Sulje mainos tästä

Panssarin menestyjät

22.04.2017 - CrossCountry
Antti Ahtila voitti U20-luokan ja samalla päivän viimeisen lähdön.
Kuva: Jani Hovi / Xracing
Panssari cross countryssa käynnistyi tänään myös usean luokan Suomen Cupit ja lisäksi radalla oli kansallisten luokkien kuljettajia.
Aamulla Parolannummella vauhdissa olivat nuoret, naiset, V60- ja classic -luokat. Naisten Suomen Cupin voittoon ajoi yli minuutin erolla Marita Nyqvist. Toiseksi kaasutteli Jennifer Siekkinen ja kolmanneksi Vilma Jarkkola. Nyqvist ja Siekkinen pakkasivat pikaiseen tahtiin pyörät autoon ja suuntaavat matkansa kohti Portugalia, jossa kaksikko avaa ensi viikonloppuna EM-sarjan.

Nuorten luokan voittoon ajoi Viktor Juselius, joka oli samalla koko lähdön nopein. Toinen oli Niko Ahokas ja kolmas Rasmus Tuominen.V60-luokassa Ari Kannela ajoi minuutin erolla voittoon ennen Ari Lahtea ja Jouko Peltoniemeä. Classic-luokassa puolestaan Antti Hyökki oli jälleen porukan nopein, ennen Jari Nurmista ja Otto Keskistä.

Päivän toisena lähtönä Parolannummella ajettiin Harraste -luokan lähtö. Lähdön voittoon kaasutteli Tommi Suomi, lähes kuuden minuutin erolla Mikko Karvaseen. Topias Riuttamäki oli kolmas.

SM-luokan lähdön yhteydessä ajettiin V40-luokan Suomen cup. Luokkaa pitkään johtanut Petri Pohjamo joutui keskeyttämään, ketjujen lähdettyä pois päältä ja niin mentyä eturattaan ja takahaarukan väliin rullalle. Luokan voittoon ajoi alussa kaatunut Mika Karma, ennen Lari Lehtiötä ja Tomi Salosta.

Päivän viimeisessä lähdössä nuorten U20-luokan Antti Ahtila ajoi luokan ja koko lähdön voittoon. Peetu Juupaluoma oli U20-luokan toinen ja Eetu Puhakainen kolmas. V50-luokan Suomen Cupissa Hämeenlinnan moottorikerhon miehet ajoivat kolmoisvoittoon. Jyrki Savola oli nopein, Ari Mäkelä toinen ja Tapio Koivusaari kolmas. B-loukan kuljettajat olivat myös viimeisessä lähdössä mukana. Luokan voittoon ajoi Aleksi Nieminen, ennen Jari-Pekka Lundahlia ja Oskari Hellmania.

Täydelliset tulokset:

https://speedhive.mylaps.com/en/Events/1380524

Xracing

Kommentit

Kirjoittanut Janne , 22.04.2017, 22:32
Ensinnäkin kiitokset kaikille osallistujille, järjestäjille, katsojille, tukijoille ja tietysti promoottorille. että Cross Country kausi on saatu käyntiin. .

Asia mikä itsellä on vaikea ymmärtää, on tulospalvelun ala-arvoinen taso. Esimerkkejä voitaisiin ottaa useita, mutta tässä oman kerhon kuljettajan osalta kokema selkeä vääryys harrastelähdöstä.

Roni Martinpelto (nro 800) päätyi viimeisimmissä tuloksissa lopulta sijalle kahdeksan. Vaikka sekä live ajanotto, että ensimmäiset tulokset sijoittivat Ronin sijalle kaksi, joka uskoakseni olikin Ronin oikea sijoitus.

Ensimmäisellä kierroksella (heti lähdön jälkeen)Roni tuli ensimmäisenä kuljettajana maaliviivan ylitse. Ja lähti siten ENSIMMÄISENÄ kuljettajana kierrokselle kaksi, josta alkaakin Speedhiven kierrosajat.

Speedhiven kierrosajoista laskemalla saamme, että Roni hävisi voittajalle Tommi Suomelle 3min ja 11 sekunttia ja vastaavasti voitti kakkoseksi sijoitetun Mikko Karvosen 1min ja 32 sekunnilla...

Toivotaan että alla olevan taulukon olen saanut tähän kommenttikenttään järkevällä tavalla liitettyä...

Roni Martinpelto Tommi Suomi Mikko Karvonen
Lap 1
Lap 2 15.22.00 14.45.00 15.10.00
Lap 3 15.19.00 15.35.00 15.56.00
Lap 4 16.13.00 17.17.00 17.46.00
Lap 5 18.22.00 15.20.00 16.16.00
Lap 6 15.44.00 15.38.00 16.25.00
Lap 7 16.03.00 15.56.00 16.35.00
Lap 8 16.39.00 16.00.00 17.06.00
1.53.42 1.50.31 1.55.14

Näin nopeasti jos lasketaan, tämän mukaan Roni olisi käyttänyt ensimmäiselle kierrokselle aikaa (siis sillä josta tuli ensimmäisenä maaliin) 18min 46 sek, Tommi Suomi 13min 51 sek & Mikko Karvonen 14min 52 sek....

Speedhive Lap Chart vahvistaa myös Ronin sijoituksen kakkosena, sekä vahvistaa että Roni todella tuli ensimmäiseltä kierrokselta ensimmäisenä.

Tulospalvelusta kuljettajat maksavat rahaa, tuloksien pitäisi olla oikeita... mutta jatkuvasti tuntuu että tämä on se heikoin lenkki melkein kisassa kuin kisassa....

Harmittaa Ronin (ja muiden vääryyttä kokeneiden kuljettajien) puolesta, ja toivottavasti tämä asia saadaan korjattua.

Terveisin

Janne Tägtström
Kirjoittanut PaLo, 23.04.2017, 12:34
Sen lisäksi, että tuloksien pitäisi olla oikeita, niin jokaisella pitäisi olla oikeus saada tulos. Minun nimeäni ei ole tuloslistassa ollenkaan ja olen kuitenkin maksanut osallistumismaksun sekä ponderin vuokran kuten muutkin. 876 Panu Loisa
Kirjoittanut rivi6, 23.04.2017, 16:26
Minun kohdalle on ilmestynyt tarkistusarvonnan jälkeen 5min lisäaikaa......iltapäivällä olleista tuloksista.
Mielenkiinnolla odotan mitä järjestäjä / tulosten arpojat aikoo tehdä tälläiselle sirkukselle. Ehkä jopa saa ponderimaksun takaisin koska ostettu palvelu ei toimi niin kuin myyjä lupaa.
T:838
Kirjoittanut enskapena, 23.04.2017, 18:46
5min tulee lisäaikaa ainakin sääntöjen mukaan jos käyttää repäreitä? Onko ko kuskeilla ollut kalvot käytössä? Jos ei niin harmi homma tuollaiset ajanottokämmit.
Kirjoittanut Jani Hovi, 23.04.2017, 19:12
Sen tiedän, että kisassa annettiin viiden minuutin rangaistuksia vääränlaisista huoltomatoista. Mutta repäreitä sai lopulta käyttää, vaikka päinvastaista niistä olikin alunperin sanottu.
Kirjoittanut Janne , 23.04.2017, 19:35
Ronilla oli kisan ajan käytössä yhdet rollit, eli sääntöjen sallimia repäreitä ei ollut käytössä. Huoltomattona MX24:n FIM-hyväksytty matto.

Mistään saatavilla olevista tuloksissa ei myöskään ilmene että Roni olisi saanut aikarangaistuksen ja/tai rangaistuksen syytä, joka käsittääkseni olisi minimivaatimus ?
Kirjoittanut Jani Hovi, 23.04.2017, 20:06
Ottamatta kantaa tähän kyseiseen tapaukseen, mutta rangaistuksia annettiin myös siksi, että tankkausta ei suoritettu huoltomaton päällä.
Kirjoittanut Janne , 23.04.2017, 20:37
Ottaen kantaa tähän tapaukseen, niin pitäisihän mahdollisen rangaistuksen syy ja aikamäärä selvitä virallisista tuloksista?
Kirjoittanut tm83, 23.04.2017, 20:53
Haluaisin nähdä sen kohdan cc:n säännöistä missä kielletään repäreitten käyttö.
Kirjoittanut Teme, 23.04.2017, 20:55
Itselle on saatu kierrosmääräksi kolme kierrosta, ainoa ja (paras) kierrosaika 53-minuuttia.....omien laskujen mukaan ajoin 7 kierrosta.
Terveisin Teemu Myllynen #146
Kirjoittanut Jani Hovi, 23.04.2017, 21:10
Tuosta repärihommasta sen verran, että CC:n säännöt ei sano siitä mitään. Muutamat kuljettajat olivat kysyneet asiaa ennen kilpailua järjestäjiltä ja heille oli kerrottu, että niiden käyttäminen on kiellettyä ja siitä seuraa aikarangaistus, perustuen enduron sääntöön. Selvennän tätäkin asiaa Huomioita -palstalla myöhemmin.
Kirjoittanut enskapena, 23.04.2017, 21:10
Kyllä samaa mieltä että jos rangaistuksia jaetaan niin kyllä niistä pitää tieto tulla kilpailijalle välittömästi. Miten muuten kilpailija voisi kiistää syyllistyneensä rikkomukseen?
Kirjoittanut Loputonsuo, 23.04.2017, 21:39
Juu tää repärihomma on kiva. Saattaa jatkossa olla järjestäjillä puhelin kuumana kun jokaisen täytyy soittaa päättäjille ja kysyä että miten sääntöjä tässä kisassa tulkitaan.

Cc säännöstössä sanotaan näin: "Kuljettajan vähimmäisvarusteet ja suojavaatetus ovat urheilusäännöstön kohta 033 Enduro
vaatimusten mukaiset."

Sitten kun tuosta paukataan kurkkaamaan kyseistä pykälää urheilusäännöstöstä niin sieltä löytyy kyseinen sääntö:
"Enduro ja Trial
Ajajien on käytettävä nahkaista tai kankaista suoja-asua, polvipituisia saappaita sekä
hansikkaita. Trialissa ajaja voi poistaa hansikkaat."

Ja sitten jos halutaan vielä tulkita lisää niin kohdassa 033.4 SUOJALASIT JA VISIIRIT sanotaan näin:
"Särkymättömästä (pirstoutumattomasta) materiaalista valmistettujen silmäsuojaimien käyttö
on sallittu. Silmäsuojain ei saa olla kypärän yhtenäinen osa."

Myönnän etten ole juristi enkä satavarmasti tiedä miten noita pykäliä pitäisi lukea, mutta en millään saa tuota urheilusäännöstöä taipumaan repäreiden kieltoon.

Lisäksi jos itselleni tuo 5min sanktio on juuri repäreistä tullut, niin haluaisin tiedustella että millähän logiikalla noita minuutteja on jaeltu? Tiedän ainakin 100% varmuudella kaksi muuta kuljettajaa jotka ajoivat repäreillä mutta eivät sakkoa saaneet. Sen tiedän että säännöt eivät ole ikinä olleet kaikille samat mutta luulisi että edes muutaman minuutin sisällä maaliin saapuneet kuljettajat saisivat saman kohtelun tuomariston edessä.

Terveisin
Tulkintakiistoihin kyllästynyt B-luokan harrastaja
Kirjoittanut Juhani#445, 23.04.2017, 22:17
Suomessa ei vaan osata tätä ajanottoa! Miten se voi ollakin noin vaikeata? Pitää sitten olla vähemmän ahneempi ja rajata osallistujien määrä siihen mihin kykenee ajanoton järjestämään!

Ja nämä säännöt?! Voi tsiisus!! Tälle jatkuvalle sekoilulle nauraa jo kaikki! Kuka tästä pelleilystä on vastuussa?
Kirjoittanut mika-79, 24.04.2017, 06:24
Kuinka moni kuski on edes lukennut nuo lajisäännöt? Ja lisämääräys kannattaa lukea vielä kaupan päälle. Moottoriliittoon ja lajiryhmään kannattaa olla yhteydessä sääntöasioissa ne ei ole kisajärjestäjän kehittämiä pykäliä lisämääräyssääntöjä lukuunottamatta
Kirjoittanut Jani P, 24.04.2017, 15:17
Samoja ongelmia on ollut tuolla aikaisemminkin, eli ei ole ensimmäinen kerta kun ajanotto pettää Panssarissa(kin)- olipa tarrat tai nuo AMB:t käytössä.

Kannattaako tuosta nyt sitten maksaa 15 euroa lisää? Vastaus lienee melko selkeä.

Vaikka tänä vuonna en ollutkaan kilpailijana mukana (yksinkertaisesti liian kovan kisamaksu ja ajanottomaksun yhdistelmän takia), niin harmittaa lukea näistä silti.

Edelleenkin tuloksien pitäisi sisältyä kisamaksuun ja niiden tuloksien kuuluisi tulla kaikille sekä ajallaan.

Millaisen "sakkomaksun" saa järjestävälle taholle laittaa ne kilpailijat, jotka eivät tuloksia ole saaneet tai ne ovat olleet väärin?
Kirjoittanut Fos-siili, 24.04.2017, 15:21
En tiedä oliko lisämääräyksessä huoltomaton käytön laiminlyönnistä erikseen maininta viidenminuutin rangaistuksesta. Kansallisen endurosäännön mukaan sellaisen saanutta on kohdeltu sääntöjen vastaisesti. Siitä määrätty rangaistus on 1 minuutin kiinteä rangaistus. Tämän säännön soveltaminen ja ajan muuttaminen on kielletty kansallisen endurosäännöstön kohdassa 061.13.2 ja toisiksi viimeinen kohta. Toisin sanoen selvemmin. Kiinteät rangaistukset on lueteltu ja niistä aiheutuvat aikarangaistukset. Niitä aikoja ei voi antaa muista rikkeistä koska ne eivät ole luettelossa. Jos on tarvetta rankaista luettelon ulkopuolisista rikkeistä on niille keksittävä tuomariston toimesta jokin muu kuin luettelon aika. Tämä on kyllä sekavaa kun osalle luokista kyseessä oli SM, osalle Suomen cup ja mitä vielä lopuille luokille ? Hirveästi sääntöjä joita ei kilpilija eikä järjestäjäkään pysty yrityksistä huolimatta noudattamaan. Olisipa hienoa jos CC kisoissa olisi omat säännöt.
Kirjoittanut Loputonsuo, 24.04.2017, 17:56
Kun näitä CC kisoja on vuodesta 07 tullut tahkottua niin täytyy sanoa että lajin nykyinen suunta aiheuttaa mielipahaa. Alkuun lajin oli tarkoitus olla kaikille avointa vähemmän tiukkapipoista kilvanajoa. Pyöräksi kelpasi mikä tahansa rossi- tai enduropyörä ja muut säännöt sovellettiin maalaisjärjellä.
Ymmärrän että lajin kasvaessa sääntöjä on hyvä kirjata ylös jotta homma pysyy kasassa. Mutta nykyinen "yksi sääntö tuolta ja toinen tuolta ja kolmatta tulkitaan tässä yhteydessä näin" säännöstö on perseestä. Miksi ei voida pitää kiinni tuosta alkuperäisestä ideasta? Saavu urheilusäännöstön mukaisella rossi- tai enduropyörällä, älä ota varaslähtöä, älä oikaise, työnnä sammutettua pyörää varikolla ja tankkaa matolla.

Jos tuohon vaivaudutaan lisäämään sääntöjä niin miksi niitä ei voi ilmaista siten, että tulkinnan varaa ei ole? Jos jaksetaan kirjata CC lajisääntöön että kurkkaa tää pykälä jostain niin eikö samalla vaivalla voisi kopioida sitä kyseistä kohtaa myös lajisäännöstöön?

Tietysti jos järjestäjät ovat kusessa suurten osallistujamäärien kanssa niin tämä enduropuolelta tuttu sääntörunkkaus on hyvä tapa vähentää osallistujia. Ensivuodeksi sitten vaikka joku hämärä tulkinta suurta suosiota saavuttaneeseen numerosääntöön niin saadaan kaikille tekemistä. Pelastusviittaa ja ensisidettä en uskalla tässä yhteydessä edes mainita, sillä olen varma että se on jo nykyään jonkin kiemuran kautta käytössä.

No onneksi Parolan sääntösähellykset on vain kerran vuodessa ja seuraavissa kisoissa ketään ei sääntöjen valvonta taas kiinnosta joten aivan sama.

ps. Reitti oli jälleen huikea ja yleisjärjestelyt toimivat hienosti. Kiitos talkoolaisille!

Kiitos ja anteeksi
Kirjoittanut Janne , 25.04.2017, 21:27
Ronin osalta asia on saatu selvitettyä, ja kyseessä valitettava inhimillinen virhe. Virhe tullaan järjestäjän puolelta korjaamaan ja asia tältä osin on loppuun käsitelty.

Kiitokset kilpailunjohtajalle, sihteerille ja ajanotosta vastaavalla selvitystyöstä.

Nähdään seuraavissa kilpailuissa !
Kirjaudu sisään kommentoidaksesi.
Kirjaudu
> Rekisteröidy > Unohtuiko salasana

Gallup

Lataa...

info@xracing.fi
jani.hovi@xracing.fi
© 2009-2014 www.xracing.fi
24MX - Euroopan suurimmat motocross valikoimat löydät www.24mx.fi
Image 01
Image 01
Image 01