Sulje mainos tästä

Ajaminen sallittu Panssari CC:n huoltoalueella

17.04.2018 - CrossCountry
Lauantaina järjestettävässä Panssari CC -kilpailussa sallitaan ajaminen huoltoalueella kilpailun aikana. Kyseessä on kokeilu, joka onnistuessaan on käytössä kauden muissakin kilpailuissa.
Cross countryn SM-sarjan avaavassa Panssari CC SM IX -kilpailussa Parolannummella saa siis ajaa moottoripyörällä huoltoalueella eikä kuljettajien tarvitse työntää pyöriään sammutetuin moottorein kuten tähän saakka. Ajaessa on noudatettava erityistä varovaisuutta ja nopeusrajoitus on 10 kilometriä tunnissa.

Kuljettaja voi ajaa pyöränsä omalle huoltopaikalle, missä hän pysäyttää pyöränsä huoltomattonsa päälle. Mikäli pyörä tankataan, täytyy moottori sammuttaa.

Kuljettajan huoltomies / mekaanikko ei saa ylittää ratanauhaa eikä näin ollen siirtyä ratanauhan sille puolelle, mihin pyörä pysäytetään ja missä ajetaan. Mikäli pyörä vaatii enemmän huoltotöitä eikä huoltomies ylety tekemään niitä ratanauhan yli eikä kuljettaja saa niitä tehtyä itse, pitää kuljettajan siirtää pyörä (moottori sammutettuna) ratanauhan toiselle puolelle, jossa huoltotyöt voivat jatkua. Pyörän tulee tällöinkin olla huoltomatolla.

Polttoainesäiliöt tulee säilyttää huoltomatolla huoltoalueella.

Panssari CC:n järjestäjät ja Mobius SM Cross Country -sarjan promoottori ovat julkaisseet videon, jolla käydään läpi huoltoalueella toimisen periaate. Video löytyy uutisen alta.

Kyseinen "ajaminen sallittu huoltoalueella" -toimintaperiaate ei ole kirjattu cross countryn lajisääntöihin eikä siitä ole mainintaa Panssari CC:n lisämääräyksessä. Sääntöpoikkeus on kuitenkin sallittu ja se tuodaan kilpailussa esille kirjallisesti sekä kuulutusten kautta.

Mikäli huoltoalueella ajaminen havaitaan liian riskialttiiksi eivätkä kuljettajat noudata annettuja ohjeita, ajaminen ei välttämättä ole jatkossa sallittu muissa CC-kilpailuissa.

Kilpailun varikkoalueilla ajaminen on edelleen kielletty.

Muistilista Panssari CC:n huoltoalueelle

- Ajaminen sallittu huoltoalueella
- Max 10km/h
- Polttoainesäiliöt huoltomatolla
- Pyörä huoltomatolla
- Tankkaus huoltomatolla moottori sammutettuna
- Huoltomies ei saa ylittää ratanauhaa
- Kuljettaja saa ylittää ratanauhan

Teksti ja kuva: SM-sarjan tiedotus

Kommentit

Kirjoittanut EX-YZ, 17.04.2018, 22:20
Tuolle ratanauhan pyhittämiselle huoltoalueella on varmaan hyvä tarkoitus - jonotuksen järjestäminen ja yliajojen vähentäminen(?)... entä kun tarvitsee vaikka kytkimen vaijerin säädön ja on vatsakas huoltaja, joka ei ylety ja harrastajakuski ei osaa..? Pitääkö kuljettajan nostaa mopo tuossa videolla kuvatussa esimerkissä nauhan yli ja voiko huolto vetää maton (ylittämättä nauhaa) nauhan ali (ja samalla hivuttaa matolla olevan bensakannun nauhan ali - huom esimerkissä penaltin paikka, kannut kylmällä soralla), jotta kytkimen vaijerin kireys saadaan säädettyä..? Sen jälkeen kuski nostaa mopon nauhan yli, huolto palauttaa maton nauhan ali huoltoalueelle ylittämättä nauhaa vaikka sopivan kepin avulla tai heilauttamalla (bensakannun kera) ja voi peukuttaa kun kuski jatkaa taivaltaan(?). Kuulutusten varaan näin monimutkaista sääntölisäystä ja ohjeistusta on aika optimistista jättää (nimimerkillä penaltia saanut, kun kuulutukset ei kuulunut)... Millaisia penalteja on luvassa jos joku huolto-osio ei mene sääntöjen mukaan? Vai erehdyinkö aprillipäivästä?
Kirjoittanut Jakke, 18.04.2018, 09:30
EX-YZ, näköjään yksinkertaisesta asiasta saa tekemällä tehtyä monimutkaisen, jos haluaa.

Hyvä kokeilu, jotta huoltoalueella voisi ajaa työntämisen sijaan ja vielä ilman, että jonkun huolto tukkii koko alueen. Tuskin silti tulee toimimaan tällä porukalla, osa kaahaa ja osa huseeraa muuten vaan miten sattuu...
Kirjoittanut Juha, 18.04.2018, 20:58
Hyvä uudistus. Toivotaan että homma toimii käytännössä. Itse ajan mieluummin kun työnnän.
Kirjoittanut jari vihinen, 19.04.2018, 17:09
Moi!
Ihan hyvä idea, ja toivottavasti toimii.
Ainakin kuski joka näytti asian, oli osaava
kuski.
Laitteet myös olivat viimeisen päälle.
Tsemiä!!!.
Kirjoittanut cbl, 20.04.2018, 22:15
Viime vuoden Vgn.ssä varikkokäynnit sujui ihan mallikkaasti ilman noita ratanauhakarsinoitakin. Kaiken kaikkiaan kuitenkin hyvä uudistus. Toivottavasti varikon kokoa vähän myös kasvatettaisi, lääniä siinä kentällä kuitenkin on.
Kirjaudu sisään kommentoidaksesi.
Kirjaudu
> Rekisteröidy > Unohtuiko salasana

Gallup

Lataa...

info@xracing.fi
jani.hovi@xracing.fi
© 2009-2014 www.xracing.fi
24MX - Euroopan suurimmat motocross valikoimat löydät www.24mx.fi
Image 01
Image 01
Image 01