voitto ei tuloksellisesti ole yllätys, mutta kun ennen kisaa treenipoluilta kuului viestiä, joiden pohjalta Tarkkala ei ollut todellakaan parhaassa vauhdissa, niin sen pohjalta suoritus oli ehkä pieni yllätys. Tosin Tarkkala osoitti jälleen kokemuksensa ja sen, että treenit ja kisat ovat täysin eri asia.

Eemil Pohjolan suoritus oli positiivinen. Sijoituksellisesti se oli tosin sellainen mitä moni odottikin, mutta se oli osoitus siitä, että jämsäläinen on toipunut vammoistaan. Vauhti ei ollut vielä sillä tasolla missä se on Pohjolan ollessa kunnossa, mutta viidennelle sijalle ei kuitenkaan ajeta jos vammat eivät ole parantuneet.

Matti Seistolan suoritus oli ainakin omaan silmään sellainen kuin sen olettikin olevan. Kaksi ensimmäistä pätkää olivat Seistolalta todella huonoja ja menon tökkivyyden näki reitin reunallakin olleet ihmiset. Mutta kuten olettaa saattoi, parani ajo ja sitä kautta vauhtikin kisan edetessä. Ja vaikka Seistola ei varmasti ole uransa huippuvuosien tasoisessa fyysisessä kunnossa, oli viimeisen MK:n neljänneksi nopein aika (Seistolan päivän paras pätkäsijoitus) osoitus siitä, että kunto on kohtuullinen. Toki Seistolalla on vielä paljon hommaa edessä ennen Sixiä, mutta lähtökohta on hyvä.

Mika Barnes ajoi kauden ylivoimaisesti parhaan SM-kisansa Forssassa. Yleiskisan kahdeksas sija on kova juttu ja kun paras pätkäaika oli kolmanneksi nopein, voidaan jatkossa odottaa vieläkin parempaa.

Vielä viimeisenä mainitaan yleiskisassa sijalle 10 ajanut Kimmo Hurri. Aktiiviuransa lopettanut Hurri ajoi yhden uransa parhaan yleiskisan sijoituksen ja oli samalla luokassaan kolmas. Paras maastokoeaika oli neljäs, joten vauhtia oli jopa paremmille sijoille.

Jani / Xracing

Kommentit

Kirjoittanut Pantteri, 03.08.2017, 22:51
Aikataulusta voisi hieman kommentoida: tiukalla aikataululla saadaan aikaan vain turhaa kaahailua liikenteessä ja se ei ole kenenkään etu. Kisa ratkaistaan maastokokeilla eikä sillä kuka uskalta vetää kovinta vauhtia muun liikenteen seassa. SM-sarjan kärjellä saattaa olla liika aikaa kun huoltomiehiä pörrää ympärillä, jotka hoitaa kaiken. Kilpailuissa on paljon kuljettajia, jotka ovat itse itsensä huoltajia, joten tilanne on eri kuljettajilla erilainen eikä aikaa ole liikoja, varsinkin jos tulee ongelmia. Ja kyllä nuo kisat ovat mielestäni sosiaalisiakin tapahtumia, joten on hyvä että on kisan aikanakin aikaa jutella muiden kanssa.
Kirjoittanut Lurppii, 04.08.2017, 08:08
Tosta pääkuvasta sen verran, saako katsastusmiehet vetää norttia katsastuksen yhteydessä?
Kirjoittanut mika-79, 04.08.2017, 15:13
Kyllä sm kisat pitäisi olla tiukat aikataulultaan. Kansalliset sitten eriasia
Kirjoittanut Juzzi91 , 04.08.2017, 18:04
Pakko selventää että nokkospellon pätkä otettiin sen takia pois, koska illan aikana satanut vesi pehmensi pellon. T: Pellon niittäjä
Kirjoittanut Petefinn1965, 08.08.2017, 19:18
Vielä tosta ponderi hommasta. Kuskeilla pitää olla valmiiksi liimattuna ponderit. Niitä saa ostaa yleensä ilmosta. Ei niin että vaihdoin just muovit.... Ne ponderit ei ole kertakäyttö tavaraa.
Toimii vaikka olis keskeltä poikki leikattu.... T:muutaman kerran koodannut eli Petri Suomalainen HlMK:n puheenjohtaja
Kirjaudu sisään kommentoidaksesi.
Kirjaudu
> Rekisteröidy > Unohtuiko salasana

Gallup

Lataa...

info@xracing.fi
jani.hovi@xracing.fi
© 2009-2014 www.xracing.fi
24MX - Euroopan suurimmat motocross valikoimat löydät www.24mx.fi
Image 01
Image 01
Image 01