• Reilua ja tasapuolista

    29.01.2011, 19:59. Kirjoittanut Marita Nyqvist
    Reilua peliä, vai onko?

    Kilpailukauden ja LadyCupin 2011 avauskilpailu
    Mäntsälässä ajettiin tänään. Sijoitus oli ihan ok,
    mutta muuten jäi hieman asioita hampaankoloon.
    Kilpailupaikalta poistuikin hieman myrtynyt
    kuljettaja.

    Itse kilpailussa ja reitissä ei ollut mitään
    valittamista. Järjestelyt sujuivat hienosti ja
    kilpailijat otettiin hyvin vastaan. Myöskin
    palkinnot olivat viimeisen päälle; oli pokaaleja
    ja tavara palkintoja. Näistä plussat järjestäjille.

    Sen sijaan pari asiaa jäi askarruttamaan heti
    katsastuksesta lähtien.

    1) Kypärän vuosimalli.
    Nykyään kun kypärätkin vanhenevat, niin
    katsokaahan kaikki, että kypäränne on
    vuosimallia -05 tai uudempi. Sillä ei ole väliä,
    onko kypärä testivoittaja vai halpamarketin
    tarjouskypärä, kunhan kypärä on uudehko.
    Esimerkkinä: -04 vuoden Arailla ei saa enään kilpailla.
    Uskallan silti väittää, että tämä -04 vuoden Arai,
    joka on pääasiassa ollut talvi- ja pimeävalo kypäränä,
    on halpamarketin 50 euron muovikypärää huomattavasti
    turvallisempi ja suojaavampi vaihtoehto.

    Mutta säännöt ovat tässäkin kohdassa sääntöjä ja
    maalaisjärjenkäyttö kiellettyä.
    Tärkeintä on vuosimalli merkintä, ei esim. kiinnitys
    hihnojen tai yleisesti koko kypärän kunto.


    2) Lähtöpaikkojen tasapuolisuus
    Tämä onkin vaikeampi kohta ratkaistavaksi.
    Normaalissa luokka jaossa kuljettajat järjestellään
    lähtöluetteloon edellisen kilpailun tuloksiin
    katsoen ja nopeimmat keulille. Luokkanousijat laitetaan
    sitten luokan hännille ja jos et ole yhtään kilpailua
    ajanut koskaan, sinut laitetaan C-luokan hännille.
    Naisissa tämä onkin hankalampaa.
    On tietysti reilua ja loogista, että naiset lähtevät
    yhdessä ryppäässä ja nopeus järjestyksessä. Hankalan
    asiasta tekee se, että naisissakin erot kuljettajien
    kesken vaihtelevat miehiä enemmän.

    Tänään naiset lähtivät C-luokan perään. Tämä aiheutti
    sen, että kahdella viimeisellä pätkällä sain kantaa
    pyörää umpihangessa hitaampien ohitse. Ei auttanut,
    vaikka jätin väliä reilusti pätkän lähdössä. Sain
    silti häntäpäätä kiinni. Varsinkin viimeinen ja
    samalla myös kilpailun hienoin pätkä, oli yhtä tuskaa,
    kun jo ennen puolta väliä näkyi jatkuva jono edessäni.
    No, saahan silläkin mehut naisesta irti, kun laitetaan
    heikompi puolisko kahlaamaan pyörän kanssa umpihankeen.
    Vaikka eihän se ole muillekaan kivaa, kun karjun ja
    vingun tietä takakontissa roikkuen.
    Tätä kuitenkin kustutaan tasapuoliseksi ja reiluksi
    lähtöasetelmaksi kaikkia kohtaan. Saadaanhan tällä
    myös erot luokan sisällä pienemmiksi, kun jarrutetaan
    nopeampien menoa hitaammilla kuskeilla. Voitaisiin
    kuitenkin kokeilla seuraavassa naisten kisassa
    lähtöasetelmaa toisin päin: lähdetään C-luokan eteen.
    Tai sitten runsaan lumen vuoksi, voitaisiin lähteä
    C-luokan seassa, nopeuden mukaan, jolloin jokainen
    pääsisi varminten ajamaan omaa ajoaan. Tämä toimi
    ainakin vuoden 2010 Riihimäen talvikisassa vallan
    mainiosti.

    Lopuksi pyydän anteeksi niiltä kuljettajilta, joilta
    huusin kurkkusuorana tietä reitin varrella.
    Vinkkinä myös, että nopein tapa antaa tilaa ohi
    tulevalle on hypätä pyörän päältä pois ja kallistaa
    pyörä sivuun. Tällöin nopeampi pääsee ajamaan renkaiden
    ylitse. Aikaa ja voimia säästyy molemmilta, jos vertaa
    umpihangessa pyörän kantoon.


    Niin, ja muistakaa. Katsastuksessa tärkeintä on kypärän vuosimalli.
    Ei se, toimiiko pyörän jarrut, iskarit tai
    onko laakereissa väljää. Pääasia, että äänet ja kypärä
    ovat annetuissa rajoissa.

    Hmmm.. mihinköhän tässä ollaan menossa?!
  • Kommentit

    Kirjoittanut #268, 30.01.2011, 18:25
    Olen täysin samaa mieltä Maritan kanssa tuosta naisten ajattamisesta miesten seassa. Mikäli nopeus on ennestään jo tiedossa, niin luulisi sieltä lähtöjärjestyskin selviävän. Tuo on toki oikein, että ekaan kisaan osallistuva saa lähteä letkan perään ja näyttää nopeutensa ohittelemalla. Seuraavaan kisaan saa sitten jo paremman paikan. Tämä kannustaa treenaamaan. Tuo kypärä asia oli uutta mulle ja myönnän, että kävi peikkomainen flaksi kun kirpparilta 40eurolla ostettu potta hyväksyttiin.
    Kirjoittanut Kari Heikkilä, 30.01.2011, 18:55
    Samaa mieltä tuosta lähtöpaikasta. Maritan lähtöpaikka olisi ollut ehdottomasti C:n kärjessä ja muidenkin tyttöjen oman vauhdin mukaisesti ukkojen seassa. Ja samaa mieltä tuosta ohittamisesta, kallistaa vaan mopoa sivuun niin kaveri pääsee ohi. Kunhan ohittaja edes hieman varoo ettei riko ohitettavan laitetta. Tuskin kuitenkaan kovin monella C:n loppupään kuskilla ihan kärkivauhtia ollut joten nopeammille pitää antaa reilusti tietä...
    Kirjoittanut Kypärä, 30.01.2011, 19:18
    05 ei ole vuosimalli, asia selviää tuolta, 033.3.1 Suojakypärän vaatimukset.
    Ollaan varmaan menossa, sääntöjen noudattamiseen ..
    Kirjoittanut iso B, 30.01.2011, 20:00
    ei muutakuin seuraaviin kisoihin b luokkaan ni ei tarvii ohitella enää. voi olla että silti saa kahlata pyörän kanssa umpi hangessa.
    Kirjoittanut IsoCee, 31.01.2011, 09:23
    Joo nopeuden mukaan lähtöjärjestys muiden kuskien sekaan. Nöpe kuitenkin B kuski ja aivan hölmöä laittaa C:n taakse.
    Kirjoittanut reilua...niin kenelle?, 31.01.2011, 12:21
    D luokan voittohan lähdit hakemaan ja sen sait, jos kilpaa haluat ajaa paikkasi on B luokassa niin kuin B kuljettajan kuuluu. On naisia, jotka eivät aja D luokassa koska kokevat mielekkäämmäksi ajaa muissa luokissa. He eivät valita. Olisiko reilua, jos C luokassa ajaisi koko ajan B mies ja valittaisi kun muut pyörii jaloissa?
    Kirjoittanut Marita, 31.01.2011, 15:56
    Kiitokset kannanotoista.

    Jos olin itse kypärä asiassa tietämätön, niin yhtä tietämättömiä olivat kyllä kypärän tarkastukset tehtäväkseen saaneet toimitsijatkin. Tehtävänä kun oli "karsia yli viisi vuotta vanhat kypärät pois". Kyse ei kuitenkaan edes ollut vuosiluvuista, vaikka niitä sain vastaukseksi. Tarkkailemme siis jatkossa standardeja.

    Ja niin kuin kirjoitin; D-luokan kohdalla lähtöjärjestys on hankalin toteuttaa kaikille tasapuoliseksi tasoerojen takia. Se vaatii järjestelyä, mutta jos kaikki lähtisivät ajamaan muihin luokkiin, niin koko luokkaa ei kohta enään olisi ponnahduslautana tuleville naiskuljettajille.

    Älkääkä huoliko, ajan seuraavan kisani taas B:ssä. Kahlataan umpihangessa tai ei. Olen kyllä ymmärtänyt, että D-luokassakin on tarkoitus ajaa kilpaa, eikä pelkkiä terveisiä?
    Enkä ole ainoa naiskuljettaja, joka puoltaa C-luokan seassa lähtemistä. Olen vain ensimmäinen, joka tuo tämän asian esille.
    Kirjaudu sisään kommentoidaksesi.
    Kirjaudu
    > Rekisteröidy > Unohtuiko salasana
    Marita Nyqvist

    Uusimmat

    Suosituimmat


    © 2009-2012 www.xracing.fi
    Image 01
    Image 01
    Image 01